Η δασκάλα του γιου σας στη δεύτερη τάξη σας καλεί για να σας πει ότι ανησυχεί για κάποιες συμπεριφορές του στο σχολείο:
Δεν μπορεί να καθίσει ακίνητος μέσα σε μάθημα μισής ώρας και διαταράσσει την τάξη.
Συχνά φαίνεται να αποσπάται και δεν προσέχει αυτά που αυτή λέει.
Πέφτει πάνω στα παιδιά στη ουρά που περιμένουν για το γεύμα, θυμώνοντας τα.
Δεν μπορεί να κρατήσει το μολύβι σωστά, έτσι δυσκολεύεται στη γραφή.
Αναστατώνεται όταν του ζητείται να αλλάξει δραστηριότητα.
Είχατε αρχίσει να παρατηρείτε αυτού του είδους τη συμπεριφορά όταν το παιδί σας ήταν μικρό, αλλά τώρα πλήττει την πρόοδό του στο σχολείο; Αναρωτιόσασταν μήπως έχει ΔΕΠΥ, αλλά η δασκάλα του σας λέει ότι νομίζει πως ίσως έχει προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας;
Τι είναι τα προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας;
Μερικά παιδιά φαίνεται να δυσκολεύονται να χειριστούν πληροφορίες που λαμβάνουν οι αισθήσεις τους – όπως ήχους, αγγίγματα, γεύσεις, θεάματα και μυρωδιές. Υπάρχουν επίσης δύο άλλες λιγότερο γνωστές αισθήσεις που μπορεί να επηρεαστούν – η πρώτη είναι η αίσθηση της επίγνωσης του σώματος, ενώ η δεύτερη περιλαμβάνει την κίνηση, την ισορροπία και τον συντονισμό. Επίσης, τα παιδιά με αισθητηριακά προβλήματα μπορεί να είναι υπερευαίσθητα στα ερεθίσματα, υπό-ευαίσθητα ή και τα δύο.
Ενώ τα προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας δεν είναι μαθησιακή διαταραχή ή επίσημη διάγνωση, μπορούν να καταστήσουν δύσκολο στα παιδιά να επιτύχουν στο σχολείο. Για παράδειγμα, υπερβολικά ευαίσθητα παιδιά ανταποκρίνονται εύκολα σε αισθητηριακή διέγερση και μπορεί να τη βρουν δυσβάσταχτη. Μπορεί:
Εν τω μεταξύ, τα υπό-ευαίσθητα παιδιά θέλουν να αναζητήσουν περισσότερη αισθητηριακή διέγερση. Μπορεί:
Μπορείτε να αντιληφθείτε ότι αυτές οι συμπεριφορές θα μπορούσαν να συγχυσθούν με «αρνητικές συμπεριφορές» που μπορεί να εμφανίσουν παιδιά σχολικής ηλικίας, τα οποία είναι υπό-ευαίσθητα, συμπεριλαμβανομένου αυτού που μοιάζει με υπερκινητικότητα, όταν στην πραγματικότητα αναζητούν ερεθισμάτα. Και πράγματι, πολλές από τις συμπεριφορές των παιδιών με αισθητηριακά προβλήματα συμπίπτουν με τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ, από τη δυσκολία να μείνουν ακίνητα ή να συγκεντρωθούν μέχρι την κατάρρευση όταν αναμένεται να μεταβούν από μία δραστηριότητα (ιδίως από μία που απολαμβάνουν) σε μία άλλη.
Αυτός είναι ένας λόγος που είναι σημαντικό το γεγονός τα παιδιά να μην διαγιγνώσκονται με ΔΕΠΥ μετά από μια βιαστική επίσκεψη στο γραφείο του παιδιάτρου, χωρίς προσεκτική χρήση των συνεντεύξεων και των κλιμάκων αξιολόγησης ώστε να ληφθεί μια λεπτομερή εικόνα της συμπεριφοράς του. Μερικά παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν και αισθητηριακά προβλήματα.
Μια μελέτη του 2009 διαπίστωσε ότι 1 στα 6 παιδιά έχει αισθητηριακά προβλήματα που το δυσκολεύουν να μάθει και να λειτουργήσει στο σχολείο. Ενώ τα προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας εμφανίζονται συχνά σε αυτιστικά παιδιά, μπορούν επίσης να εντοπιστούν σε άτομα με ΔΕΠΥ, Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή και άλλες αναπτυξιακές καθυστερήσεις – ή με καμία άλλη διάγνωση.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας με προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας να τα καταφέρει καλύτερα στο σχολείο;
Δεν υπάρχει φαρμακευτική αγωγή για τη θεραπεία των προβλημάτων αισθητηριακής επεξεργασίας, αλλά υπάρχουν θεραπείες, καθώς και πρακτικές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε στο σχολείο και στο σπίτι για να βοηθήσετε το παιδί σας να αισθανθεί και να αποδώσει καλύτερα.
Οι εργοθεραπευτές είναι οι ειδικοί που εργάζονται με τα παιδιά που έχουν αισθητηριακά προβλήματα. Η πλειοψηφία των εργοθεραπευτών εργάζονται σε σχολεία, αν και μπορείτε να τους βρείτε και στον ιδιωτικό τομέα. Εμπλέκουν τα παιδιά σε φυσικές δραστηριότητες που έχουν σχεδιαστεί για τη ρύθμιση των αισθητηριακών πληροφοριών τους.
Εσείς και ο δάσκαλος του παιδιού σας μπορείτε να συζητήσετε τις αλλαγές που μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε να αισθανθεί πιο άνετα, ασφαλές και ικανό να επικεντρωθεί στην τάξη. Για παράδειγμα:
Με την υποστήριξη και τις διευκολύνσεις από έναν εκπαιδευτικό με κατανόηση, και ίσως τη συνεργασία με έναν εργοθεραπευτή, το παιδί σας με προβλήματα αισθητηριακής επεξεργασίας μπορεί να προετοιμαστεί για την επιτυχία στην τάξη, στην παιδική χαρά και με τους φίλους.
Πηγή: Infokids.gr
Διαβάστε επίσης: