Διαταραχές κατάποσης – Δυσφαγία στα παιδιά
21/05/2019Αποκτήστε Πιστοποιημένη Επάρκεια στις Μαθησιακές Δυσκολίες από τη Unicert σε συνεργασία με το Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιά
23/05/2019Η συναισθηματική νοημοσύνη δεν βάζει σε πρώτη γραμμή τις πνευματικές ικανότητες των ανθρώπων
αλλά τη νοημοσύνη των συναισθημάτων. Αυτή θεωρείται πολύ πιο σημαντική από τη ψυχρή νοημοσύνη της σκέψης προκειμένου να οικοδομηθεί μια πιο ολοκληρωμένη ζωή….
Συναισθηματική Νοημοσύνη:
- Έκφραση, διερεύνηση και επεξεργασία θετικών και αρνητικών συναισθημάτων
- Διερεύνηση και επεξεργασία του συναισθήματος: «Φόβος»
- Διερεύνηση και επεξεργασία του συναισθήματος: «Θυμός»
«Έλεγχος και διαχείριση συναισθημάτων»
Τα παιδιά να είναι σε θέση να:
- να ανακαλύψουν και να κατονομάσουν τα συναισθήματά τους
- να εκφραστούν ελεύθερα , με λεκτική και η λεκτική έκφραση συναισθημάτων
- να κατανοήσουν πως κάθε άνθρωπος νιώθει διαφορετικά για κάποια πράγματα.
- να κατανοήσουν ότι τα συναισθήματα προκαλούνται από διαφορετικά ερεθίσματα σε κάθε άνθρωπο.
- να συνδέσουν το συναίσθημα με την πηγή που το προκαλεί.
- να ακούν με προσοχή τους άλλους όταν μιλούν για τα συναισθήματά τους.
- vα κατανοήσουν ότι όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά.
- vα αντιληφθούν ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι αντίδρασης σε κάποιο συναίσθημα, αλλά κάποιοι από αυτούς πρέπει να αποφεύγονται
1Η ΥΠΟ-ΕΝΟΤΗΤΑ :
«ΕΚΦΡΑΣΗ ΘΕΤΙΚΩΝ –ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
2Η ΥΠΟ-ΕΝΟΤΗΤΑ:
«ΦΟΒΟΣ»
- Όταν φοβόμαστε αισθανόμαστε: άγχος, αναστάτωση, νευρικότητα, έγνοια, κατάπληξη, τρόμος, ανησυχία, δέος, φρίκη, τρομάρα, φοβία και πανικός
- Φοβόμαστε όταν νιώθουμε ότι κινδυνεύουμε η όταν νομίζουμε ότι κινδυνεύουμε,
- Είναι δυσάρεστο συναίσθημα και τις περισσότερες φορές το αποφεύγουμε, επιλέγοντας να κάνουμε πράγματα που δεν τρομάζουν,
- Γιατί φοβόμαστε;
- F επειδή ζήσαμε ένα έντονο περιστατικό π.χ. με δάγκωσε σκύλος και από τότε φοβάμαι όλα τα σκυλιά
- F επειδή κάποιος άλλος φοβάται κάτι π.χ. η γιαγιά μας φοβάται τα φίδια
- F επειδή δεν γνωρίζουμε τι είναι αυτό που θα αντικρύσουμε π.χ. φοβόμαστε όταν μπαίνουμε σε ένα σπίτι που δεν γνωρίζουμε
Φοβία: όταν φοβόμαστε κάτι μονίμως χωρίς πραγματική δικαιολογία
Είδη: υψοφοβία – φόβος για τα ύψη / αγοραφοβία – φοβία όταν είμαστε ανάμεσα σε πολύ κόσμο / κλειστοφοβία – φοβία σε κλειστούς χώρους
Αντιδράσεις: τρέχουμε για να φύγουμε μακριά από αυτό που φοβόμαστε, κλαίμε, φωνάζουμε, κρύβουμε το πρόσωπο μας για να μη βλέπουμε αυτό που μας φοβίζει, ζητάμε βοήθεια από κάποιον μεγαλύτερο
Τι κάνουμε όταν φοβόμαστε;
- Σκεπτόμαστε αυτό που μας φοβίζει (ποιος είναι ο λόγος που μας φοβίζει; Πραγματικά κινδυνεύουμε η νομίζουμε ότι κινδυνεύουμε;)
- Συζητάμε αυτά που νιώθουμε με κάποιον μεγαλύτερο από εμάς
- Την στιγμή που φοβόμαστε παραμένουμε ψύχραιμοι και σκεπτόμαστε πιθανές λύσεις (π.χ. σκοτάδι – ανάβουμε φως /κίνδυνος)
- καλούμε βοήθεια
- Σκεφτήκατε ποτέ ότι ο φόβος μπορεί να μας προστατέψει από κινδύνους;
- Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν μας κυριεύει ο φόβος;
3Η ΥΠΟ-ΕΝΟΤΗΤΑ:«ΘΥΜΟΣ»
- Τι είναι θυμός;
Ένα φυσιολογικό ανθρώπινο συναίσθημα, μια φυσική απάντηση σε κάποια απειλή
- Πότε θυμώνω;
(Μπορεί ο θυμός να μας προτρέψει να φερθούμε υπερβολικά;) παραδείγματα: προσβάλω κάποιον, τον κατηγορώ, φέρομαι επιθετικά και βίαια κ.α.
