Η συνεχώς αυξανόμενη διαφορετικότητα των μαθητών στα σημερινά σχολεία δημιουργεί την επιτακτική ανάγκη στους παιδαγωγούς και στους φορείς της εκπαίδευσης να επαναπροσδιορίσουν τη διδασκαλία και τη μάθηση μέσα στη γενική τάξη.
Μέσα στη γενική τάξη υπάρχουν μαθητές από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, με διαφορετικό μαθησιακό προφίλ, με διαφορετικό ρυθμό ανάπτυξης ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η λύση σε αυτές τις τάξεις μεικτής ικανότητας είναι η διαφοροποιημένη διδασκαλία.
“Διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι μια φιλοσοφία διδασκαλίας η οποία βασίζεται στην αρχή ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να προσαρμόζουν την διδασκαλία τους στις διαφορετικότητες των μαθητών. Αντί να εφαρμόζουν το Αναλυτικό Πρόγραμμα (Α.Π.) με τον ίδιο τρόπο για όλους τους μαθητές, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να τροποποιούν την διδασκαλία τους ώστε να ανταποκρίνονται στα διαφορετικά επίπεδα ετοιμότητας των μαθητών, στους διαφορετικούς τρόπους που μαθαίνουν και στα διαφορετικά ενδιαφέροντα. Επομένως, ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει εκ των προτέρων διαφορετικούς τρόπους για να βοηθήσει τον μαθητή να κατανοεί και να δείχνει ότι έμαθε.” (Carol Ann Tomlinson)
Πιο συγκεκριμένα, η διαφοροποιημένη διδασκαλία μπορεί να περιλαμβάνει προσαρμογές στα παρακάτω επίπεδα:
Στο αρχείο που ακολουθεί θα βρείτε ένα πρότυπο Ειδικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (Ε.Ε.Π.) διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες της κυρίας Κάτσου Ειρήνης – Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής κι εκπαίδευσης:
Ειδικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ιστορίας (pdf)
Ειδικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ιστορίας (doc)
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Διαβάστε επίσης: