Ένα διαφορετικό ξενοδοχείο για ΑμεΑ
01/04/2014Το παιδί μου έχει δυσλεξία, μπορεί να μάθει ξένες γλώσσες;
03/04/2014Στάδια ανάπτυξης του λόγου
- 0- 5 μηνών
Γελά , κλαίει
Παράγει διάφορους ήχους (κυρίως φωνήεντα)
Το μωρό αντιδράει στους ήχους , εντοπίζει και στρέφει το κεφάλι του στην πηγή´η τους
Διακρίνει τους ήχους
Εστιάζει στον ομιλητή
Διαφοροποιεί το κλάμα για να εκφράσει τις διάφορες ανάγκες
Επαναλαμβάνει συχνά τον ίδιο ήχο
- 6-11 μηνών
Αντιλαμβάνεται απλές οδηγίες
Λέει ” μαμα” και “μπαμπά “
Ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματος του
Κατανοεί την άρνηση ( ναι ) και την κατάφαση ( όχι )
Παράγει ήχους που μοιάζουν με λέξεις
Αρχιζει να μιμείται ήχους από το περιβάλλον του
Χρησιμοποιεί πολλους και διαφορετικούς ήχους
Συνδυάζει ήχους για να σχηματίσει συλλαβές
Επικοινωνεί μη λεκτικά χρησιμοποιώντας χειρονομίες
- 12- 17 μηνών
Αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις ( 2-3)
Ονομάζει οικεία αντικείμενα και πρόσωπα
Λέει το όνομά του
Αντιλαμβάνεται προτάσεις και εκτελεί σύνθετες οδηγίες
Κουνάει το χέρι για να χαιρετήσει
Επαναλαμβάνει λέξεις
Κάνει ερωτήσεις με δυο λέξεις μαζί
Αρχίζει να βάζει 2 λέξεις μαζί
Διαφοροποιεί τους ήχους που παράγει σε διαδοχικές συλλαβές
Αναπτύσσει πρωτοβουλία έναρξης παιχνιδιού
- 18-23 μηνών
Δείχνει τα μέρη του σώματος του
Κατανοεί ρήματα
Το παθητικό του λεξιλόγιο είναι τουλάχιστον 10 λέξεων και το χρησιμοποιεί αυθόρμητα
Κατονομάζει ορισμένα αντικείμενα
Χρησιμοποιεί την προσωπική αντωνυμία
- 24 – 35 μηνών
Χρησιμοποιεί 20-50 λέξεις ( 2 χρονών)
Λέει προτάσεις με 4 – 5 λέξεις
Κάνει ερωτήσεις
Χρησιμοποιεί ρήματα , γενική κτητική , πληθυντικό και προθέσεις
Καταλαβαίνει απλές ερωτήσεις , απλές ιστορίες
Ακούει ιστορίες από βιβλία με εικόνες
Φτιάχνει προτάσεις με άρνηση ( π.χ όχι πάω)
Το λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί φτάνει μέχρι 300 λέξεις
Χρησιμοποιεί ερωτήσεις με “τι”, “που”, “γιατί”
Αντιλαμβάνεται χωρικές , ποσοτικές ,περιγραφικές έννοιες
Κατανοεί αρκετές αντωνυμίες
- 3-4 χρονών
Έχει καθαρή άρθρωση (μερικά παιδάκια δε λένε καθαρά το ” σ” και το “ρ”)
Η ομιλία του παιδιού σας πλησιάζει περισσότερο αυτήν των ενηλίκων σε συντακτικό και γραμματική
Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα
Μπορεί να πει μια ιστορία και να μεταφέρει ιδέες
Το λεξιλόγιο του ανέρχεται περίπου στις 1000 λέξεις ενώ χρησιμοποιεί μέχρι και 500 λέξεις
Φτιάχνει προτάσεις 3-4 λέξεων και επαναλαμβάνει προτάσεις οι οποίες είναι πιο ολοκληρωμένες
Αντιλαμβάνεται προθέσεις
Τραγουδάει τραγούδια
Καταλαβαίνει τις έννοιες “νύχτα” , “μέρα”
Κατανοεί αρνήσεις
Μιλάει για συμβάντα που δεν είναι του παρόντος
Συγκρίνει αντικείμενα και συμπληρώνει αναλογίες
Εξάγει συμπεράσματα και απαντάει σε ερωτήσεις που εισάγονται με το “πότε”
- 4-5 χρονών
Αναγνωρίζει βασικά σχήματα
Κατανοεί σύνθετες οδηγίες
Αντιλαμβάνεται την παθητική φωνή
Συγκρίνει ζώα
Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από τα φωνήματα λ/ρ/σ
Ρωτάει “ποιος ” , “γιατί”
Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 -5 λέξεων
Περιμένει τη σειρά του
Μετράει τουλάχιστον έως το 5
Περιγράφει μια διαδικασία , κατηγοριοποιεί και κατονομάζει συνειρμικά
Δίνει ορισμούς λέξεων
Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά και συντακτικά λάθη
Ενώνει δυο προτάσεις με το “και”
Χρησιμοποιεί αόριστο
- 5- 6 ετών
Γνωρίζει βασικές αντίθετες έννοιες ( μικρό – μεγάλο , ίδιο – διαφορετικό)
Αντιλαμβάνεται χρονικές έννοιες “σήμερα, αύριο , χθες “
Κατανοεί επιθετικούς προσδιορισμούς
Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα τους καθαράΧρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις
Αναπαράγει μια ιστορία με τη βασική της πλοκή
Αφηγείται μια ιστορία δίνοντας την αρχή -μέση , τέλος
Δημιουργεί ερωτήσεις για να αποσπάσει πληροφορίες
Χρησιμοποιεί 2200 λέξεις καθώς και επίθετα
Χρησιμοποιεί γραμματικούς χρόνους ( μέλλοντα)
- 7 -11 ετών
Αποκτά λογική σκέψη
Προσθέτει και αφαιρεί ως το 5
Ξαναλέει μια ιστορία με οπτική στήριξη
Κατασκευάζει ουσιαστικά από ρήματα
Χρησιμοποιεί συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό
Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς
Μπορεί να προσαρμόσει τον τρόπο που μιλάει με βάση την ηλικία, το επίπεδο , τις γνώσεις , τη σχέση του με το συνομιλητή
πηγή: ergo-logo-therapeia.blogspot.gr