Δωρεάν Online Εργαστήριο Προγραμματισμού για μαθητές/τριες Γυμνασίου και Λυκείου
15/04/2020Προκήρυξη 5ΕΑ 2019: Τελικοί πίνακες εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής μέσω ΑΣΕΠ
15/04/2020Με τον ερχομό ενός παιδιού , δημιουργούνται στους γονείς και στο υπόλοιπο οικογενειακό περιβάλλον συναισθήματα χαράς,
συγκίνησης , ευτυχίας , πληρότητας , ανυπομονησίας αλλά και αγωνίας , για την ομαλή πορεία που διανύει το έμβρυο στην κοιλιά της μητέρας. Στις μέρες μας , όλες οι μέλλουσες μητέρες , ενημερώνονται από ειδικούς , παιδίατρους, περιοδικά, βιβλία και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ανάπτυξη και για τις διαταραχές που εμφανίζονται σε ένα παιδί, ώστε να αξιολογήσουν , να κινητοποιηθούν και να αντιμετωπίσουν έγκαιρα κάποιες διαφορές που παρατηρούν στο παιδί τους. Αυτή η ενημέρωση και η γρήγορη κινητοποίηση αποτελεί το “κλειδί” για την αντιμετώπιση των δυσκολιών.
Για να θεωρηθεί εφικτή η παραπάνω αναφορά, αποτελεί απαραίτητο η κάθε μητέρα και μέλλουσα μητέρα, να γνωρίζει τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης, ώστε να αντιληφθεί γρήγορα τις διαφορές. Και ας μην ξεχνάμε ότι η μητέρα πραγματοποιεί την πρώτη αξιολόγηση του παιδιού, διότι το ένστικτο της και η ανησυχία της, δίνει “το εισιτήριο” στους ειδικούς, οι οποίοι θα επιβεβαιώσουν ή όχι την ανησυχία της.
Παρακάτω θα δείτε ορισμένες από τις διαταραχές της ανάπτυξης , που μπορεί να εμφανίζει ένα παιδί :
Το “βραδύ” παιδί
Είναι το παιδί που καθυστερεί να μιλήσει και να βαδίσει, με βάση τα στάδια της τυπικής ανάπτυξης, γεγονός που δημιουργεί ανησυχία, άγχος και αγωνία στο οικογενειακό περιβάλλον. Είναι, όμως απαραίτητο, να αποκλείσουμε κάποιες παθολογικές καταστάσεις, όπως την κώφωση, την εγκεφαλική παράλυση, την πνευματική καθυστέρηση, τον αυτισμό και διάφορους κοινωνικούς παράγοντες, πριν θεωρηθεί ένα παιδί “βραδύ”.
Ανάπτυξη της ομιλίας
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε, ότι κάθε παιδί είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα ,με διαφορετικά ενδιαφέροντα αλλά και με διαφορετικά ερεθίσματα , με άλλοτε αργούς και άλλοτε γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης .Όμως , σαν γονείς θα πρέπει να δίνουμε στα παιδιά μας τον χρόνο , τον χώρο και τα ερεθίσματα για να εξελιχθούν .Τον 1ο χρόνο το παιδί αντιλαμβάνεται το <<ναι>> και το <<όχι>>, εκτελεί εντολές , παρακολουθεί τους άλλους , όταν μιλούν , μιμείται ήχους και λέει 2-3 λέξεις .Από 1 -2 χρονών κατανοεί σύνθετες εντολές , έχει 10-15 λέξεις(λεξιλόγιο) ,φτιάχνει πρόταση και ερώτηση με 2 λέξεις , γνωρίζει και δείχνει τα μέρη του σώματος του.Από 2,5 – 4 χρονών έχει λεξιλόγιο 200-300 λέξεις , λέει το όνομα του , κατανοεί το παραμύθι που του διαβάζετε , φτιάχνει πρόταση με 2-3 λέξεις χρησιμοποιεί τον αόριστο , τον πληθυντικό αριθμό και συσχετίζει τα ρήματα με τα ουσιαστικά, χρησιμοποιεί το <<εγώ>> , θέλει να τραβήξει την προσοχή των άλλων , γνωρίζει κάποια χρώματα , επικοινωνεί περισσότερο με λέξεις ,χρησιμοποιεί το <<όχι>> και το <<δεν>> ,ονομάζει αντικείμενα (τα οποία βλέπει συχνά ) , δείχνει την ηλικία του χρησιμοποιώντας τα δάχτυλα του και εκφράζεται περισσότερο (χρησιμοποιώντας μικρές προτάσεις ).Στην ηλικία των 4-5 ετών το παιδί αναγνωρίζει περισσότερα χρώματα και ξεχωρίζει κάποια σχήματα (τετράγωνα , τρίγωνα ), ακολουθεί πιο σύνθετες εντολές ,κάνει συχνά ερωτήσεις , σχηματίζει μεγαλύτερες προτάσεις , εντάσσει και τις δευτερεύουσες , αυξάνει το λεξιλόγιο του και την προσοχή του σε μια δραστηριότητα .
Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες
Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται :
- η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην ανάγνωση (δυσλεξία)
- η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στη γραπτή έκφραση
- η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα μαθηματικά
- η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία μη προσδιοριζόμενη αλλιώς
(κατά DSM 5 – εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας)
Διαταραχή της ακοής
Για την ανάπτυξη της ομιλίας σημαντικό ρόλο παίζει η φυσιολογική ακοή .Η μειωμένη ακουστική δυνατότητα στερεί την δυνατότητα της ομιλίας . Όταν υπάρχει υποψία για διαταραχή της ακοής κρίνεται απαραίτητη η έγκαιρη διάγνωση από ειδικό . Η διαταραχή της ακοής συνδυάζεται με την βραδύτερη πρόοδο , την καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη , με την αδιαφορία του βρέφους απέναντι στους ήχους , στριγκλίζει και ωρύεται για να τραβήξει την προσοχή ,εστιάζει στα αντικείμενα και λιγότερο στους ανθρώπους , μονότονη και άχρωμη φωνή , φτωχή σκέψη και γνώση , δυσκολεύονται να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους , δυσκολία στην διάκριση ήχων που μοιάζουν μεταξύ τους και αρθρωτικά λάθη που δεν έχουν εμφανή τρόπο άρθρωσης π.χ /κ/ , /χ/ και άλλα .
Διαταραχή της όρασης
Στραβισμός :Τα βρέφη στραβίζουν φυσιολογικά τους πρώτους μήνες της ζωής τους και μερικές φορές μέχρι τον 6 μήνα ή και αργότερα .Αν , όμως παρατηρείται και μετά τον 6 μήνα , τότε κρίνεται απαραίτητη η παρέμβαση του ειδικού .
Τύφλωση :Η υποψία για τύφλωση γίνεται αντιληπτή στην βρεφική ηλικία ,όταν παρατηρούμε εκκρεμοειδή νυσταγμό , άσκοπες περιστροφικές κινήσεις των ματιών , όταν δεν αντιδρούν , όταν ανάβουμε το φως σε σκοτεινό μέρος και όταν τρίβουν συνεχώς τα μάτια τους .Άλλες διαταραχές χαρακτηρίζονται το συγγενές γλαύκωμα , δακρύρροια , μεγάλο κερατοειδή , βλεφαρόπτωση , μυωπία , αμβλυωπία και ο αστιγματισμός.
Εγκεφαλική παράλυση
Είναι η διαταραχή κατά την οποία υπάρχει ανατομική βλάβη των κινητικών νευρώνων του εγκεφάλου σε συνδυασμό με ή χωρίς αισθητηριακές διαταραχές , πνευματική καθυστέρηση και ψυχικές διαταραχές .Αποτελεί την πιο αργή ανάπτυξη του μυϊκού ελέγχου και τον συντονισμό των κινήσεων . Την πρώτη αξιολόγηση την κάνει η μητέρα του παιδιού , που αντιλαμβάνεται ότι το παιδί δεν στηρίζει το κεφάλι του , δεν επικεντρώνει το βλέμμα του , δεν απλώνει το χέρι του να πάρει κάτι και άλλα συμπτώματα.
Διανοητική καθυστέρηση
Η ανάπτυξη της νοητικής λειτουργίας κατώτερης του φυσιολογικού ορίου αξιολογείται με την βοήθεια σταθμισμένων τεστ από ειδικούς .
Όλοι οι γονείς , πασχίζουμε για να προσφέρουμε στα παιδιά μας , ό,τι καλύτερο μπορούμε, ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τα προσόντα τους και να χτίσουν έναν χαρακτήρα με ιδιαίτερα χαρίσματα .Όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά μεταξύ τους , με διαφορετικό ρυθμό , ποικίλα προσόντα και αρετές .Επομένως , και τα στάδια ανάπτυξης που θα ακολουθήσουν ,χαρακτηρίζονται από διαφορετικό ρυθμό .Εάν , όμως παρατηρήσετε κάτι διαφορετικό στην ανάπτυξη του , επισκεφτείτε ή επικοινωνήστε με έναν ειδικό .Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί το <<κλειδί>> για την μετέπειτα ζωή του παιδιού.
Επιμέλεια :Βρακά Νικολέττα , Λογοθεραπεύτρια