Τα βασικότερα επιστημονικά δεδομένα για τον Αυτισμό
15/12/2014Πρόγραμμα Έγκαιρης Παρέμβασης Παιδικής Βαρηκοΐας και Κώφωσης
16/12/2014«Το παιδί δεν μπορούσε να συγκεντρωθεί μέσα στην τάξη, δεν μπορούσε να παρακολουθήσει την παράδοση και φυσικά στο σπίτι δεν κατάφερνε να διαβάσει τα μαθήματά του». Ο Τ. Π. διαγνώστηκε με ελλειμματική προσοχή όταν ήταν στην Γ’ δημοτικού. Η μητέρα του, η κυρία Άννα, δεν γνώριζε γιατί το παιδί «δεν παίρνει τα γράμματα» και ο δάσκαλος είχε αδιαφορήσει για την κατάσταση.
Ο Τάκης δεν είναι ο μόνος μαθητής δημοτικού σχολείου που δεν ήταν έτοιμος να πάει σχολείο. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει το 28% των ελλήνων μαθητών που πηγαίνουν στην πρώτη δημοτικού και συνεχίζουν… μιας και στο πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν υπάρχουν μετεξεταστέοι.
Η μετάβαση στην πρώτη τάξη του σχολείου αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του παιδιού και οι γονείς είναι οι κυρίως υπεύθυνοι για να γίνει σωστά, αφού το παιδί πρέπει να είναι έτοιμο για το σχολείο. «’Έτοιμο δεν σημαίνει ότι του αγοράζουμε την τσάντα με τους αγαπημένους του ήρωες, ούτε ότι το δωροδοκούμε για να καταφέρουμε να το βάλουμε στην τάξη. Δεν πρόκειται με αυτό τον τρόπο να δεχθεί μία τόσο μεγάλη αλλαγή στη ζωή του…», λέει ο κ. Δημήτρης Κρητικός, M.A. in Education, διευθυντής στο 160ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Η σχολική ετοιμότητα είναι ανεξάρτητη από τη νοημοσύνη και δεν έχει «συμπτώματα» για να μπορέσουν οι γονείς να την εντοπίσουν.
«Όταν μιλάμε για σχολική ετοιμότητα καλύτερα να λέμε για μαθησιακή ετοιμότητα. Εάν το παιδί δεν έχει την αναμενόμενη επίδοση στο σχολείο που είναι φτιαγμένο για το μέσο όρο, αυτό το παιδί πρέπει να απασχολήσει πρώτα το σχολείο και μετά τους γονείς. Καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μείνει ως έχει, διότι μιλάμε για παιδιά με φυσιολογική νοημοσύνη που… καταστρέφονται», εξηγεί η Αλεξάνδρα Ρούσσου παιδοψυχίατρος, πρόεδρος της Εταιρείας για Ψυχική Υγεία Παιδιού και Εφήβου και Υπεύθυνη Διεπιστημονικού Κέντρου για την Πρόληψη του Καπνίσματος και Αγωγής Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εκπαιδευτικοί, αναπτυξιολόγοι και παιδοψυχίατροι διαφωνούν κάθετα με το στάνταρ της ηλικία που τίθεται για την παρακολούθηση των μαθημάτων, από τη στιγμή μάλιστα που στη χώρα μας εφαρμόζεται, προαιρετικά, το «Α ΤΕΣΤ» ή «έλεγχος σχολικής ετοιμότητας» όπως ονομάζεται.
«Έχουμε μείνει πίσω 20 χρόνια αφού σήμερα η ηλικία συνεχίζει να αποτελεί κριτήριο σχολικής ετοιμότητας διότι στην πραγματικότητα δεν αποτελεί σαφή και αντικειμενικό δείκτη αναπτυξιακής ωρίμανσης, πόσο μάλλον όταν υφίσταται ειδικός προληπτικός έλεγχος για τα παδιά», διευκρινίζει ο Λωρέττα Θωμαΐδου, ΕπίκουρηΚαθηγήτρια Αναπτυξιακής Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Το εν λόγω τεστ ανιχνεύει την ικανότητα του παιδιού να παρακολουθήσει το σχολικό πρόγραμμα με επιτυχία. Μέσα από ζωγραφιές, σχήματα και ερωτήσεις κρίσεως οι ειδικοί λαμβάνουν τα αποτελέσματα για το πόσο ικανό είναι σε αυτή τη φάση της ζωής του, αλλά και πως θα αντιμετωπιστούν ενδεχόμενα προβλήματα.
