Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που, με προμετωπίδα την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών φέρνει νέες αλλαγές στην εκπαίδευση, παρουσίασαν το απόγευμα της Δευτέρας η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σύμφωνα με τη Νίκη Κεραμέως, το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση αυτή την εβδομάδα, ενώ οι νέες παρεμβάσεις θα εφαρμοσθούν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που έρχεται μέσα στο καλοκαίρι και με τα σχολεία κλειστά, έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό κόσμο, με κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και γονέων τόσο κατά την παρουσίασή του όσο και σήμερα, στις 13:00, στο υπουργείο Παιδείας.
Τι περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο
Το νέο νομοσχέδιο που θα αφορά την αυτονομία της σχολικής μονάδας, την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τις δομές εκπαίδευσης – αξιολόγηση στελεχών, ενώ περιλαμβάνει ρυθμίσεις και για την εκκλησιαστική εκπαίδευση.
Κατά τη Νίκη Κεραμέως, στόχος του νομοσχεδίου είναι:
α) η ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών
β) η παροχή ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά
γ) η καθιέρωση εναλλακτικών διαδρομών εκπαίδευσης
δ) η μετατροπή του σχολείου «από κλειστό και συγκεντρωτικό» σε ένα «πιο ελεύθερο και αυτόνομο» σχολείο.
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, οι νέες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν:
- Ελεύθερη επιλογή βιβλίου στα σχολεία (πολλαπλό βιβλίο), από τη μεθεπόμενη χρονιά και υπό την προϋπόθεση ότι τα βιβλία θα είναι έτοιμα.
- 4μηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης.
- Νέες δομές συντονισμού των σχολείων (ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες, υποδιευθυντές μετά από εισήγηση διευθυντή).
- Εγκρίσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων και συνεργασιών από το ίδιο το σχολείο.
- Ελληνική PISA: Αποτίμηση αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος σε μαθητές Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου.
- Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και επιμόρφωση.
- Αξιολόγηση στελεχών εκπαίδευσης
Οι αλλαγές που έρχονται το Σεπτέμβριο στα σχολεία
Η Νίκη Κεραμέως παρουσίασε συνοπτικά τις αλλαγές που θα εφαρμοσθούν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στα σχολεία.
- Δεξιότητες στα σχολεία μέσω νέων θεματικών, όπως σεβασμός στο περιβάλλον, ρομποτικής, επιχειρηματικότητα, σεξουαλική αγωγή κ.ά.
- Νέα προγράμματα σπουδών στα σχολεία
- Αγγλικά στο νηπιαγωγείο
- Ψηφιακός μετασχηματισμός, περισσότερες ώρες πληροφορικής
- Ανάληψη υπηρεσίας των εκπαιδευτικών ηλεκτρονικά – ψηφιακά απολυτήρια
- Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη καθολικά
- Θα λειτουργήσουν τα διπλάσια πρότυπα-πειραματικά, θα λειτουργήσουν επίσης έξι νέα Πρότυπα ΕΠΑΛ
- Ένταξη του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού από το δημοτικό
- Νέος νόμος για την επαγγελματική εκπαίδευση
Η υπουργός αναφέρθηκε σε «παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί τελευταία δύο χρόνια, για παρεμβάσεις που δοκιμάστηκαν πιλοτικά και πλέον θα εφαρμοστούν καθολικά από το Σεπτέμβριο, αλλά και για νέες παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο που τίθεται αυτήν την εβδομάδα σε διαβούλευση, για ένα σχολείο πιο ελεύθερο, πιο αυτόνομο, αλλά και με περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία».
Οι τέσσερις άξονες του νομοσχεδίου
– Αυτονομία σχολείων – Ενίσχυση εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς
Θα δοθεί μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, στους εκπαιδευτικούς, ενώ θα υπάρξει ενίσχυση στον ρόλο του διευθυντή.
– Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Η διαδικασία αξιολόγησης θα έχει στόχο την βελτίωση των εκπαιδευτικών με σκοπό την ενδυνάμωση και την διαρκή βελτίωση και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα. Επιπροσθέτως, η διαδικασία αναφέρεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για την «αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος».
-Δομές εκπαίδευσης
Ως κρίσιμος πυλώνας χαρακτηρίζεται η ίδρυση θέσεων που θα έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα. Επί της ουσίας, θα αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς και θα καταστήσουν τις νέες Δομές Εκπαίδευσης και υποστήριξης για το αυτόνομο σχολείο.
-Εκκλησιαστική εκπαίδευση
Ως στόχος του ορίζεται να τεθεί μια νέα βάση με σκοπό τον εκσυγχρονισμό και την οργάνωση της δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας και ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Εν συντομία, η ενίσχυση της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε υποψήφιους κληρικούς.
Μητσοτάκης: Στόχος οι εκπαιδευτικοί να γίνουν καλύτεροι
Στην τοποθέτησή του, μεταξύ άλλων, ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα», ενώ επισήμανε ότι «έχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι».
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι οι μαθητές αξιολογούνται συνέχεια και ισχυρίστηκε πως η αξιολόγηση «έχει στόχο να βοηθήσει δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι»και ότι θα πρέπει «να σπάσουμε προκαταλήψεις που κρύβονται μόνο σε κούφια λόγια».
Επιπροσθέτως, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως «μπορούμε να συζητήσουμε για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποιος θα αξιολογεί…», σημειώνοντας ότι «η αξιολόγηση συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο και στο χέρι μας είναι να την κάνουμε πράξη με τον πιο παραγωγικό και ουσιαστικό τρόπο. Η αξιολόγηση έχει και τον χαρακτήρα της επιβράβευσης. Ο δάσκαλος και καθηγητής που κάνει το κάτι παραπάνω πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι δούλεψε σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται η σπουδαία δουλειά».
Με διαμαρτυρία «υποδέχτηκαν» εκπαιδευτικοί το νέο νομοσχέδιο
Την ώρα που η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσίασαν το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία, έξω από το 1ο ΓΕΛ Αγίου Δημητρίου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές πραγματοποιούσαν διαμαρτυρία ενάντια στις προωθούμενες αλλαγές.
Σωματεία εκπαιδευτικών και άλλοι φορείς δασκάλων, καθηγητών και μαθητών φώναξαν συνθήματα ενάντια στο πολυνομοσχέδιο που φέρνει την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, τις δομές εκπαίδευσης και την αξιολόγηση των στελεχών. Αντίστοιχη κινητοποίηση πραγματοποιείται και την Τρίτη, στο υπουργείο Παιδείας, στις 13:00., ενώ ο εκπαιδευτικός κόσμος βρίσκεται σε κινηματικό αναβρασμό.
Κινητοποίηση και στο υπουργείο Παιδείας σήμερα
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ΣΕΠΕ, ΕΛΜΕ και σύλλογοι γονέων πραγματοποιούν σήμερα, Τρίτη 29 Ιουνίου, κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας, ενάντια στις αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο.
Η κινητοποίηση θα πραγματοποιηθεί στις 13:00, έξω από το υπουργείο Παιδείας.
Συνάντηση Κεραμέως με ΔΟΕ και ΟΛΜΕ – Εκτός η ΟΙΛΕ
Η συνάντηση της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως, με τα ΔΣ της ΔΟΕ και ΟΛΜΕ πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, με πρωτοβουλία του υπουργείου, όπου παρουσιάστηκε το περιεχόμενο του πολυνομοσχεδίου.
Η ηγεσία του Υπουργείου απάντησε σε ερωτήσεις των εκπροσώπων των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών, κατέγραψε σκέψεις τους και δεσμεύθηκε για τη συνέχιση του διαλόγου.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως από τον διάλογο αποκλείστηκε η ΟΙΕΛΕ, παρά το γεγονός ότι το νέο νομοσχέδιο αφορά και την αξιολόγηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και σχολείων.
ΟΛΜΕ: «Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού θα είναι σκληρή»
Η ΟΛΜΕ αναφέρει σε ανακοίνωση της, μετά τη συνάντηση με την υπουργό, πως το μοντέλο αξιολόγησης θα είναι «σκληρό με τιμωρίες, ακόμα και με απολύσεις».
Υπενθυμίζεται πως η αξιολόγηση τους θα γίνεται με την εξής 4βαθμη περιγραφική κλίμακα Μη ικανοποιητικός, Ικανοποιητικός, Πολύ Καλός, Εξαιρετικός.
Επιπλέον, προωθείται η ενίσχυση της εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, μέσα από την πρόβλεψη για εμπορική αξιοποίηση των σχολικών αιθουσών, προκειμένου το «αυτόνομο σχολείο» να έχει επιπλέον έσοδα.
Πηγή: alfavita.gr