Μαθησιακές Δυσκολίες
Είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές…
Είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικής ικανότητας. Είναι πιθανό μαζί με τις Μαθησιακές Δυσκολίες να συνυπάρχουν δυσκολίες αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και κοινωνικής αντίληψης, τα οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι από μόνα τους δεν προσδιορίζουν μια Μαθησιακή Δυσκολία. Δεν θα πρέπει να συνδέονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες με τη χαμηλή νοημοσύνη.
Κατηγοριοποίηση
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες χωρίζονται σε δύο ομάδες:
- Γενικές ή Σύνθετες Μαθησιακές Δυσκολίες (μαθητές με νοητικές και συναισθηματικές δυσκολίες που παρεμποδίζουν την έκφραση των μαθησιακών τους ικανοτήτων)
- Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (μαθητές που εμφανίζουν ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές της μάθησης)
Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δυσλεξία
Εμπεριέχει στοιχεία από όλες τις μορφές των Μαθησιακών Δυσκολιών και γι’ αυτό θεωρείται η κυριότερη αυτών. Συνδέεται με όλες τις λειτουργίες της γλώσσας με προεκτάσεις και στη μαθηματική σκέψη. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν παρουσιάζονται όλα τα συμπτώματα της Δυσλεξίας με την ίδια μορφή σε όλα τα παιδιά.
Ενδείξεις- συμπτώματα Δυσλεξίας:
- Δυσκολίες στο γραπτό και προφορικό λόγο
- Δυσκολίες στη γραφή
- Σοβαρά προβλήματα στην ορθογραφία
- Αργοπορία στη μάθηση της ανάγνωσης και στην ανάγνωση γραπτών κειμένων
- Δυσκολία στην παρακολούθηση γραπτών οδηγιών και αλληλουχίας δρωμένων
- Δυσκολίες στα μαθηματικά, ειδικά στην αφομοίωση συμβόλων και μορφών
- Προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης
- Έλλειψη οργάνωσης
- Προβλήματα προσανατολισμού και ενημερότητας του χώρου
- Παλινδρομική εκδήλωση ικανοτήτων
Δυσορθογραφία
Είναι η δυσκολία στην κατάκτηση της ικανότητας για ορθογραφημένη γραφή, όταν αυτή δεν οφείλεται σε άλλα αίτια, όπως η χαμηλή νοημοσύνη ή οι αισθητηριακές βλάβες. Δεν επηρεάζει τη ικανότητα ανάγνωσης, γεγονός που την διαφοροποιεί από την Δυσλεξία.
Δυσαναγνωσία
Είναι η δυσκολία ανάγνωσης και προφορικού λόγου. Αναφέρεται επίσης και στη δυσκολία έκφρασης σκέψεων.
Δυσγραφία
Εκδηλώνεται σα δυσκολία του παιδιού να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι. Δηλαδή η δυσανάγνωστη γραφή ή αλλιώς το πολύ κακό γράψιμο.
Δυσαριθμησία
Είναι η δυσκολία που αφορά την αριθμητική ή τους αριθμητικούς υπολογισμούς.
Αναπτυξιακή Δυσπραξία
Είναι μια νευρολογική διαταραχή ή ανωριμότητα της οργάνωσης της κίνησης όπου συχνά συνυπάρχουν και προβλήματα στην ομιλία, την αντίληψη και την σκέψη. Έχουν αναγνωριστεί τρία είδη: γλωσσική, λεκτική και κινητική Δυσπραξία.
Αναπτυξιακή Δυσφασία- Αφασία
Είναι μια διαταραχή της επικοινωνίας που αφορά τη μερική απώλεια της ικανότητας κατανόησης και εκφοράς γραπτού και προφορικού λόγου. Συνδέεται με την αφασία, που πρόκειται για ολική απώλεια της ικανότητας για επικοινωνία και μπορεί να είναι μόνιμη ή προσωρινή.