Ποια είναι τα εξελικτικά στάδια των νοητικών και μαθηματικών ικανοτήτων;
20/11/2019Οι προσωρινοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης και απορριπτέων της Προκήρυξης 3ΕΑ/2019 του ΑΣΕΠ
20/11/2019Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε στο σπίτι μας ή στον χώρο που εργαζόμαστε τουβλάκια Lego
ή τουλάχιστον έχουμε έρθει σε επαφή έστω και μια φορά στη ζωή μας με αυτά. Τις περισσότερες φορές τα υλικά που χρειαζόμαστε ως θεραπευτές είναι πολύ απλά και προσβάσιμα αλλά η τροποποίηση τους και η κατάλληλη επιλογή τους αναλόγως της περιοχής που θέλουμε να δουλέψουμε κάθε φορά είναι μια σύνθετη διαδικασία που μεταξύ των άλλων χρειάζεται μπόλικη φαντασία και δημιουργικότητα.
Στο άρθρο που θα ακολουθήσει θα βρείτε δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε χρησιμοποιώντας τα τουβλάκια Lego καθώς και ποιες περιοχές αναπτύσσουν.
Τα μόνα υλικά που θα χρειαστείτε είναι μια (ή και περισσότερες αναλόγως του μεγέθους που θέλετε να έχετε) βάση για Lego και τουβλάκια Lego διαφορετικών χρωμάτων και μεγεθών. Στη συνέχει θα χρειαστείτε κάποιο υλικό όπως κόλλα ή velcro για να κολλήσετε τον πίνακα στον τοίχο. Επιλέξτε το ύψος που θα κολλήσετε ή θα κρεμάσετε τον πίνακα σκεπτόμενοι οτι το παιδί θα πρέπει να έχει εύκολη και άνετη πρόσβαση σε αυτό καθώς και οτι θα πρέπει να είναι λίγο πάνω απο το ύψος του (διαφορετικό ύψος αν το παιδί κάθεται ή αν είναι όρθιο).
Ποιες δεξιότητες δουλεύουμε με αυτή την δραστηριότητα;
Συνήθως ως θεραπευτές δουλεύουμε σε διαφορετικές δεξιότητες στον χώρο μας από αυτές που δουλεύουνε οι γονείς στο σπίτι. Οι δεξιότητες και τα οφέλη για την χρησιμοποίηση ενός τέτοιου τοίχου είναι ποικίλες. Αρχικά αναπτύσσονται δεξιότητες όπως η χωροθέτηση, ο οπιτοκοκινητικός συντονισμός και οι κοινωνικές δεξιότητες. Επιπλέον μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον πίνακα ως ένα μέσο για την εκμάθηση των χρωμάτων καθώς και την αναγνώριση τους.
Όταν το παιδί πιέζει το τουβλάκι ώστε να σταθεροποιηθεί στον πίνακα δέχεται έντονη πίεση στις αρθρώσεις του (ιδιοδεκτική εισροή) που το βοηθά να ηρεμήσει. Καθ’ αυτό τον τρόπο μπορεί αυτή η δραστηριότητα να χρησιμοποιηθεί ως μια “ρυθμιστική” δραστηριότητα στην αρχή της συνεδρίας.
Τέλος, εξαιτίας του γεγονότος οτι το παιδί δεν στηρίζει κάπου τον βραχίονα του ευοδώνεται η σταθεροποίηση και η ενδυνάμωση της ωμικής περιοχής και του καρπού, προωθείται η έκταση του καρπού καθώς επίσης ενισχύεται η δύναμη των δακτύλων. Όλα απο τα παραπάνω είναι σημαντικοί παράγοντες για την ανάπτυξη και τη βελτίωση δεξιοτήτων που είναι απαραίτητοι στην γραφή.
Προσαρμογές για να κάνετε την δραστηριότητα πιο εύκολη:
- Χρησιμοποιήστε τουβλάκια μεγαλύτερου μεγέθους, ώστε να είναι πιο εύκολη η σύλληψη τους.
- Αλλάξτε την γωνία του πίνακα, ώστε να τον φέρετε πιο έξω, για να είναι λιγότερο κατακόρυφος.
- Τοποθετήστε τον πίνακα ακριβώς μπροστά από το ύψος των ματιών του παιδιού.
- Δώστε μια επιφάνεια στήριξης για το χέρι του παιδιού.
Προσαρμογές για να κάνετε την δραστηριότητα πιο δύσκολη:
- Βάλτε το παιδί να αντιγράψει ένα σχέδιο πάνω στον πίνακα. Για να κάνετε αυτή τη δραστηριότητα πιο εύκολη έχετε το σχέδιο ακριβώς δίπλα απο τον πίνακα και στο ίδιο ύψος. Η δραστηριότητα δυσκολεύει αν έχετε το σχέδιο κάτω στο πάτωμα ή σε ένα πιο χαμηλό επίπεδο ώστε το παιδί να χρειάζεται να κοιτά πάνω και κάτω για να αντιγράψει. Η πιο δύσκολη εκδοχή, είναι να έχετε το σχέδιο σε κάποιο σημείο το οποίο θα βρίσκεται πιο μακρυά και το παιδί θα χρειάζεται να πηγαίνει κάθε τόσο για να ελέγχει και να θυμάται.
- Βάλτε το παιδί να καθίσει σε μια μη σταθερή επιφάνεια όσο κάνει την δραστηριότητα, π.χ. μια μπάλα θεραπείας, ένα πουφ, ένα μαξιλάρι κλπ. ώστε να χρειάζεται να ελέγχει το σώμα του, την δύναμη του και τον στόχο.
- Πείτε οι ίδιο στο παιδί ποια τουβλάκια να βάλει κάθε φορά π.χ. τώρα το κόκκινο, μετά το μώβ, έπειτα το πράσινο κλπ. ώστε να ακολουθήσει οδηγίες πολλαπλών σταδίων και αλληλουχίας. Όσο πιο μεγάλη είναι η ακολουθία τόσο πιο μεγάλη είναι η δυσκολία.
- Κάντε μια ομαδική δραστηριότητα βάζοντας σε μια ομάδα παιδιών να φτιάξουν μαζί ε΄να σχέδιο π.χ. ένα σπίτι. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσουν την κοινωνικότητα τους, την επίλυση προβλήματος και φυσικά οπτικοχωρικές δεξιότητες.
Μπουρνάκα Αικατερίνη, Εργοθεραπεύτρια