Ημερίδα: «Εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»
01/10/2018Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού οι 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή
01/10/2018Κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, πολλές φορές, ζητείται από ένα παιδί να ζωγραφίσει ή να γράψει / αντιγράψει σύμβολα και γράμματα. Ωστόσο, για να μπορέσει ένα παιδί να φέρει εις πέρας αυτές τις δραστηριότητες που αφορούν κατά κύριο λόγο τη λεπτή κίνηση, θα πρέπει να έχει αναπτύξει κατάλληλα τον αδρό του συντονισμό.
Η αδρή κινητικότητα αναφέρεται στον έλεγχο και συντονισμό των μερών του σώματος όπως τα χέρια, τα πόδια και ο κορμός που κάνουν τις λεγόμενες και «μεγάλες» κινήσεις. Η ανάπτυξη, λοιπόν, της αδρής κίνησης ξεκινά από το δεύτερο κιόλας μήνα ζωής (ρολάρισμα του μωρού) και αποτελεί κύριο πυλώνα της αίσθησης και της γενικότερης αντίληψης του σώματος μας.
Θέλοντας να αναπτύξουμε το έργο της προγραφής και γραφής στα παιδιά, οφείλουμε πρώτα να είμαστε σίγουροι για τη σωματική λειτουργία της αδρής κίνησης κι έτσι σιγά σιγά να ζητάμε δραστηριότητες που απαιτούν πιο λεπτούς χειρισμούς.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:
Αντιγραφή ενός Απλού Σχήματος
Προτού ζητήσουμε από το παιδί να αντιγράψει στο τετράδιο του ένα σχήμα που του έχουμε ζωγραφίσει εμείς οι ίδιοι (π.χ. ένα σταυρό), μπορούμε να σηκωθούμε όρθιοι και να το σχηματίσουμε με διάφορους τρόπους στο πάτωμα. Διάφορα υλικά με τα οποία μπορούμε να δουλέψουμε είναι: σχοινιά, χαρτοταινία, τουβλάκια, με τα σώματα μας
Φωτοτυπία με Λαβύρινθο
Προτού ζητήσουμε από το παιδί να φέρει εις πέρας ένα χάρτινο λαβύρινθο, μπορούμε να δημιουργήσουμε τρισδιάστατες διαδρομές στο χώρο. Χρησιμοποιώντας είτε τα έπιπλα του δωματίου (όπως θρανία, καρέκλες) είτε άλλα υλικά (χαρτιά α4, στρώματα, βιβλία, τετράδια, μολύβια, μαρκαδόρους) μπορούμε να δημιουργήσουμε λαβυρίνθους μέσα στους οποίους το παιδί θα περπατήσει και θα βιώσει έννοιες όπως ο προσανατολισμός στο χώρο, η οπτική αντίληψη και η επίλυση προβλήματος.
Ζωγραφική
Η χρήση μαρκαδόρων και ξυλομπογιών σε ένα άσπρο χαρτί μπορεί να είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους προσέγγισης αυτής της δραστηριότητας, αλλά υπάρχουν κι άλλες προσεγγίσεις με τις οποίες το παιδί θα ασκήσει πιο έντονα τον αδρό του συντονισμό. Οι ζωγραφιές με κιμωλία επάνω στον πίνακα, η χρήση καμβά, οι ζωγραφιές επάνω στο χώμα, η χρήση χρωματιστών πανιών σε ένα συγκεκριμένο σημείο του πατώματος, αλλά και η χρήση υλικών όπως ο αφρός ξυρίσματος και το νερό παρέχουν στο παιδί μία βιωματική πολυαισθητηριακή εμπειρία που σιγά σιγά θα μετουσιωσεί σε καλύτερο έλεγχο και συντονισμό των λεπτών κινήσεων.
Πετυχαίνοντας καλύτερη συνεργασία των χεριών μεταξύ τους
Προτού ένα παιδί μάθει ότι για την καλύτερη διαδικασία της γραφής, το ένα χέρι κρατά το χαρτί ενώ το άλλο γράφει, θα πρέπει να έχει βιώσει σε αδρό επίπεδο το λεγόμενο και αμφίπλευρο συντονισμό. Δραστηριότητες όπως ο χορός, η γυμναστική, παιχνίδια όπως το «Μαριάμ – Μαριάμ» και το «Περνά – Περνά η Μέλισσα», το μπάσκετ, το περπάτημα σαν τετράποδα ζώα, το καθάρισμα του χώρου (π.χ. ξεσκόνισμα, σφουγγάρισμα, χρήση ηλεκτρικής σκούπας) προσφέρουν στο παιδί την εμπειρία της αίσθησης συνεργασίας του δεξιού χεριού με το αριστερό κι έτσι μπορεί πιο εύκολα να αντιληφθεί όταν αυτό του ζητηθεί κατά τη διάρκεια της γραφής.
Κατανοητό γίνεται, λοιπόν, πως ναι μεν η λεπτή κινητικότητα μπορεί να καλλιεργηθεί με πολλές δραστηριότητες στις οποίες το παιδί καλείται να χρησιμοποιήσει τα δάχτυλα και τους καρπούς του, αφότου πρώτα έχει μάθει να ελέγχει και να συντονίζει τις πιο μεγάλες μυϊκές του ομάδες. Η γνώση της κατάλληλης παρέμβασης και καθοδήγησης του παιδιού προτού του ζητηθεί να καθίσει σε ένα θρανίο και να γράψει, είναι ένας βασικός παράγοντας μίας υγιούς ανάπτυξης της γραφοκινητικής διαδικασίας.
Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης
Εργοθεραπευτής
Εμψύχωση Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού
Συνεργάτης του eidikospaidagogos.gr
Διαβάστε επίσης: