Άνοιγμα σχολείων: Νέες οδηγίες για τα self test (εγκύκλιος)
06/05/2021Πώς θα κάνω το παιδί μου να διαβάζει μόνο του;
06/05/2021Η πανδημία του κορανοϊού είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας περιόδου τεράστιας αλλαγής και αβεβαιότητας.
Τα παιδιά και οι νέοι βίωσαν το ξαφνικό και απροσδόκητο κλείσιμο σχολείων και γενικότερα των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με ελάχιστες ευκαιρίες να αποχαιρετήσουν τους φίλους, δασκάλους και καθηγητές. Έπρεπε να προσαρμοστούν σε έναν νέο τρόπο ζωής πολύ γρήγορα.
Η επιστροφή στο σχολείο είναι επίσης μια περίοδος αλλαγής και αβεβαιότητας για τα παιδιά και τους νέους. Μπορεί να έχουν διαφορετικούς χρόνους έναρξης και διακοπής, μπορεί να διατηρούνται σε μικρές ομάδες, μπορεί να μην είναι σε θέση να κοινωνικοποιηθούν με τους φίλους τους ή να χρησιμοποιήσουν σχολικό εξοπλισμό και πόρους όπως πριν. Μπορεί να έχουν διαφορετικό δάσκαλο και βοηθούς διδασκαλίας ή να βρίσκονται σε διαφορετική τάξη. Να πρέπει να φορούν μάσκες και να κάνουν τακτικά τα self test Covid.
Τα σχολεία μπορούν να προσφέρουν μια οικεία ρουτίνα, μια αίσθηση κοινότητας και κάτι που είναι ασφαλές και σταθερό στη ζωή των παιδιών και των νέων. Όταν αυτό διαταραχθεί, μπορεί να είναι πολύ ανησυχητικό. Θα χρειαστεί επαναφορά της περιόδου και του χρόνου για την επανασύνδεση. Μπορεί να χρειαστεί χρόνος για να επιστρέψουν τα παιδιά σε μια ρουτίνα και να προσαρμοστούν στη ζωή πίσω στο σχολείο. Οι οικογένειες θα πρέπει να ξαναβρούν την καθημερινότητα του παιδιού που πηγαίνει στο σχολείο.
Μπορεί τα παιδιά όλο αυτό το διάστημα της καραντίνας να συνέχισαν τα μαθήματα στο σχολείο διαδικτυακά από τον υπολογιστή τους, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι η ίδια η διαδικασία της εκπαίδευσης με τη δια ζώσης. Τα παιδιά όλο το διάστημα της καραντίνας είχαν την ανυπομονησία, την διάθεση αλλά και την αγωγία να επιστρέψουν πίσω στα θρανία. Ωστόσο είναι βέβαιο ότι με την επιστροφή τους θα χρειαστούν υποστήριξη και την κατάλληλη προετοιμασία από τους εκπαιδευτικούς για να προσαρμοστούν και πάλι στην παλιά τους καθημερινότητα, η οποία δεν είναι ίδια με αυτή που ίσχυει πριν την πανδημία.
Πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να υποστηρίξουν παιδιά και τους νέους που επιστρέφουν στο σχολείο:
1. Προετοιμασία για την αλλαγή
Το να βοηθήσουμε τα παιδιά να προετοιμαστούν για την αλλαγή είναι το πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση κάθε μετάβασης. Η ανοιχτή συζήτηση για το πότε και γιατί θα συμβούν τα πράγματα βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι γνωρίζουν τι πρόκειται να συμβεί στο μέτρο του δυνατού, ώστε να μην υπάρχουν εκπλήξεις. Αυτό μπορεί να τα βοηθήσει να αισθάνονται ασφαλή. Προσπαθήστε να μιλήσετε στα παιδιά σας όσο το δυνατόν περισσότερο για το τι να περιμένετε.
2. Η κατάλληλη επιστροφή στην ρουτίνα
Η επιστροφή σε μια ρουτίνα μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος προετοιμασίας για την επιστροφή στο σχολείο. Οι ώρες ύπνου και οι ώρες αφύπνισης ενδέχεται να έχουν αλλάξει κατά το κλείδωμα. Προσπαθήστε να τα προσαρμόσετε σταδιακά έτσι ώστε τα παιδιά να είναι έτοιμα για τη σχολική ημέρα.
