Τα παιδιά που ασκούνται έχουν καλύτερες επιδόσεις στο διάβασμα
23/10/2014Επιστήμονες θεράπευσαν τη βαρηκοΐα
27/10/2014Πώς μπορώ να βοηθήσω τους μαθητές με Δυσλεξία κατά την διάρκεια της διδασκαλίας όλων των μαθητών
Οικοδομώντας την επιτυχία
Οι εκπαιδευτικοί συχνά ρωτούν πως μπορούν να βοηθήσουν ένα παιδί με δυσλεξία στην τάξη τους. Εδώ παρουσιάζονται ορισμένες προτάσεις εκ των οποίων ορισμένες φαίνονται ευνόητες ενώ άλλες πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν. Το τι μπορεί να εφαρμοστεί εξαρτάται από τις περιστάσεις και από την εφευρετικότητα του κάθε εκπαιδευτικού.
Να θυμάστε ότι το περιβάλλον της μάθησης μπορεί να κάνει την διαφορά ανάμεσα στην επιτυχία ή την αποτυχία ενός μαθητή με δυσλεξία. Έχει δυσκολία στο να ακούει, να μαθαίνει, να κοιτάει, να κάθεται ακίνητος, να συγκεντρώνεται και να βρίσκει πράγματα. Όσο πιο ήσυχο και οργανωμένο είναι το περιβάλλον εργασίας, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες για επιτυχία.
Να….
- Να τον επαινείτε όπου αυτό είναι δυνατό
- Να τον ενθαρρύνετε
- Να βρείτε κάτι στο οποίο είναι καλός
- Να του δίνετε λιγότερη δουλειά για το σπίτι (π.χ. μικρότερες εκθέσεις ή να υπογραμμίζετε τα κυριότερα σημεία)
- Να βαθμολογείτε τις γραπτές εργασίες σύμφωνα με το περιεχόμενό τους ( όχι την ορθογραφία ) – και να σημειώνετε ότι είναι σωστό και όχι ότι είναι λάθος
- Να βαθμολογείτε τις προφορικές απαντήσεις όποτε αυτό είναι δυνατό
- Στην ανάγνωση, όταν συναντάτε μεγάλες σε μήκος λέξεις χωρίστε τις σε συλλαβές
- Βοηθήστε τον να προφέρει τις λέξεις σωστά
- Τοποθετείστε τον στις πρώτες σειρές της τάξης για να μπορείτε να τον βοηθάτε
- Να σιγουρεύεστε ότι καταλαβαίνει και θυμάται τις οδηγίες
- Επιτρέψτε του να δουλεύει με ανοιχτό το βιβλίο
- Γράψτε καθαρά τις σημαντικές λέξεις στον πίνακα
- Δώστε του αρκετό χρόνο για να αντιγράψει από τον πίνακα – η εναλλαγή των χρωμάτων ανά σειρά μπορεί να βοηθήσει
- Να ελέγξετε αν ξέρει την αλφαβήτα, αν μπορεί να πει τις ημέρες της εβδομάδας και τους μήνες του χρόνου με τη σωστή σειρά και αν ξέρει την ώρα
- Δώστε του ένα τετράδιο εργασιών για το σπίτι με τις εργασίες που πρέπει να κάνει καταγραμμένες και με ένα σημείωμα των σημαντικών πραγμάτων που πρέπει να φέρει στο σχολείο την επόμενη π.χ. τα ρούχα της γυμναστικής
- Να προσδοκείτε την επιτυχία
Μην….
Μην πιέζετε ένα παιδί με δυσλεξία να διαβάσει δυνατά στην τάξη αν είναι διστακτικό
Μην το γελοιοποιείτε και μην χρησιμοποιείτε σαρκαστική γλώσσα
Μην διορθώνετε όλα τα λάθη του στις γραπτές εργασίες – είναι αποθαρρυντικό
Μην του δίνετε λίστες με λέξεις που πρέπει να μάθει να γράφει, μια δυο λέξεις είναι όσο μπορεί να καταφέρει και είναι καλύτερα αν αυτές σχετίζονται μεταξύ τους
Μην του ζητάτε να ξανακάνει μια εργασία
Μην τον συγκρίνετε με τους άλλους
Μην του ζητάτε να αλλάξει τον τρόπο που γράφει
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ
Ένας άνθρωπος με δυσλεξία:
- κουράζεται πολύ πιο γρήγορα από έναν άνθρωπο χωρίς δυσλεξία διότι απαιτείται πολύ μεγαλύτερη συγκέντρωση
- μπορεί να διαβάσει σωστά μια σελίδα κι όμως να μην μπορεί να βγάλει νόημα
- ίσως να έχει μεγάλη δυσκολία με τις σχηματικές παραστάσεις ( π.χ. πίνακες ), με την ανάγνωση της μουσικής ή οτιδήποτε περιέχει την ερμηνεία συμβόλων
- συνήθως έχει πρόβλημα στην εκμάθηση ξένων γλωσσών
- έχει άστατη απόδοση
- μπορεί να παραλείψει μια δυο λέξεις ή να γράψει μια λέξη δυο φορές
- υποφέρει από συνεχή, βασανιστική αβεβαιότητα
- δεν μπορεί να κρατά καλές σημειώσεις γιατί δεν μπορεί να ακούει και να γράφει συγχρόνως
- μπορεί να έχει μεγάλη δυσκολία να ξαναβρεί το σημείο στο οποίο ήταν αν κοιτάξει αλλού από το βιβλίο που διάβαζε ή από το σημείο του πίνακα από το οποίο αντέγραφε
- διαβάζει αργά ως αποτέλεσμα των δυσκολιών που αντιμετωπίζει και γι’ αυτό βρίσκεται συνέχεια κάτω από χρονική πίεση
- θα είναι πιθανώς ανοργάνωτος σε προσωπικό επίπεδο – επίσης μπορεί να είναι αδέξιος και ξεχασιάρης ανεξάρτητα από το πόσο προσπαθεί
- πιθανώς θα έχει δυσκολία να ακολουθήσει μια σειρά από οδηγίες