www.eidikospaidagogos.gr: Οι αγγελίες της εβδομάδας (18/8/2017)
19/08/2017Πόσες προσλήψεις φιλολόγων ειδικής μπορεί να έχουμε στην Α φάση για ΣΜΕΑΕ;
24/08/2017Είναι βέβαιο οτι οι περισσότεροι απο εμάς, άλλοι ως γονείς και άλλοι ως θεραπευτές και εκπαιδευτικοί, έχουμε νοιώσει πως το παιδί μας αγνοεί ή πολύ απλά δεν φαίνεται να ακολουθεί τις οδηγίες μας.
Πόσες φορές έχετε πει και δείξει κάτι χωρίς κανένα αποτέλεσμα; Πόσες φορές έχετε αναρωτηθεί αν αυτά που λέτε τα ακούει κάποιος και πόσες φορές έχει χρειαστεί να δώσετε την ίδια απάντηση;
Κάποιες από αυτές τις φορές το παιδί μπορεί εσκεμμένα να μας αγνοεί ή ακόμη να το απασχολεί κάτι άλλο και να μην μας προσέχει, αλλά πολλές είναι και οι περιπτώσεις που πίσω από αυτή την “αδιαφορία” κρύβεται κάτι παραπάνω…
Διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας. Τι είναι;
Όταν αναφερόμαστε στον όρο αυτό, ουσιαστικά αναφερόμαστε σε μια κατάσταση η οποία καθιστά δύσκολη την αναγνώριση μικρών διαφορών του ήχου στις λέξεις, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ικανότητα των παιδιών, στην επεξεργασία αυτών που ακούνε. Τα παιδιά με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, αν και δεν έχουν κάποιο πρόβλημα ακοής, δυσκολεύονται στην κατανόηση του προφορικού λόγου με αποτέλεσμα πολλές φορές να επαναλαμβάνουν αυτά που ακούνε, να ρωτούν πολλές φορές το ίδιο πράγμα και να ενοχλούνται απο θορύβους και δυνατούς ήχους. Το παιδί αν και δεν έχει κάποιο πρόβλημα ακοής αντιμετωπίζει δυσκολία στην κατανόηση αυτών που ακούει και αυτό γιατί ο εγκέφαλος δεν επεξεργάζεται κατάλληλα την πληροφορία που δέχεται.
Όταν αναφερόμαστε στον όρο αυτό, ουσιαστικά αναφερόμαστε σε μια κατάσταση η οποία καθιστά δύσκολη την αναγνώριση μικρών διαφορών του ήχου στις λέξεις, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ικανότητα των παιδιών, στην επεξεργασία αυτών που ακούνε. Τα παιδιά με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας, αν και δεν έχουν κάποιο πρόβλημα ακοής, δυσκολεύονται στην κατανόηση του προφορικού λόγου με αποτέλεσμα πολλές φορές να επαναλαμβάνουν αυτά που ακούνε, να ρωτούν πολλές φορές το ίδιο πράγμα και να ενοχλούνται απο θορύβους και δυνατούς ήχους. Το παιδί αν και δεν έχει κάποιο πρόβλημα ακοής αντιμετωπίζει δυσκολία στην κατανόηση αυτών που ακούει και αυτό γιατί ο εγκέφαλος δεν επεξεργάζεται κατάλληλα την πληροφορία που δέχεται.
Πολλές καταστάσεις συμπεριλαμβανομένων της ΔΕΠ-Υ και του αυτισμού μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητα του παιδιού να καταλαβαίνει αυτό που ακούει. Αυτό που κάνει την ΔΑΕ να διαφέρει είναι ότι το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολία στην αναγνώριση του ήχου αυτού που ακούει και όχι στην κατανόηση της έννοιας. Για παράδειγμα, εσείς μπορεί να ρωτήσετε το παιδί “Μπορείς να με βοηθήσεις με τα πιάτα;” και αυτό να ακούσει “Που είναι η γάτα;”.
Σημάδια διαταραχής ακουστικής επεξεργασίας.
Σημάδια διαταραχής ακουστικής επεξεργασίας.
- Δυσκολία κατανόησης προφορικών οδηγιών, ιδιαίτερα οδηγιών με πολλά βήματα.
- Το παιδί ζητά πολύ συχνά να επαναλάβετε τα λεγόμενα σας.
- Το παιδί αποσπάται πολύ εύκολα αν ακούσει κάποιον ήχο.
- Έχει δυσκολία στην ανάγνωση και την ορθογραφία, πράγματα που απαιτούν την επεξεργασία και την ερμηνεία του ήχου.
- Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει συζητήσεις.
- Έχει φτωχές μουσικές ικανότητες.
- Έχει δυσκολία να θυμηθεί λεπτομέρειες απο κάτι που διάβασε ή άκουσε.
- Δυσκολεύεται να μάθει τραγούδια ή ρυθμούς.
- Το παιδί δεν δυσκολεύεται στην κατανόηση του γραπτού λόγου, άλλα μόνο στον προφορικό.
- Το παιδί δυσκολεύεται να μείνει ακούνητο όταν ακούει κάποιον να υπαγορεύει κάτι.
- Το παιδί δεν καταλαβαίνει ανέκδοτα ή πειράγματα.
- Δυσκολεύεται να κάνει μια συζήτηση με τους συνομηλίκους του.
- Δεν του αρέσει να του διαβάζεται, π.χ. ένα παραμύθι.
Τι μπορείτε να κάνετε στο σπίτι και το σχολείο για να βοηθήσετε το παιδί;
Για το παιδί με διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας μικρά πράγματα που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι ή το σχολείο μπορεί να έχουν μεγάλη επίδραση στην ζωή του. Ακολουθούν κάποιες συμβουλές:
- Παρέχεται ένα ήσυχο σημείο για μελέτη, με όσο το δυνατόν λιγότερους θορύβους από το περιβάλλον.
- Ελέγχετε οτι το παιδί έχει βλεμματική επαφή μαζί σας όταν του μιλάτε.
- Δώστε απλές οδηγίες με μικρά βήματα.
- Μιλήστε με βραδύτερο ρυθμό αλλά αυξήστε λίγο τον τόνο της φωνής σας.
- Ζητήστε απο το παιδί να επαναλάβει τις οδηγίες που δώσατε.
- Παροτρύνεται το παιδί να γράψει τις οδηγίες που του δώσατε αν χρειάζεται να τις ακολουθήσει στο μέλλον.
- Δώστε στο παιδί οπτικοποιημένες τις οδηγίες ή το μάθημα.
Τέλος, συμβουλευτείτε έναν λογοθεραπευτή για να σας δώσει ένα πρόγραμμα ασκήσεων που θα βοηθήσει το παιδί στην αναγνώριση των ήχων.
Αρθρογράφος: Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια
ergo-therapy.blogspot.gr