Φύλλα εργασίας για τα συναισθήματα
01/07/2021ΝΕΟ νομοσχέδιο: Τι είναι οι εκπαιδευτικοί όμιλοι – Πότε θα διδάσκουν, ποια η αμοιβή τους;
05/07/2021Γιατί αρέσει στα παιδιά να παίζουν;
Τα παιδιά αγαπούν να συμμετέχουν στο κόσμο των μεγάλων αλλά περιορίζονται από τις ικανότητες τους, το μέγεθος τους, τον χρόνο της οικογένειας και από την ανάγκη τους για ασφάλεια. Το παιχνίδι επιτρέπει να εξερευνούν και ελέγχουν τον κόσμο γύρω τους επιλέγοντας τα γεγονότα και τη σειρά τους. Δοκιμάζοντας επίσης τις όποιες δεξιότητες επικοινωνίας κατέχουν αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον τους με ασφάλεια.
Οργάνωση του παιχνιδιού από την πλευρά της οικογένειας
Ένα παιδάκι 2 ετών περίπου μπορεί να μην είναι έτοιμο να οργανώσει το ίδιο το παιχνίδι του αλλά ίσως με μια μικρή βοήθεια από τη μαμά ή τον μπαμπά. Για παράδειγμα, ο γονιός θα μπορούσε να στήσει τη σκηνή του παιχνιδιού, να βγάλει, να ξεχωρίσει τα παιχνίδια, που αρέσουν στο παιδί και να ξεκινήσει να παίζει δείχνοντας τι θα μπορούσε το παιδί να κάνει.
Μπορούμε να του δείξουμε πως να πιεί από ένα ποτηράκι που δεν έχει νερό και να δώσει και σε εμάς. Του δείχνουμε πως να βάλει ένα κουκλάκι, αρκουδάκι να κοιμηθεί στο χαλί ή μέσα σε ένα κουτί που το κάνουμε «κρεβάτι» ή πως να «πλύνει» το αυτοκινητάκι του με μια πετσέτα και ένα κουβαδάκι που είναι άδειο. Σιγά-σιγά θα αντιγράφει ότι του δείχνουμε αλλά και θα εμπλουτίζει το παιχνίδι βάζοντας τα δικά του στοιχεία.
Εάν το παιδί είναι μικρό, ίσως το παιχνίδι του να μην έχει μεγάλη διάρκεια ή να είναι απλό χωρίς πολλές-πολλές λεπτομέρειες. Αυτό είναι κάτι που αλλάζει καθώς αναπτύσσεται και έχει περισσότερες εμπειρίες από την καθημερινότητα του. Είναι σημαντικό για τους γονείς να παρατηρούν το παιδί, να σχολιάζουν αυτά που κάνει το παιδί με απλά λόγια, επαναλαμβάνοντας κάποιες λέξεις ή φράσεις που χρησιμοποιεί το ίδιο το παιδί. Είναι επίσης βοηθητικό ο κατάλληλος τόνος στη φωνή που να δηλώνει χαρά, ενθουσιασμό, όπως και οι χειρονομίες που να δηλώνουν το μήνυμα που θέλει ο γονέας να περάσει. Προσπαθούμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί στο να ακούμε το παιδί, να μην διορθώνουμε αυτά που προσπαθεί να πει αλλά να χρησιμοποιούμε εμείς τις κατάλληλες λέξεις ενεργώντας ουσιαστικά ως «καθρέφτης» επικοινωνίας και κάτι παραπάνω. Για παράδειγμα, δείχνει τη μπάλα και λέει «Μπλα». «Να η μπάλα» ή «θέλεις τη μπάλα;» και προχωρώντας λίγο περισσότερο του δίνουμε τη μπάλα. Δίνουμε χρόνο στο παιδί, περιμένουμε τη σειρά μας στο παιχνίδι και βρισκόμαστε στο ίδιο φυσικό επίπεδο με το παιδί.
Τα αποτελέσματα του παιχνιδιού
Τα αποτελέσματα από την ανάπτυξη του παιχνιδιού στην επικοινωνία και στη φαντασία είναι πολύ σημαντικά γιατί μέσω του παιχνιδιού σε ασφαλές περιβάλλον αναπτύσσεται καταρχήν η κατανόηση του λόγου, χρήσιμο εργαλείο για το παιχνίδι. Αναπτύσσεται επίσης η εκφραστική, λεκτική, μη λεκτική επικοινωνία, χρήσιμη για την ανταλλαγή πληροφοριών αλλά και εμπειριών ή συναισθημάτων.
Με τη καλλιέργεια της επικοινωνίας μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη ζωή της οικογένειας όχι μόνο ως απλοί παρατηρητές αλλά σχολιάζοντας, επιλέγοντας και διαμορφώνοντας μέρος της οικογενειακής ζωής. Έχοντας σιγά-σιγά όλο και περισσότερες δυνατότητες ενσωματώνονται με μεγαλύτερη άνεση στο πλαίσιο ενός προσχολικού περιβάλλοντας, ενός παιδικού σταθμού.
Πηγή: anadrassi.gr