Κερδίστε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι (σετ μαγνητικού πίνακα – γραμμάτων – εικόνων)
05/03/20206 Μαρτίου: Πανελλήνια Ημέρα κατά του ενδοσχολικού εκφοβισμού & ενδοσχολικής βίας
06/03/2020Η Μόνιμη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών (CPLOL) εορτάζει κάθε χρόνο, στις 6 Μαρτίου, την Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας.Την ημέρα αυτή, σε όλες τις χώρες της ΕΕ, εστιάζουμε την προσοχή μας σε μια συγκεκριμένη διαταραχή της επικοινωνίας και ενημερώνουμε το ευρύτερο κοινό για τις επιπτώσεις της διαταραχής αυτής στην καθημερινή ζωή των ατόμων και των οικογενειών τους.
Το θέμα της Ευρωπαϊκής Ημέρας Λογοθεραπείας για το έτος 2020 είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες
Τα τελευταία χρόνια όλα και πιο πολλοί ειδικοί και γονείς στρέφουν το ενδιαφέρον τους προς τις Μαθησιακές Δυσκολίες. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν έναν από τους καθοριστικούς παράγοντες της ακαδημαϊκής επιτυχίας των μαθητών. Πρόκειται για μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ακαδημαϊκών ικανοτήτων, όπως η ανάγνωση, η γραφή, η λογικομαθηματική σκέψη, η μνήμη, η φωνολογική ενημερότητα, η ορθογραφία, η ακουστική και οπτική διάκριση. Είναι αξιοσημείωτο πως το ποσοστό των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες αγγίζει το 10 – 15% του μαθητικού πληθυσμού.
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και τις Γενικές (ή Γενικευμένες) Μαθησιακές Δυσκολίες.
Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Οι μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζουν ειδικές αναπτυξιακές δυσκολίες της μάθησης και οι δυσκολίες αυτές είναι εγγενείς στο παιδί, δηλαδή δεν μπορούν να προκληθούν από εξωτερικούς παράγοντες. Ωστόσο, οι εξωτερικοί παράγοντες, όπως το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον, επηρεάζουν σημαντικά την ένταση και τη συχνότητα εμφάνισης των συμπτωμάτων.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως το νοητικό δυναμικό των παιδιών που εκδηλώνουν Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι υψηλό (στο μέσο και άνω τουλάχιστον). Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες δεν περιορίζονται μόνο στο σχολείο. Έχουν κοινωνικές και ψυχολογικές επιπτώσεις, τόσο για το ίδιο το παιδί όσο και για την οικογένειά του.
Οι κυριότερες Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην ανάγνωση (δυσλεξία), η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στη γραπτή έκφραση, η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα μαθηματικά και η Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία μη προσδιοριζόμενη αλλιώς (κατά DSM 5 – εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας)
Γενικές ή Γενικευμένες Μαθησιακές Δυσκολίες
Σε αυτή την κατηγορία των Μαθησιακών Δυσκολιών βρίσκονται μαθητές με νοητικές και συναισθηματικές δυσκολίες που παρεμποδίζουν την έκφραση των μαθησιακών ικανοτήτων. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δηλαδή εκδηλώνονται ως δευτερογενές σύμπτωμα.
Και στις δύο κατηγορίες, το κλειδί για τη δημιουργία ενός κατάλληλου κι αποτελεσματικού προγράμματος παρέμβασης είναι η έγκαιρη και σωστή αξιολόγηση από τους κατάλληλους ειδικούς. Μέσω ενός σωστά δομημένου προγράμματος παρέμβασης, τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες μπορούν να βελτιώσουν αισθητά τη σχολική τους εικόνα, να εξελίξουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες τους και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και αυτοεικόνα τους.
Πλήρες υλικό για αξιολόγηση κι ασκήσεις Παρέμβασης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο του Ειδικού Παιδαγωγού – Συγγραφέα Φώτη Παπαναστασίου “Μαθησιακές Ευκολίες – Πρόγραμμα Υποστήριξης και Παρέμβασης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες” από τις Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών (Π.Σ.Λ.), ως ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Λογοθεραπευτών και όντας ο μοναδικός Σύλλογος στην Ελλάδα που εκπροσωπεί τη χώρα μας, οργανώνει Πανελλαδικά, αυτήν την περίοδο, διάφορες ενημερωτικές δράσεις.
Στόχος της Ευρωπαϊκής Ημέρας Λογοθεραπείας είναι η διευρυμένη δημόσια επικοινωνία των επιστημόνων Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών με το ευρύτερο κοινό, καθώς και των άλλων ειδικοτήτων που εμπλέκονται στην ψυχική υγεία, για τις ανάγκες των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία και για τα δικαιώματά τους.
Η σημαντικότητα της ημέρας αυτής είναι ότι μέσα απ’ αυτές τις διαδικασίες, αφενός ευαισθητοποιείται και ενημερώνεται το κοινό και αφετέρου αναδεικνύεται ο ρόλος του λογοπεδικού, η επιστημονική του κατάρτιση και η συμβολή του στην πρόληψη και παρέμβαση των διαταραχών αυτών.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία