Πότε το παιδί θα χρειαστεί λογοθεραπεία;
31/01/2020Αναπληρωτές: Ρύθμιση για τη θέσπιση διετίας αντί τριετίας στην ισχύ των πινάκων
31/01/2020Πριν από λίγα χρόνια ένας άνθρωπος άλλαξε την εικόνα της διδασκαλίας και την εικόνα της Εκπαίδευσης στον κόσμο.
Ο Howard Gardner «είναι αμερικανός ερευνητής, καθηγητής Ιατρικής και Νευρολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστόνης, καθηγητής μάθησης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστικός και αναπτυξιακός ψυχολόγος. Ο Gardner διατύπωσε αυτή τη θεωρία (της πολλαπλής νοημοσύνης) ύστερα από έρευνες που διεξήγαγε πάνω στη γνωστική ψυχολογία, ψυχομετρία, νευρολογία, φυσιολογία και ανθρωπολογία.» (Wikipedia).
Ο Gardner στο βιβλίο του «The Discipline mind» αντιμετωπίζει το ερώτημα πώς μπορεί η γνώση μας, να μας βοηθήσει να σκεφτούμε όπως ένας επιστήμονας.
Πριν λίγες μέρες ένας σχολικός σύμβουλος σε ένα σεμινάριο μας ανάφερε χαρακτηριστικά: «Στα παιδιά πρέπει να διεγείρουμε τη μάθηση και να τα οδηγούμε στο να ανακαλύπτουν μόνα τους τον κόσμο με τη δική μας βοήθεια. Αυτός είναι ο ρόλος του Δημοτικού», κάτι που υποστηρίζουμε οι περισσότεροι δάσκαλοι. Να τα οδηγούμε να ανακαλύπτουν τί κρύβεται πίσω από το φανερό, από το ορατό, από όσα βασίζονται στις αισθήσεις αλλά και στη λογική-συναίσθημα..Αν δεν τολμήσουμε κάτι τέτοιο, τότε το παιδί ως παιδί, μαθητής και αργότερα ενήλικας, δεν θα είναι ποτέ ικανός να μάθει τις επιστήμες και να τις κατανοήσει πιο βαθιά και πέρα από μια επιφανειακή επεξεργασία. Σκοπός είναι μέσα στο Δημοτικό να καταφέρουμε τον μαθητή να αγαπήσει τον κόσμο που ζει..
Τα είδη νοημοσύνης σύμφωνα με τον Gardner:
Γλωσσική (Linguistic Intelligence)
Λογική/μαθηματική (Logical/Mathematical Intelligence)
Μουσική (Musical Intelligence)
Χωρική (Spatial Intelligence)
Σωματική (Bodily Intelligence)
Διαπροσωπική (Interpersonal Intelligence)
Ενδοπροσωπική (Intrapersonal Intelligence)
Φυσιοκρατική (Naturalistic Intelligence, 1997)
Μάθηση και πολλαπλή νοημοσύνη
To πρώτο που πρέπει πάντα να θυμόμαστε για να καταλάβουμε τη θεωρία του καθώς και πώς μπορεί να εμπλακεί στη μάθηση, είναι τί σημαίνει για τον ίδιο τον Gardner η πολλαπλή νοημοσύνη: «Η πολλαπλή νοημοσύνη δεν είναι στυλ μάθησης»
Η μάθηση μπορεί να επιτευχθεί μέσω της αναγνώρισης και της ενίσχυσης των ειδών της πολλαπλής νοημοσύνης, μα δεν πρέπει να οδηγούμαστε στο διαχωρισμό τους όπου αν το παιδί πχ έχει μουσική νοημοσύνη να κάνουμε ένα πρόγραμμα ατομικό βασισμένο μόνο σε αυτή. Αντίθετα θα πρέπει να εμπλέκονται οι τύποι μεταξύ τους ώστε το παιδί να τις αναπτύξει όλες.. Πχ: Η λεκτική/γλωσσική νοημοσύνη μπορεί να καλλιεργηθεί με τα τη φυσική ή τα μαθηματικά (π.χ. ιστορίες με χρονικές αναφορές, σχέδια ηλεκτρικού κυκλώματος κ.τ.λ.). Η λογική/μαθηματική νοημοσύνη μπορεί να καλλιεργηθεί με τη δραματοποίηση (π.χ. με έρευνες, με στατιστική, με δραματοποίηση πχ με ένα ταξίδι στο χώρο). Η μουσική μπορεί να καλλιεργηθεί μέσω της φυσικής επίσης (π.χ. μελέτες της ταλάντωσης των μετάλλων αλλά και άλλων υλικών, παρατήρηση συχνότητας ήχων, παραγωγή ήχων της φύσης με τη χρήση απλών υλικών). Η χωρική νοημοσύνη μπορεί να καλλιεργηθεί μέσω ομαδικών μελετών (π.χ. κατασκευή μοντέλων ζωγραφικής ακόμα και μέσω της μελέτης πινάκων που μπορεί να συνδυάζει και την λογική μαθηματική). Η σωματική νοημοσύνη μπορεί να αναπτυχθεί μέσω της μουσικής αλλά και της κίνησης στο χώρο, κάνοντας χρήση των δεδομένων που επιτεύχθηκαν μέσω της λογικής-μαθηματικής νοημοσύνης κλπ.
Όταν η μάθηση και η διδασκαλία βασίζονται πάνω στους τύπους νοημοσύνης και στην ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία και προσωπικότητα του κάθε παιδιού, τότε και το παιδί μαθαίνει πιο εύκολα.
Πηγή: psychopedia.gr