Πίνακες ειδικής αγωγής: Στη Βουλή το θέμα για το έγκαιρο άνοιγμα των πινάκων
15/03/2022Σε ποια ηλικία κατακτάται κάθε συμφωνικό σύμπλεγμα;
15/03/2022Ο ερχομός ενός μωρού γεμίζει με χαρά τόσο τους γονείς όσο και τον οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο.
Κατά την ανάπτυξη του, οι γονείς, πολλές φορές μπαίνουν στην διαδικασία να συγκρίνουν το παιδί τους με το αδελφάκι του ή με κάποιο άλλο παιδάκι του περίγυρου τους αγωνιώντας για την ομαλή ανάπτυξη του.
Η σύγκριση όμως αυτή πολλές φορές οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα καθώς το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης τα οποία είναι ότι η ανάπτυξη ενός παιδιού μπορεί να προβλεφθεί καθώς έχει μια διαδοχή και είναι αθροιστική, ακολουθεί δρόμο από το γενικό στο ειδικό, το κάθε παιδί αναπτύσσεται με διαφορετική ταχύτητα όπως και ο κάθε επιμέρους.
Η κινητική ανάπτυξη είναι βασικός τομέας ανάπτυξης του παιδιού καθώς επηρεάζει άμεσα και τους άλλους τομείς. Το παιδί μέσα απο την κίνηση εξερευνά το περιβάλλον του και αναπτύσσει δεξιότητες. Η κινητικότητα διακρίνεται σε αδρή και λεπτή και η βασική της υποδομή ολοκληρώνεται στην ηλικία των 5-6 ετών.
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η αδρή κινητικότητα είναι η ικανότητα του παιδιού να εκτελεί δραστηριότητες που ενεργοποιούν μεγάλους μύες του σώματος και αποτελεί την βάση για την ανάπτυξη των λεπτών κινήσεων.
Παρακάτω θα βρείτε ορόσημα ταξινομημένα ανά ηλικία καθώς και συμβουλές για το πότε πρέπει να επικοινωνήσετε με έναν επαγγελματία υγείας για τις ανησυχίες σας.
0-1 ΜΗΝΑ
- εμφανίζει μια σειρά από αντανακλαστικά που του επιτρέπουν να επιβιώσει και να επικοινωνεί με το περιβάλλον
- αντιδρά σε απτικά, οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα
- δεν στηρίζει το κεφάλι
- βρίσκεται σε θέση κάμψης καθώς ο καμπτικός τόνος κυριαρχεί
- φέρνει τα χέρια κοντά στα μάτια και στο στόμα
- κρατάει τα χέρια σε σφιχτή γροθιά
1-2 ΜΗΝΕΣ
- σηκώνει στιγμιαία το κεφάλι όταν είναι σε ύπτια θέση
- μετακινεί το κεφάλι από τη μία πλευρά στην άλλη είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα
- χτυπάει ρυθμικά τα πόδια σε κύκλους
- βάζει τα χέρια στο στόμα
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- σπανίως μετακινεί χέρια και τα πόδια
- δεν αντιδρά σε ερεθίμστα
- φαίνεται αρκετά χαλαρό στα άκρα
3 ΜΗΝΕΣ
- κρατάει το κεφάλι στη μέση γραμμή όταν είναι ξαπλωμένο
- ανοιγοκλείνει τα μάτια του
- σηκώνει το κεφάλι και το στήθος στηριζόμενο στους αγκώνες
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- δεν παρατηρεί τα χέρια του
- δεν ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα με τα μάτια του
- δεν μπορεί να στηρίξει στιγμιαία το κεφάλι του
4-5 ΜΗΝΕΣ
- πάιζει όταν είναι στο πλάι
- κρατάει με τα δυο χεράκια ένα παιχνίδι
- σηκώνεται στους αγκώνες
- στην καθιστή θέση κρατάει το κεφάλι
- φέρνει με τα δυο χεράκια παιχνίδι στο στόμα όταν είναι ξαπλωμένο
- παρατηρεί και χτυπάει κρεμάμενα αντικείμενα
- φέρνει τα πόδια στα χέρια
- ξεκινάει να ρολάρει απο την πρηνή στην ύπτια θέση
- τεντώνει πλήρως και τα δύο χέρια όταν είναι σε πρηνή θέση
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- δεν κουνάει με τα χέρια αντικείμενα
- δεν καταφέρνει να στηρίξει το κεφάλι
- δεν φέρνει αντικείμενα στο στόμα του
6 ΜΗΝΕΣ
- ρολάρει απο την πρηνή στην ύπτια και το αντίθετο με επιτυχία
- κάθεται ανεξάρτητο για 5-10” και τοποθετεί τα χεράκια του για να προστατεύσει τον εαυτό του
- φέρνει τα πόδια στο στόμα
- φτάνει παιχνίδια τεντώνοντας το χέρι του ενώ είναι σε πρηνή θέση
- ωθεί ολόκληρο το στήθος στην επιφάνεια με εκτεταμένους τους βραχίονες και ανοιχτά τα χέρια
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- δεν ενεργεί ώστε να φτάσει αντικείμενα
- δεν ρολάρει
- δεν στηρίζει το κεφάλι
7-8 ΜΗΝΕΣ
- απο ύπτια θέση σηκώνει το κεφάλι σα να προσπαθεί να καθίσει
- απο πρηνή θέση σηκώνεται στις παλάμες και προσπαθεί να γυρίσει
- στηρίζει όλο το βάρος του στα πόδια
- χοροπηδάει
- μεταφέρει αντικείμενα απο χέρι σε χέρι
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- φαίνεται αρκετά δύσκαμπτο ή εύκαμπτο
- δεν βάζει αντικείμενα στο στόμα του
- δεν περνάει αντικείμενα απο το ένα χέρι στο άλλο
9-10 ΜΗΝΕΣ
- σέρνεται στα χέρια και στα γόνατα με εναλλασσόμενες κινήσεις
- κάθεται με καλό έλεγχο , γυρίζει στο πλάι και πιάνει παιχνίδια, αλλάζει θέση απο την καθιστή στην πρηνή
- στέκεται κρατώντας τα έπιπλα
12 ΜΗΝΕΣ
- από καθιστή θέση μπορεί να γυρίσει και να μπουσουλήσει
- κάνει τα πρώτα του βήματα με στήριξη στο ένα χέρι
- κρατώντας τα έπιπλα κάνει πλάγια βήματα
- στέκεται στιγμιαία χωρίς στήριξη
- ρολάρει μπάλα με τα χέρια του
ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ ΟΤΑΝ:
- δεν μπορεί να σταθεί υποβασταζόμενο
- δεν σέρνεται ή σέρνει την μια πλευρά του σώματός του
- δεν μπουσουλάει
Είναι αρκετά σημαντικό να τονίσουμε πως επειδή κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του τρόπο, είναι αδύνατο να προβλέψει κανείς πως ή πότε ακριβώς θα αναπτύξει μια συγκεκριμένη δεξιότητα.
Τα αναπτυξιακά ορόσημα ανα ηλικίες που αναφέρθηκαν παραπάνω είναι ενδεικτικές για την κατά μέσο όρο εκδήλωση των αντίστοιχων χαρακτηριστικών και μπορούν να μας δώσουν μια εικόνα για τις αλλαγές που αναμένεται να παρατηρηθούν στην ανάπτυξη του παιδιου.
Σε κάθε περίπτωση, ο παιδίατρος είναι αυτός που μετά από συνολική εξέταση θα μπορέσει να σας ενημερώσει αν το παιδί αναπτύσσεται φυσιολογικά ή αν έχει ενδείξεις προβλημάτων.
Πηγή: psychagogein.gr