Δεξιότητες Αδρής Κινητικότητας για τη Σχολική Ετοιμότητα
29/03/2022Δραστηριότητες και φύλλα εργασίας για την άνοιξη (ebook)
01/04/2022Ο περιγραφικός λόγος είναι η ικανότητα του ατόμου να περιγράφει κάτι, όπως ένα αντικείμενο, ένα ζώο, μία τοποθεσία ή μία κατάσταση, χρησιμοποιώντας τον προφορικό ή γραπτό λόγο.
Η περιγραφή μπορεί να είναι αντικειμενική, δηλαδή η πιστή απόδοση του θέματος χωρίς προσωπικά στοιχεία ή υποκειμενική, προσθέτοντας και προσωπικά στοιχεία. Για να μπορεί να περιγράψει ένα θέμα το παιδί είναι προϋπόθεση η ομιλία του να είναι καταληπτή, να διαθέτει ανεπτυγμένο λεξιλόγιο και να κατανοεί τις χωρικές και χρονικές έννοιες.
Πολλές φορές, τα παιδιά εμφανίζουν αδυναμία στην περιγραφή της καθημερινότητάς τους, στη συμμετοχή ενός παιχνιδιού που απαιτείται ο περιγραφικός λόγος ή στην περιγραφή ενός παιχνιδιού που επιθυμούν να προτείνουν σε ένα φίλο τους.
Για να αναπτυχθεί ο περιγραφικός λόγος του παιδιού, είναι σημαντικό να συνδράμουν στη διαδικασία οι φροντιστές του με τη χρήση περιγραφών και αφηγήσεων, αν λάβουμε υπόψη την εξαιρετική ικανότητα μίμησης και αφοσίωσης στην παιδική ηλικία μέσω των περιβαλλοντικών ερεθισμάτων. Παρακάτω αναφέρονται κάποιες προτάσεις προς τους φροντιστές με στόχο την εμπλοκή τους στην ενίσχυση της περιγραφικής ικανότητας του παιδιού και την ακόλουθη ανάπτυξη του περιγραφικού λόγου:
- Στην παιδική χαρά: Δημιουργήστε ένα παιχνίδι για εσάς και το παιδί. Για παράδειγμα, βοηθήστε το παιδί να εντοπίσει το παιχνίδι που του περιγράφετε (π.χ. Αυτό το παιχνίδι μοιάζει με καρέκλα, κρέμεται στον αέρα και νιώθεις σα να πετάς όταν κάθεσαι σε αυτό) και μετρήστε μέχρι το 10 ώστε το παιδί να το εντοπίσει. Έτσι, το παιχνίδι θα γίνει ακόμα πιο διασκεδαστικό και θα πετύχετε και το στόχο σας. Ταυτόχρονα το παιδί εργάζεται και στην ακουστική επεξεργασία.
- Στο σούπερ μάρκετ: Κάντε μία λίστα με τα ψώνια και διαβάστε την μαζί με το παιδί σας πριν επισκεφθείτε το σούπερ μάρκετ. Τη στιγμή που είστε στο διάδρομο που βρίσκεται το προϊόν που επιθυμείτε να αγοράσετε, περιγράψτε το στο παιδί (π.χ. Είναι γλυκό, έχει καφέ χρώμα, μπορεί να είναι στρογγυλό, τραγανό και έχει πολλές γεύσεις) και ζητήστε του να το εντοπίσει. Την επόμενη φορά μπορείτε να αντιστρέψετε τους ρόλους.
- Την ώρα του φαγητού: Λέει το παιδί: «Μαμά τι θα φάμε σήμερα;» και η μαμά περιγράφει το φαγητό δίνοντας στοιχεία, ώστε εκείνο να βρει το φαγητό (π.χ. Είναι τετράγωνο, έχει ψωμί πάνω και κάτω, έχει γαλοπούλα, τυρί, ντομάτα, μαρούλι). Όταν θεωρήσετε πως είναι έτοιμο, δώστε στο παιδί το ρόλο να περιγράψει το φαγητό του! Στο τέλος, εμπλουτίστε την περιγραφή του με επιπλέον λεξιλόγιο.
- Την ώρα του παραμυθιού: Διαβάζετε στο παιδί την ιστορία που διαδραματίζεται σε κάθε σελίδα και στο τέλος μπορείτε να του ζητήσετε να περιγράψει κάποιες εικόνες ή ακόμα και να αναδιηγηθεί την ιστορία μέσα από τις εικόνες που βλέπει.
- Στο σπίτι: Επισκεφθείτε κάθε χώρο του σπιτιού και ζητήστε από το παιδί σας να τον περιγράψει (π.χ. Το υπνοδωμάτιο έχει ένα κρεβάτι, μία βιβλιοθήκη, ένα γραφείο, μία καρέκλα γραφείου, ένα κομοδίνο, στα παράθυρα έχει κουρτίνες και ένα κλιματιστικό). Στη συνέχεια, ζητήστε του να περιγράψει κάθε αντικείμενο ξεχωριστά δίνοντας λεπτομέρειες (π.χ. Το κρεβάτι είναι έπιπλο, είναι καφέ, είναι ξύλινο, έχει στρώμα, είναι ορθογώνιο, εκεί κοιμόμαστε, βρίσκεται στο υπνοδωμάτιο).
- Παίζοντας μανάβικο: Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού σας, μπορείτε να παριστάνετε πως δε θυμάστε το όνομα του προϊόντος που επιθυμείτε να αγοράσετε, ζητώντας το σύμφωνα με την περιγραφή των χαρακτηριστικών του (π.χ. Θέλω αυτό το φρούτο που είναι στρογγυλό, είναι κόκκινο, είναι σκληρό, έχει φλούδα και έχει κουκούτσια)! Έπειτα, ζητήστε του να παίξει εκείνο το ρόλο του πελάτη.
Τέλος, επισημαίνεται ότι τα στοιχεία που θα δίνετε ή θα ζητάτε για την κάθε περιγραφή, θα προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας.
Πηγή: focuslab.gr