Αλλαγές και ρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης προαναγγέλλει η Νίκη Κεραμέως σε συνέντευξη στην εφημερίδα «Μακεδονία».
Ακολουθεί η συνέντευξη σε βασικά σημεία:
Για τη σύνδεση του 20% της χρηματοδότησης των ΑΕΙ με την αξιολόγηση των ιδρυμάτων
Σχετικά με τη σύνδεση αξιολόγησης-χρηματοδότησης, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως η χρηματοδότηση συνδέεται με αντικειμενικούς και ποιοτικούς δείκτες, ώστε να επιβραβεύεται η διαρκής προσπάθεια των ιδρυμάτων. Προσέθεσε ότι τα ακαδημαϊκά ιδρύματα μπορούν να διαλέξουν τα ίδια τους τομείς που θέλουν να αξιολογηθούν (π.χ έρευνα, εξωστρέφεια κ.α) και να επιβραβευθούν αναλόγως. Μάλιστα, η υπ. Παιδείας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης του προϋπολογισμού για την Παιδεία το 2021, αν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες.
Για την εξίσωση των πτυχίων ΑΕΙ-Κολεγίων
Για τη δυνατότητα προσλήψεων αποφοίτων κολεγίων στη δημόσια εκπαίδευση και τις σχετικές αντιδράσεις, η υπ. Παιδείας καταλογίζει υποκρισία στην αξιωματική αντιπολίτευση, καθώς εφήρμοσε την ίδια διάταξη καθ΄όλη τη διάρκεια της κυβερνητικής θητείας και την αντικατέστησε ελάχιστους μήνες πριν τις εκλογές, για ψηφοθηρικούς λόγους.
Η Ν. Κεραμέως προσέθεσε πως η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση υπηρετεί βασικές αρχές ευρωενωσιακού δικαίου, όπως η ελευθερία εγκατάστασης και άσκησης επαγγελματικών δικαιωμάτων εργαζομένων από άλλο κράτος-μέλος της EE.
Σχετικά με τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών
Στην ανάγκη ενίσχυσης των λεγόμενων ήπιων δεξιοτήτων στάθηκε η υπουργός Παιδείας, καθώς και την εισαγωγή θεματικών για την ενημέρωση για κοινωνικά ζητήματα, όπως η σεξουαλική αγωγή, η καταπολέμηση των εξαρτήσεων κ.α.
Η ηγεσία του υπ. Παιδείας προωθεί εκπαιδευτικές πολιτικές όπως η χρήση πολλαπλού βιβλίου, η αυτονομία σχολικών μονάδων και η συμμετοχή σε διεθνείς διαγωνισμούς.
Για το εθνικό απολυτήριο, την τράπεζα θεμάτων και τη νέα βάση εισαγωγής στις Πανελλαδικές
Το εθνικό απολυτήριο θα περιλαμβάνει τις επιδόσεις του μαθητή από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, ενισχύοντας τον παιδαγωγικό ρόλο και την αξία των τελευταίων τάξεων του σχολείου, ενώ θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Από το επόμενο σχολικό έτος η τράπεζα θεμάτων θα τεθεί εκ νέου σε ισχύ, καθώς είναι ένας θεσμός που διασφαλήζει τη διαφάνεια, την αδιαβλητότητα και τους κοινούς βαθμούς δυσκολίας.
Για το μέλλον του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ)
Η υπ. Παιδείας καταλόγισε προχειρότητα στην προηγούμενη κυβέρνηση, σχετικά με τις συγχωνεύσεις ιδρυμάτων και την αστοχία της συγχώνευσης του ΔΙΠΑΕ με το ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και το ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Η σημερινή ηγεσία του υπ. Παιδείας έχει ήδη παρέμβη ενάντια στην συγκρότηση 25μελους διοικητικού συμβουλίου του ΔΙΠΑΕ, το οποίο προκάλεσε δυσχέρειες κατά τη διαδικασία συνεδρίασης και λήψης αποφάσεων.
Στο εξής, οι αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη θα γίνονται μόνον κατόπιν εισήγησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Για την εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης των ΑΕΙ
Η Ν. Κεραμέως εξήγησε πως κυρίαρχος στόχος του υπ. Παιδείας είναι η εύρυθμη λειτουργία των ΑΕΙ και γι’ αυτόν τον σκοπό αύξησε κατά 22 εκ. ευρώ την κρατική χρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, το υπουργείο προωθεί την αξιοποίηση χρηματοδικών εργαλείων όπως οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ενώ επανεξετάζεται το πλαίσιο για τις δωρεές.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση θα ενσωματώνει φορολογικά κίνητρα και θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση επώνυμων εδρών τη διαχείριση κληροδοτημάτων δωρεές από ενώσεις αποφοίτων κ.α.
Τέλος, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επεξεργάζεται ένα νέο πλαίσιο για την αξιοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων, ώστε τα πανεπιστήμια να αποκτήσουν έσοδα από τη συνεργασία με επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-of) και άλλες ερευνητικές δραστηριότητες σε συνεργασία με ερευνητικούς φορείς.
Για τις δράσεις του υπ. Παιδείας ενώ τα περιστατικά bullying στα σχολεία αυξάνονται
Στην ανάγκη προστασίας τόσο του θύματος, όσο και του θύτη στάθηκε η Ν. Κεραμέως, αναφορικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.
Η κυβέρνηση εξετάζει το μέτρο θέσπισης και εφαρμογής Σχολικών Κανονισμών σε κάθε σχολείο, με τους μαθητές να συνδράμουν επίσης στο εγχείρημα, με την καταγραφή και την τήρηση των κανόνων.
Οι τακτικές συναντήσεις μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων κινούνται, καθώς και η διενέργεια ημερίδων και εκδηλώσεων για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, μπορούν να συμβάλουν θετικά.
Επιπρόσθετα, το κάθε σχολείο έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) ενώ προωθείται ο θεσμός του Δασκάλου/Καθηγητή Εμπιστοσύνης, στον οποίο θα μπορούν να απευθυνθούν οι μαθητές.
Για την αναβάθμιση των Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ)
Προτεραιότητα της κυβέρνησης, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, αποτελεί η ανάκτηση του κύρους και η αναδιοργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς μπορεί να συντελέσει στην δημιουργία έτοιμων επαγγελματιών για την αγορά εργασίας.
Κεντρικό ρόλο στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης έχουν τα ΔΙΕΚ, ενώ εξετάζονται μέτρα όπως η εισαγωγή τμήματος συμβουλευτικής και σταδιοδρομίας η δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων και ενός μητρώου εκπαιδευτών από την αγορά εργασίας αλλά και η ουσιαστική συμμετοχή κοινωνικών εταίρων στη δημιουργία τμημάτων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.