Δημιουργήθηκε πριν από δύο χρόνια από την Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Πανεπιστημιακής Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Π&Α Κυριακού» και διακρίθηκε με το Βραβείο Προληπτικής Παιδιατρικής της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας το 2008. Σε παρόμοιο τεστ πριν «χτυπήσει το κουδούνι» υποβάλλονται υποχρεωτικά τα παιδιά σε όλες τις Σκανδιναβικές χώρες, στις ΗΠΑ, στη Γαλλία και τη Γερμανία.
Στην Ελλάδα το μόνο συμπληρωματικό κριτήριο που έχει ληφθεί από την πολιτεία τα τελευταία χρόνια για την εγγραφή των παιδιών στο σχολείο είναι ο έλεγχος του βιβλιαρίου υγείας, ενώ σύμφωνα με τις επισημάνσεις των ειδικών ήταν αρκετά εμφανές το πρόβλημα των μαθησιακών προβλημάτων ώστε να ληφθούν «πλάγια» μέτρα για την αντιμετώπισή του και όχι προληπτικά όπως θα έπρεπε για την απορρίζωση του προβλήματος.
«Το πρόβλημα είχε διαφανεί εδώ και χρόνια από τους άμεσους δείκτες, δηλαδή από το ότι λειτουργούν 1570 τμήματα ένταξης σε κανονικά σχολεία με δάσκαλο ειδικής αγωγής, 363 ειδικά σχολεία και επιπλέον τα μαθήματα που γίνονται σε φροντιστήρια ή ιδιαίτερα στο σπίτι που είναι αμέτρητα», εξηγεί η κ. Θωμαϊδου.
Μάλιστα η αντιμετώπισή τους είναι αρκετά απλή. «Μέσα από ειδικά προγράμματα, τα οποία διαρκούν περί τους έξη μήνες, το πρόβλημα αντιμετωπίζεται ριζικά» εξηγεί η κυρία Ρούσσου, η οποία καταλήγει πως «εάν δεν αντιμετωπιστούν το μέλλον του παιδιού δεν θα είναι αυτό που θα ήθελε ο γονιός του…».
Τα μαθησιακά προβλήματα που ξεκινούν στην πρώτη δημοτικού και οδηγούν σε σοβαρά προβλήματα στην ενήλικο ζωή. «Εάν οι γονείς δεν φροντίσουν για τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού τους, υπάρχουν πιθανότητες στο κοντινό μέλλον να εμφανίσει εκτός από μαθησιακές δυσκολίες και ψυχολογικά προβλήματα. Έχει αποδειχθεί από επιστημονικές μελέτες ότι η αποτυχία στο σχολείο δημιουργεί στα παιδιά κακή εικόνα για τον εαυτό τους που τα οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση, αρνητική θέση όχι μόνο για το σχολείο αλλά για τη μάθηση γενικότερα, καθώς και σε διαταραχές συμπεριφοράς» εξηγεί η κ. Θωμαΐδου.
Μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία των γονιών τους έχουν ελεγχθεί πριν πάνε σχολείο μόνο 3000 παιδιά και από αυτά βοήθεια χρειάστηκε το 10%.
Ειδικά μαθησιακά προβλήματα στα Ελληνόπουλα
Γενικές μαθησιακές δυσκολίες 9%
Δυσλεξία 8%
Σοβαρή διαταραχή «τικ» 1%
Ψυχικές/συναισθηματικές διαταραχές 10%
Η σχολική αποτυχία οδηγεί σε:
Χαμηλή αυτοεκτίμηση
Αρνητική θέση για το σχολείο και τη μάθηση γενικότερα
Διαταραχές συμπεριφοράς, ήπιες στην αρχή
Άρνηση για το σχολείο
Παραπτωματική συμπεριφορά στην εφηβική ηλικία
Πηγή: ygeia.tanea.gr