Ο αυτισμός δεν πρέπει να θεωρείται αναπηρία ή διαταραχή
26/09/2015Το παιδί που αρνείται να διαβάσει-Στρατηγικές αντιμετώπισης
29/09/2015Το συναίσθημα του παιδιού μπορεί να αποτελέσει πολύτιμη πληροφορία για το γονιό και η έκφραση ευκαιρία για μοίρασμα, άνοιγμα και διαπαιδαγώγηση. Μπορεί να το αξιοποιήσει για να έρθει πιο κοντά στο παιδί, αλλά και για να το εκπαιδεύσει σε κανόνες συμπεριφοράς.
Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι οι γονείς επιτρέπουν την έκφραση οποιουδήποτε θετικού η ευχάριστου συναισθήματος, αλλά δυσκολεύονται στην έκφραση των αρνητικών συναισθημάτων των παιδιών τους, όπως ο θυμός, η ζήλια, η λύπη, η αγωνία, το άγχος, η αγανάκτηση. Αυτά τους προκαλούν φόβο και κάποιες φορές και αμηχανία, ίσως επειδή αυτά τα συναισθήματα συνήθως τα συνοδεύει μια σύγκρουση, μια κρίση, ένα περιστατικό που δυσκολεύονται να το διαχειριστούν, ίσως γιατί ούτε εκείνοι είχαν την ευκαιρία να τα εκφράσουν στους δικούς τους γονείς και επομένως τους είναι άγνωστη και δύσκολη αυτή η διαδικασία.
Ένα παιδί μαθαίνει από τον κόσμο των μεγάλων, άρα αν κάθε φορά που εκφράζει το θυμό του γίνεται κάτι κακό ή βλέπει ότι στεναχωρεί τους γονείς του, εκείνη την στιγμή μαθαίνει ότι αυτό που κάνει δεν είναι καλό και θα προσπαθήσει να μην το κάνει ξανά. Κάθε φόρα που νιώθει θυμό, ζήλια ή αγανάκτηση, θα θυμάται τι έγινε την προηγούμενη φορά που το εξέφρασε και έτσι δεν θα το κάνει. Το αποτέλεσμα δεν θα μείνει στην μη έκφραση ενός συναισθήματος, αλλά θα συνεχιστεί . αυτό που έχει καταγράψει το παιδί, είναι ότι κάθε φορά που νιώθει κάτι κακό και μετά το εκφράζει, γίνεται μια μικρή καταστροφή, που για το δικό του κόσμο είναι τεράστια και σημαντική. Εκείνη την ώρα το παιδί εκπαιδεύεται να παύει να νιώθει κάποια από τα συναισθήματα του γιατί δεν ξέρει τι να τα κάνει.
Είναι σημαντικό να γίνει ξεκάθαρο ότι η πλήρης αποδοχή των συναισθημάτων των παιδιών δεν σημαίνει αποδοχή όλων των συμπεριφορών . Το παιδί πρέπει να γνωρίζει και να κατανοεί σαφέστατα τις συνέπειες της κακής συμπεριφοράς. Όμως πρέπει τα παιδιά και οι γονείς να αντιληφθούν ότι το να είναι θυμωμένα δεν σημαίνει ότι έχουν κακό χαρακτήρα ή ότι μισούν το πρόσωπο με το οποίο έχουν θυμώσει. Τα παιδιά θεωρούν ότι η κακή διάθεση είναι συνώνυμη του κακού παιδιού. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το πρόβλημα δεν είναι τα συναισθήματα τους. Αλλά η κακή συμπεριφορά τους.
Η συναισθηματική διαπαιδαγώγηση είναι δύσκολη που πρέπει να διδαχτεί . Η μόνη δυσκολία κάποιου να την διδάξει είναι στο ότι μπορεί και ο ίδιος να μην την έχει διδαχτεί. Αυτό όμως είναι και η γοητεία, να μαθαίνουμε στα παιδιά μας την ίδια ώρα που μας μαθαίνουν και εκείνα.
Πηγή: autosinidisia.gr