Αποσπάσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ, ΣΜΕΑΕ, ΕΕΕΕΚ και ΚΕΔΔΥ για το διδακτικό έτος 2018-2019
21/06/2018Το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες και οι καλοκαιρινές διακοπές (Οδηγίες & Δραστηριότητες)
24/06/2018Τα παιδιά σήμερα είναι ειδικοί σε ό,τι αφορά στην τεχνολογία και αυτό που λένε «έξυπνες» συσκευές. Από πολύ μικρή ηλικία γνωρίζουν πώς να χειρίζονται κινητά, υπολογιστές, tablets, αλλά και τις μηχανές αναζήτησης και τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Και πώς να μην είναι άλλωστε, αφού από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, έρχονται σε επαφή με όλα αυτά;
Δάσκαλοι, γονείς και αρμόδιοι φορείς αναγνώρισαν την επιρροή αυτή που ασκεί η τεχνολογία στα παιδιά και ανταποκρίθηκαν άμεσα. Δεν αρνείται κανείς, ότι τα τελευταία χρόνια οι επενδύσεις που έγιναν στην παιδεία είχαν να κάνουν περισσότερο με την αύξηση της τεχνολογίας μέσα στην σχολική αίθουσα.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω πολλοί θα υποθέσουν, ότι οι μαθητές είναι, πλέον, περισσότερο εξοικειωμένοι με το διάβασμα από ηλεκτρονικά μέσα. Παράλληλα, και οι ίδιοι οι μαθητές παραδέχονται, ότι βρίσκουν πιο ενδιαφέρον το διάβασμα μέσω οθονών και θεωρούν, ότι μαθαίνουν καλύτερα έτσι.
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, όμως, πάνω στην ανάγνωση και την κατανόηση κειμένου, υπάρχουν ορισμένες διαφορές στο διάβασμα από ένα έντυπο και ένα ψηφιακό μέσο. Ενώ, λοιπόν, οι νέες μορφές εκπαίδευσης, όπως τα ψηφιακά βιβλία, γίνονται πολύ αγαπητές, είναι λανθασμένο να υποθέτουμε, ότι οι μαθητές θα τα πάνε καλύτερα, επειδή προτιμούν αυτόν τον τρόπο διαβάσματος.
Η πρώτη και σημαντικότερη διαφορά είναι, ότι ενώ οι μαθητές προτιμούν να διαβάζουν από ηλεκτρονικά μέσα, οι επιδόσεις τους τείνουν να μειώνονται. Για παράδειγμα, πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο “SAGE journals”, απέδειξε, ότι οι μαθητές μπορούσαν να κατανοήσουν καλύτερα ένα κείμενο μεγάλης έκτασης, το οποίο ήταν γραμμένο σε χαρτί και όχι σε ψηφιακό μέσο. Αυτό έχει πιθανά να κάνει με τις επιπτώσεις που έχει το “scrolling” (η κίνηση πάνω κάτω στην οθόνη ενός κινητού) και άρα η μη συγκέντρωση των μαθητών στο κείμενο, στην κατανόησή του.
Για να διερευνήσουν περαιτέρω αυτά τα στοιχεία, οι ερευνητές διεξήγαγαν τρεις μελέτες σε μαθητές, οι οποίες εστίασαν στην ικανότητα τους να κατανοούν τις πληροφορίες που λαμβάνουν από το χαρτί και από τις οθόνες.
Οι μαθητές, αφού διάβασαν δύο κείμενα, ένα online και ένα σε έντυπη μορφή, απάντησαν στα εξής τρία tests:
Περιγράψτε την κύρια ιδέα των κειμένων
Απαριθμήστε τα βασικά σημεία των κειμένων και
Σημειώστε ό,τι άλλο θα μπορούσε να αναφέρεται σε αυτά.
Κι όταν τελείωσαν τους ζητήθηκε να «κρίνουν» το πόσο είχαν κατανοήσει κάθε κείμενο.
Τα κείμενα είχαν διαφορετική έκταση και στην έρευνα λήφθηκαν υπ’ όψιν και άλλα στοιχεία, όπως ο χρόνος ανάγνωσης. Ωστόσο, μερικά βασικά συμπεράσματα προέκυψαν, τα οποία έφεραν στο φως και άλλες διαφορές μεταξύ ανάγνωσης ενός τυπωμένου κειμένου και ενός ψηφιακού κειμένου:
Οι μαθητές προτιμούσαν την ανάγνωση του ψηφιακού κειμένου
Διάβασαν πολύ πιο γρήγορα το ψηφιακό κείμενο από ότι το εκτυπωμένο.
Έκριναν, ότι κατανόησαν καλύτερα το κείμενο που διάβασαν on line και όχι το τυπωμένο κείμενο.
Η συνολική κατανόηση, όμως, ήταν καλύτερη για το εκτυπωμένο κείμενο και όχι για το ψηφιακό.
Το μέσο ανάγνωσης δεν είχε σημασία για γενικά ερωτήματα, όπως η κατανόηση της κύριας ιδέας του κειμένου.
Όταν, όμως, έγιναν συγκεκριμένες ερωτήσεις, τότε η ανάγνωση του τυπωμένου κειμένου έδινε μακράν τα καλύτερα αποτελέσματα κατανόησης.
Συμπέρασμα; Το κλασικό και αγαπημένο βιβλίο δεν θα χάσει ποτέ την αξία και την χάρη του. Ελπίζω όμως να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα που εξελίσσεται και συνεχώς αλλάζει…
Πηγή: businessinsider.com/infokids.com.cy