Είναι εξαιρετικά σύνηθες για ένα παιδί στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού να αντιστρέφει τα γράμματα, να μπερδεύει τη σειρά τους ή να δυσκολεύεται να τα προσαρμόσει σε ένα ομοιόμορφο μέγεθος. Μπορεί, όμως, αυτό να αποτελεί σημάδι ειδικής μαθησιακές δυσκολίες; Και τι πρέπει να κάνουμε εμείς για να το βοηθήσουμε;
Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν μία «διαφορετικότητα» στις διαδικασίες επεξεργασίας Γλώσσας και Μαθηματικών, οι οποίες συχνά χαρακτηρίζονται από δυσκολίες στην κατάκτηση της γραφής και της ανάγνωσης, ειδικά σε παιδιά με κανονική και ανώτερη ευφυΐα. Αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα, όμως, μπορεί να έχουν ψυχολογικές, εκπαιδευτικές, μα και κοινωνικές επιπτώσεις στη ζωή του παιδιού.
Σε γενικές γραμμές, ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες:
-Αδυνατεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει, δυσανάλογα με τη νοητική του κατάσταση.
-Φαίνεται ανώριμος, τεμπέλης κι ότι δεν προσπαθεί αρκετά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
-Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς.
-Αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διαγωνίσματα του σχολείου, αν και έχει προετοιμαστεί κατάλληλα.
-Χάνει την αίσθηση του χρόνου αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
-Δεν έχει πολύ καλό προσανατολισμό.
-Λόγω των συνεχόμενων σχολικών αποτυχιών, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
-Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για την ολοκλήρωση μίας εργασίας ή αποσπάται εύκολα.
-Μαθαίνει πιο εύκολα μέσω οπτικών βοηθημάτων, σχεδιαγραμμάτων, πειραμάτων και της παρατήρησης.
-Αποφεύγει τη συμμετοχή του σε σχολικές εργασίες.
Καθώς, όμως, η γραφή είναι η πλέον χειροπιαστή απόδειξη, ότι κάτι δεν πάει καλά, τα χαρακτηριστικά συμπτώματα που πρέπει να παρατηρήσετε είναι:
Για να κάνουμε λόγο για ειδική μαθησιακή δυσκολία, το παιδί πρέπει να εμφανίζει δυσκολίες όχι μόνο στον γραπτό λόγο, αλλά και στην ομιλία, στην ακρόαση, την ανάγνωση, στον συλλογισμό και τη μαθηματική σκέψη. Αν το πρόβλημα εντοπίζεται μόνο στη γραφή του, τότε πρόκειται για ειδική μαθησιακή δυσκολία στον γραπτό λόγο και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπιστεί. Υπάρχει πιθανότητα, τα δυσανάγνωστα γράμματα του παιδιού να σημαίνουν και κακογραφία, που δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Γι’ αυτό κρίνεται σκόπιμη η αξιολόγηση από ειδικό παιδαγωγό για να σχεδιαστεί μια στοχευμένη κι αποτελεσματική παρέμβαση.
Τεχνικές, τρόπους αντιμετώπισης και έτοιμες ασκήσεις παρέμβασης θα βρείτε στο νέο βιβλίο του κου Φώτη Παπαναστασίου “Μαθησιακές Ευκολίες – Πρόγραμμα Υποστήριξης και Παρέμβασης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες“
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία