Τι συμβαίνει στο μυαλό ενός παιδιού με ΔΕΠΥ; (Βίντεο)
10/12/2019Αυτές είναι οι 4500 κενές θέσεις Ειδικής Αγωγής που θα καλυφθούν με μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών
15/12/2019Το διανοητικό μέρος της νοημοσύνης του ανθρώπου (ΙQ) ήταν μέχρι τώρα ο πιο γνωστός όρος.
Όμως τα τελευταία χρόνια προωθείται όλο και περισσότερο μια ακόμα πτυχή της ανθρώπινης νοημοσύνης που δεν είναι άλλη από την συναισθηματική νοημοσύνη (EQ). Αξίζει να σημειωθεί, ότι πρέπει να μπορούμε να γνωρίζουμε αλλά και να εφαρμόζουμε τα στοιχεία αυτά είτε ως παιδιά είτε ως ενήλικες για μας και τα παιδιά μας.
Ο Dr. Goleman, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ βρήκε μέσα από πολυετείς έρευνες ότι η Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ) σε σύγκριση με τεχνικές γνώσεις και με το δείκτη νοημοσύνης (IQ) είναι δύο φορές πιο σημαντικός παράγοντας στην επαγγελματική επιτυχία των εργαζομένων. Σύμφωνα με τον Dr. Goleman, ένα άτομο με μέτριο IQ και υψηλό ΕQ μπορεί να είναι περισσότερο πετυχημένο από ένα ιδιαίτερα ευφυές άτομο, αρκεί να καλλιεργήσει τη συναισθηματική του νοημοσύνη!
Τα παιδιά με ανεπτυγμένη συναισθηματική νοημοσύνη είναι πιο πιθανό να είναι πιο ευτυχισμένα, αισιόδοξα, και κοινωνικά και να μπορούν αν επιλύουν προβλήματα πιο αποτελεσματικά. Είναι επίσης πιθανό να έχουν καλύτερη σχολική επίδοση, να είναι λιγότερο παρορμητικά, να έχουν καλύτερη συμπεριφορά και περισσότερους φίλους. Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν συναισθηματική νοημοσύνη;
Αποδεχόμαστε τα συναισθήματα και τις συναισθηματικές αντιδράσεις των παιδιών. “Αυτό θα πρέπει να σε στεναχώρησε πολύ”, “βλέπω πόσο ενθουσιασμένος είσαι”, φαίνεσαι πολύ θυμωμένος. Σίγουρα κάτι έγινε”. Αυτά είναι μερικά παραδείγματα αποδοχής των συναισθημάτων του παιδιού. Προσπαθούμε να μη απορρίπτουμε τα συναισθήματά τους λέγοντας, “σιγά το πράγμα. Γι αυτό θύμωσες;” Το συναίσθημα είναι υποκειμενικό και δουλειά μας είναι να καταλάβουμε τι συμβαίνει στο παιδί και όχι να το κρίνουμε γι αυτό που νιώθει.
-Τα βοηθάμε να ονομάσουν τα συναισθήματά τους και τα ενθαρρύνουμε να μιλήσουν γι αυτά. Δεν πιέζουμε το παιδί να μας μιλήσει. Το αφήνουμε να καταλάβει ότι αν θέλει, μπορεί να μας πει τι του συμβαίνει.
-Τα βοηθάμε να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων. “Πώς ένιωσε όταν έγινε αυτό;”, “Τι νομίζεις ότι της συμβαίνει;”, “Πώς θα ένιωθες αν αυτό συνέβαινε σε σένα;”.
-Μαθαίνουμε στα παιδιά να ηρεμούν και να μη δρουν παρορμητικά.
-Διδάσκουμε εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης των αρνητικών συναισθημάτων.
-Τα βοηθάμε να μάθουν να επιλύουν προβλήματα και να διαπραγματεύονται
-Τα βοηθάμε να σκέφτονται θετικά για τον εαυτό τους. “Όταν αισθάνεσαι έτσι τι θα μπορούσες να πεις στον εαυτό σου;: Μπορώ να τα καταφέρω, θα κάνω το καλύτερο που μπορώ, κάθε μέρα γίνομαι καλύτερος”.
-Επιβραβεύουμε όταν το παιδί δείχνει αυτοέλεγχο.
-Μιλάμε για τα δικά μας συναισθήματα.
-Προσπαθούμε να αποτελούμε μοντέλα προς μίμηση. Διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά τα δικά μας συναισθήματα, δείχνουμε κατανόηση για τα συναισθήματα των άλλων και επιλέγουμε κατάλληλες συμπεριφορές που να ανταποκρίνονται σε αυτά.
Πηγή: psychopedia.gr
Πλούσιο υλικό και πληροφορίες για τη συναισθηματική αγωγή του παιδιού και τη γονεϊκότητα θα βρείτε και στο νέο βιβλίο του κου Παπαναστασίου “365 – Γίνε πιο θετικός γονέας σε 365 ημέρες” που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