3. Ακούστε παιδιά και νέους
Το να είσαι εκεί και να είσαι διαθέσιμος για να ακούσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματα των παιδιών είναι τόσο σημαντικό. Η αναγνώριση αυτών των συναισθημάτων χωρίς κρίση ή η ανάγκη εξεύρεσης λύσεων αμέσως μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να ανοίξουν και να μοιραστούν τις ανησυχίες τους μαζί σας. Μπορεί να είναι χρήσιμο να διαβεβαιώσετε τα παιδιά ότι τα συναισθήματά τους είναι φυσικά και ότι είστε εκεί για αυτά. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και θα βιώσει τα πράγματα με τον δικό του τρόπο.
4. Ενθαρρύνετέ τα παιδιά να μιλήσουν
Μερικές φορές, τα παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν για το πώς αισθάνονται. Μπορεί να μην έχουν τις λέξεις ή να ξέρουν τι να πουν. Μπορεί να βοηθήσει στην παροχή προτροπών και ανοιχτών ερωτήσεων ως αφετηρίας για συνομιλίες. Ακολουθούν ορισμένες προτεινόμενες ερωτήσεις που οι γονείς και οι δάσκαλοι θα μπορούσαν να ζητήσουν από τα παιδιά να τους βοηθήσουν να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους σχετικά με την επιστροφή στο σχολείο:
- Τι περιμένεις;
- Τι σε προβληματίζει; τι σου δημιουργεί δυσκολία;
- Πως νομίζεις ότι θα είσαι ασφαλής;
5. Συνεχίστε να τους μιλάτε με την επιστροφή τους από το σχολείο
Όταν τα παιδιά και οι νέοι επέστρεψουν στο σχολείο, οι γονείς μπορεί να διαπιστώσουν ότι το να ρωτάς για την ημέρα τους μπορεί συχνά να οδηγήσει σε αδιαφορία και «δεν θυμάμαι». Και πάλι, η προσφορά τους για να ξεκινήσουν συνομιλίες μπορεί να τους βοηθήσει να ανοίξουν και να μοιραστούν μερικά από τα συναισθήματά τους πιο εύκολα. Ορίστε μερικά παραδείγματα:
- Πως ήταν η ημέρα σου;
- Τι σε δυσκόλεψε σήμερα στο σχολείο;
- Τι πήγε καλά σήμερα;
6. Προσφέρετε διαβεβαίωση
Μερικά παιδιά μπορεί να χρειάζονται πολλή διαβεβαίωση για την επιστροφή στο σχολείο. Θα είναι σημαντικό για τους γονείς και τους δασκάλους να επικοινωνούν έτσι ώστε οι οικογένειες να γνωρίζουν τι να περιμένουν και ποια μέτρα ασφαλείας εφαρμόζει το σχολείο. Οι γονείς θα έχουν στη συνέχεια περισσότερες γνώσεις για να μπορούν να μοιράζονται τα παιδιά τους.
Εάν τα παιδιά ανησυχούν να επιστρέψουν στο σχολείο ή να χωριστούν από τους γονείς τους, μπορεί να είναι χρήσιμο να μιλήσετε για να τους υπενθυμίσετε τα πράγματα που απολαμβάνουν στο σχολείο. Έχοντας προγραμματισμένες δραστηριότητες διασκέδασης και ανταμοιβής θα μπορούσε να βοηθήσει στην ενίσχυση της θετικότητας και της αίσθησης του επιτεύγματος των παιδιών. Μπορεί να είναι χρήσιμο να μιλήσετε με τα παιδιά για το τι μένει το ίδιο, καθώς και για το τι αλλάζει κατά τη διάρκεια της μετάβασης – αυτό μπορεί να αυξήσει την αίσθηση της σταθερότητάς τους.
7. Φροντίστε τον εαυτό σας
Η πανδημία του κορανοϊού έχει τεράστια πίεση στους γονείς, τους φροντιστές, τις οικογένειες και τους δασκάλους. Όλοι ανεξαιρέτως έχουν επηρεαστεί. Ο χρόνος για να φροντίσουμε τον εαυτό μας και ο ένας τον άλλον είναι τόσο σημαντικός.
Πηγή: psychopedia.gr