Διαγωνισμός Instagram: Κερδίστε 2 βιβλία “Μαθησιακές Ευκολίες”
23/05/2019Τα βασικά κριτήρια για την ομαλή μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο (Σχολική Ετοιμότητα)
23/05/2019Σε λίγες μέρες τα σχολεία κλείνουν και τα παιδιά θα ξεκουραστούν για τους επόμενους 3 μήνες χωρίς πρωινό ξύπνημα και υποχρεώσεις. Οι μαθητές της έκτης δημοτικού θα αλλάξουν σχολικό περιβάλλον καθώς θα βρεθούν στο γυμνάσιο και θα κληθούν να ανταποκριθούν στα μαθήματα και στις απαιτήσεις μιας νέας βαθμίδας. Πάμε να δούμε πως μπορούμε να οργανώσουμε καλύτερα αυτή τη μετάβαση σε δύο τομείς: μαθησιακό επίπεδο και ψυχολογικό. Το καλοκαίρι είναι μια περίοδος που μπορεί να αξιοποιήσει ένα παιδί ώστε να καλύψει ή να συμπληρώσει τυχόν μαθησιακά ελλείμματα προηγούμενων ετών. Χρειάζεται προγραμματισμός στην ύλη και το χρονικό διάστημα που θα αφιερωθεί ώστε να υπάρχει περίοδος ανάπαυλας και ξεκούρασης. Αφού προηγηθεί μια άτυπη αξιολόγηση του μαθητή σε βασικούς τομείς, όπως γλώσσα και μαθηματικά, κατόπιν μπορεί να οργανωθεί η ύλη που θα μελετήσει το παιδί με βάση τα μαθησιακά κενά. Ένα παιδί πηγαίνοντας στο γυμνάσιο χρειάζεται να κατέχει βασικές γνώσεις που θα αποτελέσουν το εφαλτήριο για να οικοδομηθούν οι νέες πληροφορίες που θα προσλάβει. Ενδεικτικά αναφέρονται:
Γλωσσικό μάθημα
- Αποκωδικοποίηση και κατανόηση κειμένου
- Εφαρμογή ορθογραφικών κανόνων
- Γνώση και εφαρμογή γραμματικών κανόνων
- Χρήση συντακτικών κανόνων
- Παραγωγή γραπτού λόγου με βάση το επικοινωνιακό πλαίσιο
Μαθηματικά
- Εκτέλεση (κάθετα και οριζόντια) των τεσσάρων βασικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλ/μος, διαίρεση)
- Κατανόηση και επεξεργασία προβλημάτων (ενσυνείδητη επιλογή της κατάλληλης μαθηματικής πράξης)
- Γνώση γεωμετρικών εννοιών
Ο συναισθηματικός τομέας είναι πολύ σημαντικός για την ομαλή μετάβαση του παιδιού στο γυμνάσιο. Το παιδί νιώθει ασφάλεια όταν γνωρίζει ότι στο νέο σχολείο θα φοιτήσουν οι συμμαθητές του που τόσα χρόνια γνωρίζει. Αν ωστόσο δεν συμβεί αυτό εξηγούμε στο παιδί πως είναι μια ευκαιρία για δημιουργία νέων φίλων που το συντροφεύουν τα επόμενα χρόνια και πως με τους συμμαθητές του δημοτικού μπορεί να βρίσκεται εκτός σχολείου. Επιπρόσθετα χτίζουμε την αυτοεκτίμηση του παιδιού εξηγώντας του πως δεν μπορούμε να είμαστε φίλοι με όλους αλλά επιβάλλεται ο σεβασμός στον άλλον. Το ότι δεν είμαι φίλος με κάποιον δεν σημαίνει ότι του φέρομαι άσχημα ή τον προσβάλλω.
Διδάσκουμε στο παιδί μας να αγαπάει και να εκτιμά τον εαυτό του και τις δυνατότητες του μέσα από την καθημερινή επαφή μαζί του και το δικό μας παράδειγμα. Ένας γονιός που δεν δείχνει ότι προσέχει και νοιάζεται για τον εαυτό του, πώς να διδάξει τον αυτοσεβασμό στο παιδί του; Η είσοδος στο γυμνάσιο σηματοδοτεί και συμπορεύεται με την είσοδο στην εφηβεία. Εδώ, οι γονείς οφείλουν να αφιερώσουν χρόνο για συζήτηση, να εμπνεύσουν και να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους.
Ιουλία Κοντού
Δασκάλα ειδικής αγωγής
Διαβάστε επίσης:
Webinar-Workshop: «Δυσλεξία – Αξιολόγηση και Τεχνικές Παρέμβασης»