- Τι κάνω όταν θυμώνω; Πώς να το χειριστώ;
Αναζητώ τα σημάδια του θυμού : η καρδιά μας χτυπά πιο δυνατά, αυξάνεται η πίεση του αίματος, η αδρεναλίνη αυξάνεται κ.α.
Πρέπει να ελέγχουμε τις αντιδράσεις μας απέναντι σε αυτά που μας προκαλούν θυμό, ψάχνουμε εναλλακτικές λύσεις
Το φανάρι διαχείρισης του θυμού
- Κόκκινο – Σταμάτα
- Πορτοκαλί – Σκέψου
- Πράσινο – Πράξε
Θυμός: Λύσσα, οργή, πικρία, αγανάκτηση, απόγνωση, αναβρασμός, ενόχληση, εκνευρισμός, εχθρότητα και σε ακραίες καταστάσεις παθολογικό μίσος και βία
Το χιούμορ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ο πιο κατάλληλος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε το άγχος, τις συγκρούσεις, τον θυμό κ.α.
- Πως είναι το πρόσωπο, το σώμα και η φωνή μας όταν θυμώνουμε
- Όταν θυμώνω γίνομαι…….. π.χ. ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί, μπαλόνι που φουσκώνει κ.α.
¨Ο καθένας μπορεί να θυμώνει αυτό είναι εύκολο. Αλλά το να θυμώσει κανείς με το σωστό άτομο, στο σωστό βαθμό και στη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία και με το στο τρόπο- αυτό δεν είναι εύκολο.¨¨ «Αριστοτέλης»
4η ΥΠΟ-ΕΝΟΤΗΤΑ: «ΕΛΕΓΧΟΣ/ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΛΕΓΞΟΥΜΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΣ
Οι άνθρωποι που είναι γύρω μας και οι δραστηριότητες μας μας προκαλούν πολλές φορές δυνατά συναισθήματα. Για παράδειγμα θα έχεις παρατηρήσει ότι:
– Μπορεί να νιώθεις αγχωμένος, όταν βγαίνεις έξω
– Μπορεί να νιώθεις ήρεμος και ασφαλής, όταν είσαι σπίτι κ.α.
Προσπαθούμε πάντα να κάνουμε πράγματα που μας κάνουν χαρούμενους και ευτυχισμένους και να αποφεύγουμε εκείνα που μας προκαλούν στενοχώρια ή άγχος.
Όμως, μερικές φορές τα ίδια τα συναισθήματα μας μας εμποδίζουν να κάνουμε εκείνα που πραγματικά θέλουμε ή μας περιορίζουν πάρα πολύ. Πώς όμως γίνεται αυτό;
– Μπορεί να θέλεις πάρα πολύ να βγεις έξω, αλλά να μην μπορείς να το κάνεις, επειδή νιώθεις μεγάλο άγχος
– Μπορεί να θέλεις πάρα πολύ να είσαι με τους φίλους σου, αλλά μην μπορείς να τους δεις, επειδή νιώθεις μεγάλη ανησυχία. κ.α.
ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΧΑΛΑΡΩΝΟΥΜΕ
–Σύντομες Ασκήσεις Χαλάρωσης:
- Μπράτσα και Χέρια: Σφίξε τις γροθιές σου κ σπρώξε τα μπράτσα σου ίσια μπροστά σο
- Πόδια και Πέλματα: Σπρώξε τις πατούσες σου προς τα κάτω και σιγά-σιγά σήκωσε τα πόδια σου και σήκωσε
τα ευθεία μπροστά σου
- Στομάχι: Σπρώξε τους μυς της κοιλιάς, σαν να της φουσκώνεις προς τα έξω, πάρε μια βαθιά αναπνοή και
κράτησε τη
- Πρόσωπο: Σούφρωσε το πρόσωπο σου, κλείσε σφιχτά τα μάτια σου και σφίξε τα χείλη σου πολύ
– Δραστηριότητες που μπορούν να σε βοηθήσουν να χαλαρώσεις:
- Να διαβάσεις ένα βιβλίο
- Να ακούσεις μουσική
- Να πας βόλτα το σκυλάκι σου κ.α.
Πλήρες υλικό για τη διαχείριση των συναισθημάτων και την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων μπορείτε να βρείτε και στο νέο βιβλίο του Ειδικού Παιδαγωγού – Συγγραφέα Φώτη Παπαναστασίου “ΔΕΠΥράζει – Πρακτικός Οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς” από τις Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ.