Όταν το άγχος αποθαρρύνει τη συμμετοχή του παιδιού στην τάξη
09/10/2016ΔΕΠΥ και Διαταραχές Άγχους
11/10/2016Το βρέφος, κλείνοντας συνήθως τους 8 μήνες, αρχίζει να εξερευνά το περιβάλλον, αφού έχει κατακτήσει την ικανότητα να μετακινείται μόνο του εκεί που επιθυμεί το ίδιο. Μετά την κατάκτηση της αυτόβουλης μετακίνησης στο χώρο θα μπορούσαμε να πούμε ότι το βρέφος αρχίζει να αναπτύσσει τη δημιουργικότητα του.
Πραγματικά, παρατηρώντας ένα βρέφος, διαπιστώνουμε ότι αν του βάλεις ένα εμπόδιο ή εάν προσπαθήσεις να το μπερδέψεις σε κάτι που προσπαθεί να κάνει, θα σας εντυπωσιάσει η επιμονή του να βρει τρόπους ώστε τελικά να κάνει αυτό που θέλει. Αν πάλι το περιορίσουμε ή το αποτρέψουμε, θα αρχίσει να κλαίει από θυμό και αγανάκτηση επειδή δεν το αφήνουμε να κάνει αυτό που θέλει.
Αυτή λοιπόν η ικανότητα να δοκιμάζει ή να επινοεί διαφορετικούς τρόπους ώστε να ολοκληρώσει κάτι που επιθυμεί ονομάζεται δημιουργικότητα, εξηγεί ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής. Οι περισσότεροι γονείς, βέβαια, ενώ διαπιστώνουν ότι το παιδί τους είναι έξυπνο και δραστήριο, αρκετές φορές φοβούνται ότι η διαρκής αναζήτησή του μπορεί να το οδηγήσει σε κάποιο ατύχημα. Συχνά, περιορίζουν ή αποτρέπουν το βρέφος να κάνει αυτά που θέλει. Τα πολλά «μη», «όχι» και τα «πρέπει» σε μεγαλύτερη ηλικία μαθαίνουν το παιδί να υπακούει σε κανόνες και να ακολουθεί μία συγκεκριμένη πορεία στη ζωή του.
Το παιδί κατευθυνόμενο από πολλά όρια δεν αφήνεται να εξερευνήσει τον κόσμο και δεν αναπτύσσει δικές του ιδέες και απαντήσεις στα προβλήματα του. Όταν το περιορίζουμε και του κάνουμε συνεχώς παραινέσεις, όπως «δεν είναι για σένα αυτό» ή «άστο να το κάνει η μαμά, εσύ είσαι μικρός ακόμα» παγιδεύουμε την παιδική του δημιουργικότητα και σκέψη και δεν το αφήνουμε να εξελίξει τις ικανότητες του. Μια υπερπροστατευτική ανατροφή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την αυτοπεποίθηση του παιδιού, η οποία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η πρωτοβουλία.
Εάν εμείς οι ίδιοι δίνουμε στο παιδί μας τη δυνατότητα να δοκιμάζει μόνο του απλές δραστηριότητες, αλλά και μαζί μας πιο δύσκολες, τότε το βοηθάμε να μάθει να εξερευνά, να προσπαθεί και τέλος να μαθαίνει (π.χ. φερόμαστε συνεργατικά ή ζητάμε από αυτό να κάνει το καλύτερο που μπορεί), με αυτό τον τρόπο συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας.
Συμβουλή του Ειδικού
Πολλές φορές οι γονείς βλέπουν το παιδί τους να μεγαλώνει με μειωμένη διάθεση για νέες εμπειρίες. Είναι διστακτικό, επιφυλακτικό να δοκιμάσει αλλά και να συμμετέχει σε νέες δραστηριότητες. Συχνά, το συγκρίνουν με άλλα παιδιά και αναρωτιούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος. Όλες οι ηλικίες έχουν κινδύνους. Ανατρέφοντας το παιδί μας με λιγότερα «μη» και «όχι» το αφήνουμε να μεγαλώσει ελεύθερα, δοκιμάζοντας τις δυνάμεις και τη δημιουργικότητα του.
Πηγή: www.infokids.gr
Διαβάστε ακόμη: