Δωρεάν Συλλογή από Βιβλία για τον Αυτισμό από την National Autistic Society στα ελληνικά
14/02/2020Ντόμινο Ομοιοκαταληξίας: Παιχνίδι Φωνολογικής Ενημερότητας
17/02/2020Η γλώσσα είναι ένα σύστημα που αποτελείται από την ανάπτυξη, την κατάκτηση, τη συντήρηση και τη χρήση σύνθετων συστημάτων επικοινωνίας.
Η γλώσσα αποτελείται από τους εξής τομείς/language domains:
Σημασιολογία –η έννοια των λέξεων και των συνδυασμών λέξεων σε μια γλώσσα.
Φωνολογία– τα φωνήματα μιας γλώσσας καθώς και οι κανόνες συνδυασμού και χρήσης των φωνημάτων.
Μορφολογία– οι κανόνες που διέπουν τον τρόπο με τον οποίο τα μορφήματα, χρησιμοποιούνται σε μια γλώσσα.
Σύνταξη –οι τρόποι με τους οποίους οι λέξεις μπορούν να συνδυαστούν για να σχηματίσουν προτάσεις σε μια γλώσσα.
Πραγματολογία– οι κανόνες που σχετίζονται με τη χρήση της γλώσσας στη συνομιλία και τις ευρύτερες κοινωνικές καταστάσεις
Μερικές ιδέες για να ενισχύσετε τους παραπάνω γλωσσικούς τομείς είναι οι εξής:
- Μιλήστε για το πού βρίσκονται τα πράγματα μέσα στο χώρο, χρησιμοποιώντας λέξεις όπως πρώτος και τελευταίος ή δεξιά και αριστερά. Μιλήστε για αντίθετα, όπως πάνω και κάτω ή μεγάλο και μικρό.
- Δώστε ενδείξεις στο παιδί σας και αφήστε να μαντέψει τη λέξη.
- Μιλήστε του για κατηγορίες, όπως φρούτα, έπιπλα και σχήματα. Ταξινόμηση στοιχείων σε κατηγορίες. Αφήστε το παιδί σας να σας πει ποια λέξη δεν ανήκει στην κατηγορία.
- Αφήστε το παιδί σας να σας πει πώς να κάνετε κάτι.
- Δώστε προσοχή όταν μιλάει το παιδί σας. Απαντάτε, επαινείτε και ενθαρρύνετε το όταν μιλάει. Πάρτε την προσοχή του πριν μιλήσετε. Κάντε παύση μετά από την ομιλία και αφήστε τον να απαντήσει σε αυτό που είπατε.
- Συνεχίστε να διδάσκετε στο παιδί σας νέες λέξεις. Ορίστε τις λέξεις και βοηθήστε το παιδί σας να τις καταλάβει. Για παράδειγμα, πείτε: “Αυτό το όχημα βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό είναι ένα αυτοκίνητο. Το λεωφορείο είναι ένα άλλο είδος οχήματος. Έτσι είναι και το τρένο και το αεροπλάνο. »
- Μάθετε στο παιδί σας να ζητάει βοήθεια όταν δεν καταλαβαίνει τι σημαίνει μια λέξη.
- Δείξτε αντικείμενα που είναι ίδια ή διαφορετικά. Μιλήστε για το τι τα κάνει ίδια ή διαφορετικά. Ίσως είναι το ίδιο χρώμα. Ίσως είναι και τα δύο ζώα. Ίσως το ένα είναι μεγάλο και το άλλο μικρό.
- Παίξτε το σπίτι, το γιατρό και το κατάστημα χρησιμοποιώντας κούκλες, φιγούρες και φορέστε ανάλογα ρούχα. Κάντε τις κούκλες να μιλούν η μια στην άλλη.
- Διαβάστε ιστορίες που είναι εύκολο να ακολουθήσει. Βοηθήστε το παιδί σας να μαντέψει τι θα συμβεί στη συνέχεια στην ιστορία. Παίξτε τις ιστορίες ή χρησιμοποιείστε μαριονέτες. Ρωτήστε ποιος, τι, πότε, πού ή γιατί σχετικά με την ιστορία.
- Παίξτε το Μάντεψε τι βλέπω. Περιγράψτε κάτι που βλέπετε, όπως: «βλέπω κάτι στον τοίχο που χρησιμοποιείτε για να πείτε την ώρα.» Αφήστε το παιδί σας να μαντέψει τι είναι. Αφήστε το παιδί σας να περιγράψει κάτι που βλέπει. Αυτό τον βοηθά να μάθει να ακούει και να χρησιμοποιεί λέξεις για να μιλάει για αυτό που βλέπει.
- Δώστε στο παιδί σας οδηγίες σε δύο βήματα, όπως “Πάρε το παλτό σου από το ντουλάπι και φόρεσε το”.
- Αφήστε το παιδί σας να σας πει πώς να κάνετε κάτι. Σχεδιάστε μια εικόνα που περιγράφει. Γράψτε την ιστορία του παιδιού σας όπως την λέει. Το παιδί σας θα μάθει τη δύναμη της αφήγησης και της γραφής.
- Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με το παιδί σας. Αυτό θα το βοηθήσει να μάθει να ακολουθεί τους κανόνες και να μιλάει για το παιχνίδι.
- Αφήστε το παιδί σας να σας βοηθήσει να προγραμματίσετε καθημερινές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, πρέπει να κάνει μια λίστα αγορών για το μπακάλικο. Ή, ας βοηθήσει να σχεδιάσετε το πάρτι γενεθλίων του. Ζητήστε τη γνώμη του και αφήστε το να κάνει επιλογές.
Πιτσικάλη Θεοδώρα-Χριστίνα, Λογοθεραπεύτρια MSc του Πρότυπου Κέντρου Ειδικών Θεραπειών «Παιδίων Πλεύση»
Γρηγορίου Λαμπράκη 407, Κερατσίνι
Τηλέφωνα επικοινωνίας είναι: 2130433829