Δημιουργικές δραστηριότητες με πλαστελίνη
28/01/2018Επιστολή γονέων που διεκδικούν παράλληλη στήριξη
31/01/2018
Η έλλειψη ύπνου και ο κακής ποιότητας ύπνος είναι κορυφαίοι ένοχοι όταν πρόκειται για ζητήματα προσοχής. Αυτό ισχύει για όλα τα παιδιά, τόσο για αυτά που έχουν διαγνωστεί με ζητήματα προσοχής όσο και εκείνα που δεν έχουν. Στην πραγματικότητα κάποια παιδιά που έχουν διαγνωστεί με προβλήματα προσοχής και μάθησης έχει αποδειχθεί οτι ουσιαστικά είχαν διαταραχές ύπνου. Οι διαταραχές αυτές περιλαμβάνουν τη αϋπνία, και προβλήματα που επηρεάζουν το παιδί τόσο πριν όσο και κατα την διάρκεια του ύπνου με αποτέλεσμα να μην μπορεί να έχει έναν ενιαίο ύπνο. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ εμφανίζουν διαταραχές ύπνου συχνότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά.
Tί σημαίνει; Συνεχίζοντας το παιδί χρειάζεται να επιλέξει σε τι θα δώσει την προσοχή του και φυσικά να διατηρήσει τη προσοχή του σε αυτό. Σε κάποιον βαθμό οι άνθρωποι χρησιμοποιούμε την κρίση μας για να αποφασίσουμε τι είναι άξιο προσοχής. Για παράδειγμα ένας μαθητής μπορεί να επιλέξει να δωσει τη προσοχή του στον δάσκαλο και όχι στα παιδιά της αυλής.Παρόλα αυτά η επιλογή και η κρίση παίζει μικρότερο ρόλο απ’ όσο οι περισσότεροι συνειδητοποιούν. Για παράδειγμα αν παίσει ο πίνακας απο τον τοίχο, ο εγκέφαλος όλων των παιδιών της αίθουσας θα εστιάσει σε αυτό αυτόματα, αφού αποτελεί ένα βασικό ένστικτο. Το ίδιο ισχύει αν ο καθηγητής καθίσει ακριβώς μπροστά από κάποιον μαθητή και αρχίσει να του μιλά.
Πολλά παιδια με ζητήματα προσοχής προσπαθούν να επιλέξουν το “σωστό” πράγμα αλλά ο εγκέφαλος τους δυσκολεύεται να επιλέξει ποιο είναι αυτό. Επιπλέον, η άλλη μεγάλη δυσκολία που εχουν τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία είναι οτι ακόμη και όταν καταφέρουν να επιλέξουν που θα δώσουν τη προσοχή τους, δεν μπορούν να εστιάσουν για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται. Κατ’ αυτό τον τρόπο ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει να ακούει τον δάσκαλο αλλα στη συνέχεια να μετατοπίσει τη προσοχή του στα πουλιά που κελαηδούν έξω.3. “ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ”
Tί σημαίνει; Κανείς δεν μπορεί απόλυτα να αγνοήσει τους περισπασμούς. Για παράδειγμα, ενας δυνατός θόρυβος στον διάδρομο θα αποσπάσει την προσοχή όλων των μαθητών στης τάξη. Επίσης, πολύ συχνά οι άνθρωποι μεταφέρουμε τη προσοχή μας σε κάτι εσωτερικό όπως μια σκέψη, ένα συναίσθημα ή μια μνήμη. Βέβαια οι περισσότεροι απο εμάς μπορούμε μετά απο λίγο να επαναφέρουμε τη προσοχή μας.
Εν κατακλείδι…
- Η προσοχή μας επιτρέπει να εντοπίζουμε και να λαμβάνουμε χρήσιμες πληροφορίες.
- Για να επιτευχθεί η προσοχή απαιτείται μια διαδικασία που αποτελείται απο πολλά διαφορετικά μέρη.
- Τα παιδιά με δυσκολίες στην προσοχή δυσκολεύονται σε ένα ή περισσότερα μέρη αυτής της διαδικασίας.
- Η προσοχή δεν είναι μια τόσο “τυχαία” επιλογή όσο πολλοί νομίζουν.
- Τα παιδιά με προβλήματα προσοχής έχουν δυσκολία στο να αναγνωρίσουν που πρέπει να δώσουν την προσοχή τους, να εστιάσουν για εύλογο χρονικό διάστημα και να μετατοπίσουν τη προσοχή τους.
- Η θεραπεία μέσω της σκόπιμης δραστηριότητας, δηλαδή η εργοθεραπεία, ειναι η κύρια παρέμβαση που θα πρέπει να λαμβάνουν τα παιδιά με ζητήματα προσοχής, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να επικαλύπτεται της φαρμακευτικής αγωγής.