Συνέντευξη με τον Ειδικό Παιδαγωγό και Συγγραφέα κ. Φώτη Παπαναστασίου στο Max Blog των Max Stores
Συνέντευξη με τον Ειδικό Παιδαγωγό και Συγγραφέα κ. Φώτη Παπαναστασίου στο Max Blog των Max Stores
Εδώ και 15 χρόνια εργάζομαι ως Ειδικός Παιδαγωγός σε Σχολεία Ειδικής Αγωγής. Έχω κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη Σχολική Ψυχολογία και διαχειρίζομαι την ιστοσελίδα eidikospaidagogos.gr
Είμαι Επιστημονικός Σύμβουλος του Τομέα Ειδικής Αγωγής του Μητροπολιτικού Κολλεγίου και Επιστημονικός Διευθυντής του Πρότυπου Κέντρου Ειδικών Θεραπειών «Παιδίων Πλεύση». Τέλος, είμαι ο συγγραφέας των βιβλίων «Μαθησιακές Ευκολίες» και «ΔΕΠΥράζει» (Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ).
Είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μία ξεχωριστή κατηγορία δυσκολιών που αφορούν την ανάγνωση, τη γραφή, τον συλλογισμό και τα μαθηματικά.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι οι εξής:
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τον δείκτη νοημοσύνης του παιδιού, το μορφωτικό και κοινωνικό επίπεδο των γονιών, το φύλο ή την εθνικότητα, και αποτελούν μια δια βίου κατάσταση για το άτομο. Εμφανίζονται στο 10% – 15% του μαθητικού πληθυσμού.
Αναλόγως την ειδική μαθησιακή δυσκολία που μπορεί να έχει το παιδί, μπορεί να εκδηλώσει κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα.
Καλό θα είναι αν το παιδί παρουσιάζει αρκετά από τα παραπάνω συμπτώματα, οι γονείς να απευθυνθούν σε έναν ειδικό για να λάβουν μια έγκυρη διάγνωση και να ξεκινήσει άμεσα το παιδί ένα πρόγραμμα υποστήριξης και παρέμβασης.
Η αλήθεια είναι ότι η επίσημη διάγνωση μπορεί αρχικά να μοιάζει αποθαρρυντική, αλλά δε θα πρέπει να στέκεται εμπόδιο στην επιτυχία του παιδιού. Αρχικά, οι γονείς θα πρέπει να ενημερωθούν για την διάγνωση που έχουν λάβει και να κατανοήσουν ότι οι Μαθησιακές Δυσκολίες δε σημαίνουν και ακαδημαϊκή αποτυχία. Θα πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί τους και να το υποστηρίξουν για να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Η έγκαιρη διάγνωση και η έγκαιρη παρέμβαση είναι το κλειδί της επιτυχίας.
Η δημιουργία ενός θεραπευτικού τριγώνου (γονείς, ειδικοί, παιδί) είναι καθοριστικής σημασίας για μια αποτελεσματική παρέμβαση. Οι γονείς δε θα πρέπει να ξεχνάνε ποτέ, αυτό που λέω πάντα, ότι το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται ό,τι και όλα τα παιδιά: αγάπη, αποδοχή, προστασία και την ελευθερία να μεγαλώσει και να μάθει.
Το βιβλίο μου «Μαθησιακές Ευκολίες – Πρόγραμμα Υποστήριξης και Παρέμβασης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» (Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ) είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανίχνευση των μαθησιακών δυσκολιών των παιδιών και για τη δημιουργία ειδικών προγραμμάτων υποστήριξης και παρέμβασης.
Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου καλύπτουν οι ασκήσεις παρέμβασης και υποστήριξης, οι οποίες έχουν δοκιμαστεί για πολλά χρόνια σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, με θετικά και πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Οι ασκήσεις παρουσιάζονται με αύξοντα βαθμό δυσκολίας και πολυπλοκότητας (από τις απλές στις πιο σύνθετες) και χωρίζονται σε έξι κατηγορίες (οπτικής αντίληψης, ακουστικής αντίληψης, μνήμης, φωνολογικής ενημερότητας, γραπτού και αφηγηματικού λόγου, αναγνωστικής ευχέρειας και κατανόησης). Οι «Μαθησιακές Ευκολίες» θεωρώ ότι είναι ένα πολύτιμο βοήθημα για γονείς και εκπαιδευτικούς που θέλουν να στηρίξουν ουσιαστικά τη μάθηση των παιδιών τους.
Στα άμεσα μελλοντικά μου σχέδια είναι η έκδοση του νέου μου project. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό υλικό που τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο δεν έχει κυκλοφορήσει αντίστοιχο στην Ελλάδα. Δεν πρόκειται μόνο για ένα βιβλίο, αλλά για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση που στοχεύει μέσω του παιχνιδιού να βοηθήσει τα παιδιά με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να κατακτήσουν με τον πιο εύκολο τρόπο την ανάγνωση και τη γραφή. Όλο το υλικό, όπως οι κάρτες, το βιβλίο, τα πιόνια, θα βρίσκονται μέσα σε ένα κουτί κι όλα έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία με τον πιο παιγνιώδη τρόπο. Θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο από γονείς όσο κι από εκπαιδευτικούς.
Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Φώτη Παπαναστασίου για τη συνέντευξη που μας παραχώρησε καθώς και τις Εκδόσεις Πεδίο.
Διαβάστε τη συνέντευξη στο Max Blog των Max Stores πατώντας ΕΔΩ