Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) είναι η πλέον διαδεδομένη μορφή επιθετικής συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που οφείλεται σε πληθώρα παραγόντων, έχει πολλές συνέπειες και εμπλέκει ένα μεγάλο αριθμό προσώπων.
Ένα βασικό χαρακτηριστικό του φαινομένου αυτού είναι η «ανισορροπία δύναμης» που υπάρχει ανάμεσα στο θύτη και στο θύμα, με το θύτη να αποτελεί τον «ισχυρό» και το θύμα τον «ανίσχυρο». Τελευταίες έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά που φέρονται ως θύτες επιλέγουν ως θύματα παιδιά συναισθηματικά ευάλωτα.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως παρά τη μεγάλη διάχυση του όρου στην εκπαιδευτική έρευνα, υπάρχουν λιγότερα ερευνητικά δεδομένα τα οποία εξετάζουν τη σχέση ανάμεσα στο σχολικό εκφοβισμό και τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σημαντικό, όμως, είναι το γεγονός πως στις έρευνες αυτές φαίνεται πως τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο να θυματοποιηθούν σε σχέση με τους υπόλοιπους μαθητές.
Δυστυχώς για τα παιδιά με αυτισμό ο σχολικός εκφοβισμός είναι συχνό φαινόμενο, μιας και τα παιδιά με αυτισμό βρίσκονται στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Οι λόγοι για αυτό είναι κυρίως η δυσκολία στην επικοινωνία με τους άλλους, η δυσκολία στην κατανόηση των κοινωνικών κανόνων, οι ελλιπείς κοινωνικές δεξιότητες και η δυσκολία να αντιληφθούν τις εκφράσεις του προσώπου και τη στάση του σώματος του συνομιλητή.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται κάποιες προτάσεις για να μπορέσετε να βοηθήσετε το παιδί σας με αυτισμό σε περίπτωση που πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού:
Δυστυχώς ο σχολικός εκφοβισμός είναι γεγονός όχι μόνο για τα παιδιά με αυτισμό αλλά και για πάρα πολλά παιδιά. Ο σωστός και έγκαιρος χειρισμός, καθώς και η ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα του σχολικού εκφοβισμού, είναι το κλειδί για τη λύση του προβλήματος και για την οικοδόμηση θετικών σχέσεων.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Προσεχή Σεμινάρια: