Αμφίπλευρος συντονισμός είναι η ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί και τις δύο πλευρές του σώματος συγχρόνως με ένα συντονισμένο και οργανωμένο τρόπο.
Πιστοποιημένο WEBINAR: «ΔΕΠΥ – Αξιολόγηση και Τεχνικές Παρέμβασης»
10/07/2021Το Υπ. Παιδείας παίρνει πίσω τη ρύθμιση για την κατανομή των μαθητών
12/07/2021
Ο καλός αμφίπλευρος συντονισμός είναι ένδειξη ότι οι δύο πλευρές του εγκεφάλου επικοινωνούν αποτελεσματικά και μοιράζονται πληροφορίες.
Υπάρχουν τρία είδη, ο συμμετρικός, ο ασύμμετρος και ο εναλλασσόμενος αμφίπλευρος συντονισμός. Ο συμμετρικός αναφέρεται στην χρήση και των δύο πλευρών ταυτόχρονα κάνοντας την ίδια κίνηση ενώ ο ασύμμετρος στην διαφορετική κίνηση της κάθε πλευράς και ο εναλλασσόμενος όταν και οι δύο πλευρές πραγματοποιούν την ίδια κίνηση εναλλάξ. Παράδειγμα ασύμμετρου αμφίπλευρου συντονισμού είναι το κόψιμο με ψαλίδι όπου το ένα χέρι κρατάει και το άλλο κόβει ενώ συμμετρικού ο χειρισμός ενός πλάστη σε ζυμαράκι όπου και τα δύο χέρια πραγματοποιούν την ίδια κίνηση ταυτόχρονα και εναλλασσόμενου το μπουσούλημα.
Ο ΑΜΦΙΠΛΕΥΡΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Οι δεξιότητες του αμφίπλευρου συντονισμού εμφανίζονται στην βρεφική ηλικία και είναι παρούσες και σε όλη την ενήλικη ζωή του ανθρώπου. Εμφανίζονται αρχικά στα βρέφη σαν απλό χτύπημα δύο αντικειμένων μεταξύ τους, ύστερα η ανάγκη τους να κινηθούν και να διερευνήσουν το περιβάλλον τους ενισχύει την ανάπτυξη του μπουσουλήματος ώστε μεγαλώνοντας να φτάσει σε πιο σύνθετες δεξιότητες όπως είναι το τρέξιμο, η χρήση του ψαλιδιού, η αναρρίχηση. Ο αμφίπλευρος συντονισμός έχει σημαντικό ρόλο στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής όπως το ντύσιμο και το δέσιμο κορδονιών αλλά και σε μαθησιακές καθώς είναι βασική προΰπόθεση για την ομαλή ένταξη του παιδιού στην γραφή.
ΠΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΕΧΕΙ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΟΝ ΑΜΦΙΠΛΕΥΡΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟ;
Το αιθουσαίο σύστημα είναι υπεύθυνο για τον αμφίπλευρο συντονισμό, έτσι, παρατηρούμε πως παιδιά που δυσκολεύονται στις αμφίπλευρες κινήσεις παρουσιάζουν φτωχή επεξεργασία του αιθουσαίου συστήματος.
Τα παιδιά που δυσκολεύονται με τον αμφίπλευρο συντονισμό δεν μπορούν να ολοκληρώσουν (ή ολοκληρώνουν με δυσκολία) δραστηριότητες που αφορούν στην λεπτή και αδρή κίνηση. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά μερικές αντίστοιχες δραστηριότητες:
ΑΔΡΗ
- Να πιάνει την μπάλα
- Να πιάνει μικρή μπάλα που αναπηδάει
- Να κάνει πηδηματάκια
- Να κάνει ποδήλατο
- Να κάνει κούνια στη παιδική χαρά
ΛΕΠΤΗ
- Να δέσει ή να λύσει τα κορδόνια του
- Να τραβήξει γραμμή με χάρακα
- Να κόψει με ψαλίδι
- Να περάσει χάντρες σε κορδόνι
- Να χρησιμοποιεί πιρούνι και μαχαίρι όταν τρώει
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΑΜΦΙΠΛΕΥΡΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
- Ζητήστε του να σπάσει φούσκες και με τα δύο χέρια ταυτόχρονα
- Πλάστε ζυμαράκια/πλαστελίνη/πυλό με πλάστη
- Κάντε απλές κατασκευές με ζυμαράκια/πλαστελίνη/πυλό
- Παιχνίδια με μπάλα
- Κάντε ποδήλατο στον αέρα ξαπλωμένοι ανάσκελα
- Ζητήστε του να αλοίψει βούτυρο στο ψωμί
- Σπάστε φούσκες απο κυψελωτό πλαστικό
- Βάλτε συρραπτικό σε χαρτί ή κόψτε σελοτέιπ
- Περάστε μικρές χάντρες σε κορδόνι
- Κόψτε με ψαλίδι χαρτιά ή πλαστελίνες
- Βιδώστε και ξεβιδώστε πλαστικές παιδικές βίδες
- Βάλτε ένα αντικείμενο (πχ λούτρινο ζωάκι, μπαλόνι) πάνω σε μια κουβέρτα και κουνήστε την πάνω κάτω χωρίς να σας πέσει κάτω το αντικείμενο αυτό
Πηγή: psychagogein.gr
Διαβάστε επίσης:
Webinar: “Διαταραχές Λόγου – Αξιολόγηση και Τεχνικές Παρέμβασης”