Στ. Πέτσας: Τα δημοτικά θα ανοίξουν αν συνεχιστεί η καθοδική πορεία της επιδημίας
19/05/202010 Δραστηριότητες ενδυνάμωσης καρπού και δακτύλων
19/05/2020Το συμβολικό παιχνίδι είναι όταν το παιδί καλείται
να αναπαραστήσει μέσω του παιχνιδιού ρόλους και δραστηριότητες της καθημερινής ζωής με σενάρια φανταστικά ή και υπαρκτά κάποιες φορές. Εμφανίζεται μετά την ηλικία των 1,5 και όσο το παιδί μεγαλώνει, αυξάνεται η πολυπλοκότητα και η σύνθεση του.
Οι μορφές που μπορεί να πάρει είναι πολλές και διαφορετικές. Κάποια παραδείγματα είναι όταν ένα κορίτσι συνήθως κοιμίζει την κούκλα της ή παίζει τη δασκάλα και αντίστοιχα ένα αγόρι παίζει τον γιατρό ή πάει σε ένα υποθετικό μαγαζί να ψωνίσει. Με λίγα λόγια το παιδί πρωταγωνιστεί σε διάφορους ρόλους με δικά του σενάρια και προσπαθεί να βρει απαντήσεις και λύσεις. Επιπλέον το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να ταυτιστεί και με αντικείμενα. Ένα παράδειγμα είναι όταν τα παιδιά φοράνε τα ρούχα των γονιών τους για να τους μιμηθούν ή κάνουν την βούρτσα μικρόφωνο να τραγουδήσουν ή ακόμα φορούν ένα κουτί για καπέλο.
Βασικό κίνητρο του παιδιού για το συμβολικό παιχνίδι είναι η μίμηση και ο θαυμασμός που τρέφουν τα παιδιά για τους “σημαντικούς άλλους”(Γονείς, δασκάλους και ευρύτερο περιβάλλον).
Πως μπορούμε όμως να αναπτύξουμε το συμβολικό παιχνίδι στα παιδιά:
- Δίνοντας ελεύθερο χρόνο στα παιδιά μας χωρίς να τα κατευθύνουμε σε δραστηριότητες και αφήνοντας να αυτοσχεδιάσουν.
- Καλλιεργώντας τις κλίσεις του και τα ταλέντα τους
- Να ανταποκριθούμε άμεσα στο κάλεσμα του παιδιού για συμβολικό παιχνίδι, ώστε να αποκτήσουμε μια επαφή μαζί του και να τα βοηθήσουμε να βελτιώσουν την καθημερινότητα τους.
Προσοχή, θα πρέπει να θυμόμαστε πως το συμβολικό παιχνίδι, δεν επιδέχεται κριτική και δεν είναι μάθημα. Επιτρέπουμε στο παιδί να δράσει όπως θέλει και αισθάνεται.
Δεξιότητες που αναπτύσσονται
- Ανάπτυξη Φαντασίας και δημιουργικότητας
- Ενίσχυση Κοινωνικών δεξιοτήτων, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται, να αποκτούν αυτοπεποίθηση και να αυτοενεργούν.
- Δημιουργία κριτικής σκέψης, αφού κάνουν επιλογές ρόλων και λύσεων
- Οργάνωση χρόνου αφού το σενάριο έχει αρχή-μέση και τέλος
- Εξέλιξη προφορικού λόγου, καθώς το παιδί δίνει ένα νόημα στο λόγο του.
- Ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, αφού το παιδί έστω και για λίγο μπαίνει “στα παπούτσια” των άλλων.
- Έκφραση συναισθημάτων
Το συμβολικό παιχνίδι, εάν απουσιάζει θα πρέπει να μας προβληματίζει καθώς μπορεί να δείχνει κάποια ύπαρξη διαταραχής. Ειδικά τα παιδιά στοφάσμα του αυτισμού, δύσκολα μπορούν να ανταποκριθούν στο συμβολικό παιχνίδι, καθώς πρέπει να μπουν στη θέση του άλλου και να λάβουν υπόψη τι σκέφτονται οι άλλοι.
Εμείς σαν σημαντικοί άλλοι θα πρέπει να ενθαρρύνουμε και να συμμετέχουμε σε πρωτοβουλίες του παιδιού για συμβολικό παιχνίδι καθώς το παιδί εκπαιδεύεται να αντιμετωπίζει καταστάσεις της καθημερινής ζωής μέσα από ευχάριστο τρόπο!
Πηγή: sofiashappyworld.gr