Σεμινάριο Θεσσαλονίκη: «Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες- Αξιολόγηση, Διάγνωση και Τεχνικές Παρέμβασης»
14/07/2018Προσωρινοί πίνακες αναπληρωτών υποψηφίων κλάδων ΕΕΠ
14/07/2018Ο ερχομός ενός νέου παιδιού στην οικογένεια είναι από τα πιο χαρμόσυνα νέα που μπορούν να βιώσουν δύο γονείς. Πολλές φορές όταν η γέννηση ενός παιδιού είναι πρωτόγνωρη εμπειρία για τους γονείς εκτός από την απεριόριστη χαρά που βιώνουν αναρωτιούνται και ανησυχούν για τις επικοινωνιακές και κινητικές δεξιότητες του. Παρακάτω αναγράφονται ενδεικτικά τα ορόσημα κατά την ανάπτυξη του παιδιού από την γέννηση του έως και πέντε ετών.
Επικοινωνιακά Ορόσημα 0-5 ετών:
1 μηνός: αναγνωρίζει ορισμένους ήχους, στρέφεται προς την κατεύθυνση οικείων φωνών
3 μηνών: αρχίζει να μιμείται κάποιους ήχους, χαμογελά στο άκουσμα κάποιας οικείας φωνής,αναγνωρίζει γνωστά αντικείμενα και πρόσωπα
7 μηνών: ανταποκρίνεται στο όνομα του, αρχίζει να ανταποκρίνεται στο όχι, διακρίνει τα συναισθήματα από τον τόνο της φωνής, ανταποκρίνεται στους ήχους, χρησιμοποιεί τη φωνή για να εκφράσει χαρά η λύπη
1 -2 ετών: ξεκινάει να λέει μαμά /μπαμπά προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις, χρησιμοποιεί επιφωνήματα,απαντά σε απλά λεκτικά αιτήματα, δίνει όλο και μεγαλύτερη προσοχή στην ομιλία, κατονομάζει αντικείμενα ή εικόνες, αναγνωρίζει τα ονόματα από οικεία
πρόσωπα, αντικείμενα ή μέρη του σώματος, χρησιμοποιεί απλές φράσεις, χρησιμοποιεί προτάσεις με δύο έως τέσσερις λέξεις, ακολουθεί απλές οδηγίες, επαναλαμβάνει λέξεις που ακούει σε συνομιλίες
3- 5 ετών: σχηματίζει φράσεις από 3 λέξεις και πάνω, θέτει σύντομες ερωτήσεις, χρησιμοποιεί τον πληθυντικό αριθμό, επαναλαμβάνει απλά τραγουδάκια, κατονομάζει χρώματα, ζητάει να πάει τουαλέτα, σχεδόν όλες τις φορές που το χρειάζεται, κατανοεί έννοιες (ίδιο-διαφορετικόό), έχει κατακτήσει βασικούς κανόνες γραμματικής, μιλάει με αρκετή σαφήνεια και μπορούν να το κατανοήσουν οι ξένοι, εξιστορεί μέρος ιστορίας, αφηγείται ιστορίες, χρησιμοποιεί σωστή μορφοσυντακτική δομή στο λόγο του, λέει το όνομα του και μπορεί να παρέχει προσωπικές πληροφορίες
Κινητικά Ορόσημα 0-5 ετών
1 μηνών: κάνει σπασμωδικές, τρεμάμενες ωθήσεις του χεριού, κρατάει τα χέρια σε σφιχτή γροθιά,παρουσιάζει ισχυρά αντανακλαστικά κινήσεων
3 μηνών: σηκώνει το κεφάλι και το στήθος όταν βρίσκεται μπρούμυτα, ανοίγει και κλείνει τα χέρια, φέρνει τα χέρια του στο στόμα, παρατηρεί και χτυπάει κρεμασμένα αντικείμενα, χτυπάει και κουνάει παιχνίδια με τα χέρια του
7 μηνών: κάθεται με τα χέρια του και στη συνέχεια χωρίς υποστήριξη από αυτά, στηρίζει όλο το βάρος του στα πόδια, φτάνει αντικείμενα με το ένα χέρι, μεταφέρει αντικείμενα από χέρι σε χέρι
1-2 ετών: μένει σε καθιστή θέση, χωρίς βοήθεια, παίρνει στάση μπουσουλήματος, προσπαθεί να σταθεί όρθιο, περπατά κρατώντας έπιπλα, κάνει 2-3 βήματα όρθιο μέχρι να πέσει, πιάνει αντικείμενα με τα δάχτυλα του, βγάζει και βάζει αντικείμενα σε κουτί, περπατά μόνο του, μεταφέρει παιχνίδια ενώ περπατά,αρχίζει να τρέχει, κλωτσάει
μπάλα, ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες, κάνει μουτζούρες αυθόρμητα, χτίζει πύργο με τουβλάκια,χρησιμοποιεί το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο
3-5 ετών: τρώει μόνο του (αν και κάποιες φορές λερώνεται), ανοίγει την πόρτα, κρατάει το ποτήρι με το ένα χέρι, ζωγραφίζει ένα άτομο με 2 έως 4 μέρη
σώματος, χρησιμοποιεί ψαλίδι, ζωγραφίζει κύκλους και τετράγωνα, αρχίζει να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα, στέκεται στο ένα πόδι, κινείται πρός τα εμπρός και πίσω με ευκινησία, προσπαθεί να πιάσει μια μπάλα που πετάμε προς το μέρος του, κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνος του, κάνει τούμπες, ντύνεται και ξεντύνεται, χρησιμοποιεί κουτάλι και πιρούνι, αρχίζει να γράφει το όνομα του
Αυτό που οφείλουμε να θυμόμαστε γονείς και θεραπευτές, είναι ότι κάθε παιδί έχει
τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης σε κάθε τομέα. Σε κάθε περίπτωση τα παραπάνω ορόσημα είναι ενδεικτικά και η απουσία κάποιων από τα παραπάνω δεν αποτελεί κριτήριο για διάγνωση διαταραχής. Τέλος, θα πρέπει να αποφεύγουμε τις συγκρίσεις και να αποδεχτούμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό και αυτό που χρειάζεται περισσότερο απ’ όλα είναι την ανιδιοτελή αγάπη της οικογένειας του.
Συγγραφή: Παπαδοπούλου Ειρήνη – Επιμέλεια: Χατζηεμμανουήλ Αδριανή
Πηγή: eidikiagogi-symvoulesgiagoneis.blogspot.com
Προσεχή Σεμινάρια: