«Αναταραχή στην Κουζίνα #2: Ένα αλλιώτικο Πιρούνι»: Μια ιστορία με το τέλος που διαλέγεις εσύ!
27/01/2017Δυσλεξία και πρώιμες ενδείξεις
01/02/2017ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
1. ΑΙΩΡA
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: δεν χρειάζεται
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Δυο ενήλικες ενώνουν τα χέρια τους και τα «κλειδώνουν» για να δημιουργηθεί μια αιώρα. Το παιδί ξαπλώνει σε οριζόντια θέση πάνω στα χέρια σας (μπρούμυτα ή ανάσκελα). Βεβαιωθείτε ότι και οι δυο σας είστε αρκετά κοντά έτσι ώστε να ασκείται στο σώμα του παιδιού μια μικρή ποσότητα πίεσης. Και οι δυο μαζί ρυθμικά κουνάτε το παιδί μπρος – πίσω. Τη μια φορά τα πόδια θα είναι πιο ψηλά από το κεφάλι και μετά αντίστροφα. Καθώς κουνάτε το παιδί μπρος – πίσω μπορείτε παράλληλα να τραγουδάτε κάποιο τραγούδι που του αρέσει. Το μυστικό σε αυτήν την άσκηση είναι να διατηρείται την μικρή πίεση στο σώμα του παιδιού και να διατηρείτε και την βλεμματική σας επαφή μαζί του.
2. ΠΑΙΧΝΙΔΟΣΑΚΟΥΛΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
· Α ΕΠΙΠΕΔΟ: μαξιλαροθήκη, 2 ολόιδια μικρά λούτρινα ζωάκια, 2 ολόιδιες μικρές μπάλες, 2 αντικείμενα καθημερινής χρήσης (π.χ. μαχαιροπήρουνα). Σιγουρευτείτε ότι τα αντικείμενα αυτά είναι οικεία για το παιδί σας έτσι ώστε να μπορεί να τα αναγνωρίσει μέσω της αφής.
· Β ΕΠΙΠΕΔΟ: χάρτινη σακούλα (μεσαίο μέγεθος), μικρά αντικείμενα όπως κέρματα, συνδετήρες, κουμπάκια κλπ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Α ΕΠΙΠΕΔΟ: Βάλτε τα αντικείμενα στην μαξιλαροθήκη. Τοποθετείστε τα άλλα ίδια αντικείμενα πάνω στο τραπέζι για να τα βλέπει. Ζητήστε από το παιδί να τα πιάσει και να σας περιγράψει τα αντικείμενα, τοποθετώντας τα χέρια του μέσα στην μαξιλαροθήκη και χωρίς να βλέπει. Μόλις καταλάβετε ότι μπορεί να επεξεργαστεί αυτές τις απτικές πληροφορίες ζητήστε του να σας δείξει το αντικείμενο που ψηλαφίζει με ποιο είναι ίδιο από αυτά που είναι παν στο τραπέζι. Αν είναι σε θέση να το κάνει περνάτε στο Β ΕΠΙΠΕΔΟ.
Β ΕΠΙΠΕΔΟ: Βάλτε μικρότερα αντικείμενα στην χάρτινη σακούλα, ξεκινώντας με ένα και προσθέτοντας κι άλλα μετά το παιδί βάζει τα χέρια του μέσα στην σακούλα και χωρίς να βλέπει πρέπει να αναγνωρίσει τα αντικείμενα. Καλό είναι το παιδί σας να περιγράφει ή να λέει τι πιάνει. Π.χ. πιάνω κάτι στρογγυλό, είναι ένα κέρμα.
3. HOT DOG ΜΕ ΚΟΥΒΕΡΤΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: βαριά κουβέρτα , οι μυς του μπαμπά και της μαμάς
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Αρχικά απλώστε την κουβέρτα σε μια μαλακή επιφάνεια και πείτε στο παιδί σας ότι θα φτιάξετε hot dog και το παιδί θα είναι το λουκάνικο. Το παιδί ξαπλώνει στην μια άκρη της κουβέρτας, βεβαιωθείτε ότι το κεφάλι του παιδιού είναι έξω από την κουβέρτα προτού αρχίσετε να το τυλίγεται. Τυλίξτε το παιδί με την κουβέρτα και μετά εφαρμόστε βαθιά πίεση στην πλάτη του παιδιού ενώ ταυτόχρονα λέτε «θα βάλω λίγη κέτσαπ στο hot dog… και τώρα λίγη μουστάρδα». Συνεχίστε να εφαρμόζετε βαθιά πίεση στα χέρια, στην πλάτη και στα πόδια ονοματίζοντας τα σημεία. Μετά τραβήξτε την κουβέρτα αφήνοντας το παιδί να ρολλάρει και να στριφογυρίσει. Αν το παιδί δείχνει να αγχώνεται ενώ το τυλίγεται αφήστε και τα χέρια έξω από την κουβέρτα.
4. ΤΡΙΛΙΖΑ ΣΤΟΝ ΑΦΡΟ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: αφρός ή κρέμα, επίπεδη επιφάνεια (πχ καθρέφτης )
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Καλύψτε μια επίπεδη επιφάνεια (15 Χ15 εκ.) με αφρό ή κρέμα πάχους περίπου 1-2 εκατοστά. Μπορείτε πάνω εκεί να παίξετε τρίλιζα, να ζωγραφίσετε σχήματα, γράμματα κλπ. Ενθαρρύνεται το παιδί να εμπλακεί με όλο το μέρος του χεριού εάν φυσικά και αυτό επιθυμεί.
5. ΦΟΥΣΚΕΣ
ΧΩΡΟΣ: εξωτερικός, κατά προτίμηση
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: δοχείο και ειδικό ραβδάκ για σαπουνόφουσκες
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: την μια φορά ο ένας φυσάει και ο άλλος πρέπει να τις σκάει με το δάχτυλο του και μετά αντίστροφα. Φυσάμε τις φούσκες και ζητάμε από το παιδί να τις σκάσει με ένα μέλος του σώματος του πχ με την μύτη, με τον αγκώνα κλπ. Εναλλακτικά, το παιδί πρέπει να φυσήξει τις φούσκες και να τις πιάσει με το ειδικό ραβδάκι. Αν το παιδί σας έχει δυσκολίες στο να φυσάει, δοκιμάστε να φυσήξει μπροστά από έναν καθρέφτη για να δει τι πρέπει να κάνει ακριβώς με το στόμα του.
6. ΚΡΥΜΕΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ:
· Άμμος σε ένα μεγάλο πλαστικόδοχείο (εναλλακτικά, ρύζι, φασόλια, η μικράμακαρονάκια)
· Αντικείμενα υψηλού ενδιαφέροντος για το παιδί, όπως αυτοκινητάκια, πλαστικέςφιγούρες κλπ (το μυστικό είναι να έχει το παιδί υψηλό κίνητρο έτσι ώστε το παιδί να θέλει να ψάξει για να βρει τα αντικείμενα)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Κρύψτε τα αντικείμενα μέσα στην άμμο και παροτρύνετε το παιδί να ψάξει γι αυτά. Πείτε του (ή δείξτε με το δάχτυλο σας αν χρειαστεί) πόσα αντικείμενα είναι θαμμέναμέσα στην άμμο. Ενθαρρύνεται το παιδί σας να σκάψειχ ρησιμοποιώντας τις παλάμες του αλλά και τα χέρια του μέχρι μέσα βαθιά στην άμμο. ΣΗΕΜΕΙΩΣΗ: Εάν δεν έχετε χρόνο και χώρο να δημιουργήσετε κάτι τέτοιο. Γεμιστέ ένα βάζο μπισκότων με αφρό ξυρίσματος και πείτε στο παιδί να ψάξει για τα αντικείμενα αυτά. Αν το παιδί σας αντιστέκεται στο να πιάσει τον αφρό δώστε του ξυλάκια και να προσπαθήσει να βγάλει τα αντικείμενα με τα ξυλάκια. Μπορείτε επίσης να γεμίσετε το βάζο με ρύζι ή φακές κλπ
7. ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΜΑΤΙΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: λευκές κάρτες 8Χ12 εκ., μια κούνια (εάν υπάρχει διαθέσιμη)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:
Α ΕΠΙΠΕΔΟ: Ζωγραφιστέ διαφορετικά χρωματιστά σχήματα στις κάρτες. Για παραδείγματα, ζωγραφίστε έναν κόκκινο κύκλο στο ένα και ένα κίτρινο τρίγωνο στο άλλο. Προσέξτε οι συνδυασμοί των σχημάτων και των χρωμάτων να μην είναι 2 φορέςέτσι ώστε να μην ταυτίζονται οι κάρτες. Εάν το παιδί σας γνωρίζει τα γράμματα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με τον ίδιο τρόπο γράμματα αντί σχήματα. Απλώστε τις κάρτες στο πάτωμα και ζητήστε από το παιδί να απομακρυνθεί περίπου 2 μέτρα. Ζητήστε του να πάει στο αντίστοιχο σχήμα και χρώμα κάνοντας δυο φορές κολοτούμπα. Βεβαιωθείτε ότι το παιδί βρίσκεται σε μαλακή επιφάνεια για να μην τραυματιστεί. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αν το παιδί δεν θέλει να κάνει κωλοτούμπα ζητήστε του να περιστραφεί δυο φορές πριν πάει στην αντίστοιχη κάρτα.
Β ΕΠΙΠΕΔΟ: Βάλτε το παιδί σε μια κούνια και κουνήστε το μπρος – πίσω. Κρατήστε τις κάρτες όπως στο επίπεδο Α και ζητήστε από το παιδί ενώ κουνιέται να ονομάσει τις κάρτες. Έπειτα δοκιμάστε το ίδιο περιστρέφοντας το παιδί στην κούνια.
8. ΣΥΓΚΡΟΥΟΜΕΝΟΙ ΠΥΡΓΟΙ
ΧΩΡΟΣ: εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: πλαστικόδοχείογεμισμένο με άμμο, διαφορετικάμεγέθη από πλαστικάποτηράκια, αγαπημένουςχαρακτήρες του παιδιού όπως η Dora κλπ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Γεμιστέ τα ποτηράκια με άμμο. Έπειτα τοποθετήστε ένα χαρακτήρα μέσα στην άμμο σε κάθε πλαστικό ποτηράκι. Μαζί με το παιδί σας αναποδογυρίστε τα ποτηράκια και φτιάξτε πύργους. Ζητήστε από το παιδί να θυμηθεί που κρύβεται ο κάθε χαρακτήρας και παροτρύνετε το να καταστρέψει τους πύργους χρησιμοποιώντας τα χέρια του για να πάρει ον αντίστοιχο χαρακτήρα.
9. ΑΓΩΝΕΣ ΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗ ΓΛΙΤΣΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός, κοντά σε βρύση ή λάστιχο
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: 1 φλιτζάνι κόλλα, 1 φλιτζάνι αλεύρι, κουτάλι με μεγάλη λαβή, μπολ, χρώμα ζαχαροπλαστικής (προαιρετικά), νερό, επίπεδο σκεύος, μικρά αυτοκίνητα (5 εκ.)
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Βάλτε στο μπολ την κόλλα και το αλεύρι και ανακατέψτε με το κουτάλι μέχρι το μίγμα να δέσει και να γίνει λαστιχένιο. Προσθέστε το χρώμα ζαχαροπλαστικής εάν θέλετε. Προσθέστε νερό αν χρειαστεί για να το αραιώσετε. Το παιδί με την βοήθεια σας θα αδειάσει το κολλώδες μίγμα πάνω στο επίπεδο σκεύος και θα το απλώσει για να καλύψει τον πάτο. Δώστε στο παιδί τα αυτοκινητάκια και ζητήστε του να τα μετακινήσει από την μια άκρη στην άλλη σέρνοντας τα πάνω στο κολλώδεςυλικό.
10. ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΟ ΚΟΥΤΙ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: ένα κουτί από χαρτόνι τουλάχιστον 60 εκ. Χ 50 εκ. Χ 60 εκ. (κούτα μετακόμισης), σπάγκος, μπαλάκια του πινγκ πονγκ, συσκευασία από φιστίκια, σκισμένα χαρτιά, κομμάτια από ρούχα, μεγάλακομμάτιαμακαρόνια (σπαγγέτι, πέννες), ποπ κορν, σφουγγάρια
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Σιγουρευτείτε ότι το παιδί θα συμμετέχει σε όλη την διαδικασία για την δημιουργία του κουτιού. Κόψτε αρκετά κομμάτια σπάγκου μήκους από 30 – 40 εκ. Κάνετε μια τρύπα στην μια πλευρά του κουτιού ώστε να επιτρέπει στο παιδί να μπει μέσα στο κουτί. Και κάντε μικρές τρυπούλες στην πάνω πλευρά του κουτιού. Δέστε στα διαφορετικά μήκη σπάγκου τα μπαλάκια, το ποπ κορν, τα μακαρόνια κλπ. Περάστε τα από τις μικρέςτρυπούλες που ανοίξατε προηγουμένως στο πάνωμέρος του κουτιού και δέστε τα κόμπο. Κολλήστε και τις διάφορες λωρίδεςυφάσματος διαφορετικών υφών επίσης στο πάνω μέρος του κουτιού (εσωτερικά). Τέλος, τοποθετείστε στο κάτω μέρος (εσωτερικά) του κουτιού τα σακουλάκια από ξηρούςκαρπούς και τα διάφορα σφουγγαράκια.
11. ΜΕΓΕΝΘΥΤΙΚΟΣ ΦΑΚΟΣ
ΧΩΡΟΣ: εσωτ. και εξωτ., με προτίμηση στον εξωτερικό χώρο
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Χαρτόνι, ψαλίδι, ζελατίνα, κόλλα
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Φτιάξτε έναν μεγεθυντικό φακό από χαρτόνι και ζελατίνα. Κόψτε στο χαρτόνι μια τρύπαπερίπου 10 εκ. σε διάμετρο και αφήστε και μια λαβή για να κρατάει τον φακό. Τοποθετείστε στην τρύπα την ζελατίνα και κολλήστε την με την κόλλα. Το παιδί θα σταθεί σε ένα σταθερό σημείο. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα χουλα – χουπ στο πάτωμα για να παραμείνει το παιδί σταθερό. Καθοδηγείστε το παιδί να ερευνήσει την περιοχή μέσα από τον χάρτινο μεγεθυντικό φακό κοιτώντας 3 αντικείμενα που του ζητάτε. Πχ. Πέτρα, λουλούδι, δέντρο κλπ
12. ΚΟΥΝΙΑ ΑΠΟ ΛΥΚΡΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: ένα τόπι λύκρα περίπου 1 μέτρο πλάτος και 3 μέτρα μήκος, οι άκρες θα ραφτούν μεταξύ τους σχηματίζοντας ένα μακρύ δαχτυλίδι.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Για πολύ μικρά παιδιά, ένας ενήλικας μόνος του μπορεί να δημιουργήσεις μια κούνια κρατώντας την λύκρα σχηματίζοντας μια αιώρα. Για μεγαλύτερα παιδιά είναι απαραίτητοι 2 ενήλικες. Κρατάει ο καθένας την άκρη από την λύκρα για να δημιουργήσουν μια αιώρα. Σιγουρευτείτε ότι τοπαιδί είναι ασφαλές μέσα στην αιώρα και κουνήστε το μπρος πίσω. Αν το παιδί δείχνει ότι το διασκεδάζει μπορείτε να προσθέσετε και περιστροφικές κινήσεις. Για ένα παιδί που φοβάται την αιώρηση, αφήστε την λύκρα στο πάτωμα και βάλτε το παιδί να καθίσει επάνω. Εσείς μαζί με έναν άλλον ενήλικα απαλά πιάστε τις άκρες και σηκώστε την λύκρα απαλά απομακρύνοντας το παιδί από το πάτωμα σιγά σιγά.
13. ΜΟΥΣΙΚΑ ΜΑΞΙΛΑΡΙΑ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: μεγάλα μαξιλάρια ή μαξιλάρια καναπέ, μουσική
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Το παιχνίδι παίζεται όπως και οι μουσικές καρέκλες, με τη διαφορά ότι τα μαξιλάρια δεν αφαιρούνται κατά το παιχνίδι. Το παιχνίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί με ένα παιδί ή περισσότερα. Τοποθετείστε τα μαξιλάρια σε κύκλο με απόσταση 1 μέτρο το ένα από το άλλο. Ξεκινήστε την μουσική και πείτε στο παιδί να περπατήσει ή να χορέψει γύρω από τα μαξιλάρια καθώς η μουσική παίζει. Κάθε παιδί πρέπει να πέσει πάνω σε ένα άδειο μαξιλάρι.
14. ΗΧΟΙ ΣΤΑ ΑΥΤΙΑ ΜΟΥ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: εξοπλισμός για εγγραφή ήχων, περίπου 15 γνωστοίήχοι προς το παιδί – κάποιους μπορεί να τους φοβάται και κάποιους να του αρέσουν, εικόνες των πραγμάτων που ηχογραφήσατε
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Ηχογραφείστε ήχους καθημερινής ζωής, συμπεριλαμβάνοντας κάποιους ήχους που το παιδί σας φοβάται ή χαίρεται μαζί τους. Απλώστε τις εικόνες πάνω στο τραπέζι. Ακούστε τους ήχους που έχετε ηχογραφήσει. (Αφήνετε 20 δευτ ανάμεσα στους ήχους). Αφήστε το παιδί να καταλάβει και να δείξει ποιος ήχος συνδέετε με ποια εικόνα.
15. ΑΓΩΝΕΣ ΦΥΣΙΜΑΤΟΣ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: οποιοδήποτετραπέζι, μπαλάκια από βαμβάκι, μπαλάκια πινγκ – πονγκ ή ακόμα και κόκκους από ρύζι, καλαμάκιαδιαφορετικούμήκους και πλάτους
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Μετατρέψτε το τραπέζι σας σε ιππόδρομο. Βάλτε τα μπαλάκια από βαμβάκι ή τα μπαλάκια του πινγκ πονγκ στη σειρά, και φυσήξτε με τα καλαμάκια μέχρι τον τερματισμό. Δοκιμάστε να φυσήξετε με διαφορετικά καλαμάκια.
16. ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός και εξωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: πατίνι, δοχεία πλαστικά διαφορετικών μεγεθών, μικρά αντικείμενα που το παιδί μπορεί ν τα κρατήσει με το ένα χέρι όπως πλαστικό κέρμα, βόλους κλπ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Δημιουργήστε ένα μονοπάτι (σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο) τοποθετώντας τα διάφορα πλαστικά δοχεία στην σειρά με απόσταση 1 μέτρου το ένα από το άλλο. Το παιδί ξαπλώνει πάνω στο πατίνι και η κοιλιά του εφάπτεται με την επιφάνεια στο πατίνι. Κρατάει τα μικρά αντικείμενα στο ένα του χέρι και ακολουθεί το μονοπάτι με τα δοχεία βάζοντας ένα αντικείμενο σε κάθε δοχείο. Η κίνησημπορεί να προέρχεταιαπό το παιδί (με τα χέρια του) είτε από ενήλικα που τον σπρώχνει. Το παιχνίδι τελειώνει όταν βάλει όλα τα αντικείμενα στα δοχεία.
17. ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕ ΠΑΤΙΝΙ
ΧΩΡΟΣ: εσωτερικός
ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: πατίνι, μεγάλα και μαλακά μαξιλάρια
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Τοποθετείστε τα μεγάλα μαξιλάρια σε ένα τοίχο φτιάχνοντας μια ασφαλή μαλακή στοίβα. Δοκιμάστε και εσείς οι ίδιοι με το να ρολλαρετε και να πέσετε πάνω στην στοίβα. Το παιδί ξαπλώνει πάνω στο πατίνι με την κοιλιά. Πιάνετε τα πόδια του και την απαραίτητη δύναμη τον κατευθύνεται προς τα μαξιλάρια. Πείτε στο παιδί να κρατάει ψηλά τα χέρια του όπως ο Σούπερμαν. Αφήστε τα πόδια του λίγο πριν φτάσει στα μαξιλάρια και αφήστε το παιδί να πέσει πάνω τους.
Πηγή: ergo-logo-therapeia.blogspot.gr
Προσεχή Σεμινάρια: