Σύνδρομο Down και Ανάγνωση-Τεχνικές παρέμβασης
20/04/2015Παράγοντες που επηρεάζουν την εκμάθηση της ορθογραφίας
26/04/2015Για πολλά χρόνια γονείς κι εκπαιδευτικοί πιέζουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) να παραμείνουν στη θέση τους για να συγκεντρωθούν. Μία νέα έρευνα όμως που διεξήχθη στο UCF δείχνει πως αν θέλουμε το παιδί με ΔΕΠΥ να μάθει, θα πρέπει να του επιτρέψουμε να κινηθεί ελεύθερα στο χώρο.
Οι κινήσεις των χεριών ή των ποδιών όταν κάθονται κι όλες οι ως τώρα «ενοχλητικές» κινήσεις, κατά τη διάρκεια της μελέτης, είναι ζωτικής σημασίας για το πώς τα παιδιά με ΔΕΠΥ θυμούνται πληροφορίες ή εκτελούν σύνθετες γνωστικές διεργασίες. Η συγκεκριμένη έρευνα ισχυρίζεται πως οι ως τώρα εκπαιδευτικές προσεγγίσεις ως προς την υπερκινητικότητα στη ΔΕΠΥ ίσως να είναι λανθασμένες.
«Οι περισσότερες παρεμβάσεις έχουν στόχο να μειώσουν την υπερκινητικότητα. Είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που θα πρέπει να κάνουμε για την πλειοψηφία των παιδιών με ΔΕΠΥ» δήλωσε ένας από τους συντάκτες της μελέτης, ο Mark Rapport.
Η έρευνα περιελάμβανε 52 αγόρια ηλικίας 8 έως 12. Είκοσι εννέα από τα παιδιά είχαν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ, ενώ τα υπόλοιπα 23 δεν είχαν αναπτυξιακές διαταραχές και εμφανίζαν τυπική ανάπτυξη. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν πως τα παιδιά με ΔΕΠΥ είχαν καλύτερα αποτελέσματα στις δοκιμασίες που υποβλήθηκαν όταν τους επιτρεπόταν να κινηθούν ελεύθερα.
Η νέα μελέτη μας δείχνει πως η κίνηση στη ΔΕΠΥ έχει ένα σκοπό. Ο Mark Rapport ισχυρίζεται πως η υπερκινητικότητα των παιδιών με ΔΕΠΥ είναι πραγματικά εμφανής μόνο όταν πρέπει να χρησιμοποιήσουν εκτελεστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, κυρίως τη μνήμη εργασίας.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ θα μπορούσαν να έχουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο εάν κάθονταν σε μπάλες γυμναστικής, σε ειδικά διαμορφωμένα στατικά ποδήλατα ή αιώρες.
Το μήνυμα της παρούσας έρευνας δεν είναι ότι θα πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά με ΔΕΠΥ να κινούνται ασταμάτητα στο χώρο, αλλά ότι γονείς κι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι σε θέση να διευκολύνουν την κίνηση των παιδιών, ώστε να μπορούν να διατηρούν το επίπεδο εγρήγορσης που απαιτείται για τις γνωστικές τους διεργασίες.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Προσεχή Σεμινάρια: