ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΕ Ν/Σ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ: ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
30/04/2014Δυσγραφία και Κοινωνικές Δυσκολίες-Τρόποι Αντιμετώπισης
05/05/2014Πιο κάτω επισημαίνουμε επτά(7) ρυθμίσεις στο υπό Δημόσια Διαβούλευση σχέδιο νόμου για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τις οποίες κατά την ταπεινή μας άποψη το Υπουργείο πρέπει να “ξαναδεί” και να τροποποιήσει.
Επαναλαμβάνουμε όμως, πως για μας το μείζον θέμα για την Ειδική Εκπαίδευση στην χώρα μας είναι το θέμα της Φιλοσοφίας, το θέμα του τι είδους Ειδική Εκπαίδευση θέλουμε να εγκαθιδρύσουμε στην Ελλάδα του 2014. Αλλά αυτό απαιτεί τη συναίνεση, τη συναπόφαση, τη συναντίληψη όλων μας. Κομμάτων, φορέων, πολιτών.
Έτσι και μόνον έτσι θα μπορέσουν να καταγραφούν οι στρατηγικοί στόχοι για την Ειδική Εκπαίδευση σε βάθος δεκαετίας, έτσι και μόνον έτσι θα μπορέσουν να υλοποιηθούν, ανεξάρτητα από ποιό κόμμα κυβερνά ή από ποιά συντεχνία έχει δύναμη.
Έως να γίνουν αυτά, μόνον “τεχνικού τύπου” παρεμβάσεις μπορούμε να κάνουμε και οι όποιες ρυθμίσεις θα αλλάζουν κατά το δοκούν, μιας και απουσιάζει το θεωρητικό υπόβαθρο, η βάση, ο “μπουσουλας”.
ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΕΠΙΜΑΧΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο 1
“1. Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.”
ΣΧΟΛΙΟ: Η ονομασία “Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση” αποτελεί πλεονασμό. “Ειδική Εκπαίδευση” θα ήταν ορθότερο και προτιμότερο.
Άρθρο 6
“1.β.3). Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης αναφέρεται και τοποθετείται σε σχολική μονάδα και όχι αποκλειστικά σε μαθητή. Εάν υπάρχει σοβαρός λόγος, με εισήγηση του οικείου σχολικού συμβούλου και του συμβούλου ΕΑΕ προς την Διεύθυνση Εκπαίδευσης, μπορεί να εξυπηρετήσει διδακτικές ανάγκες ΕΑΕ στο σχολείο.”
ΣΧΟΛΙΟ: Θα ήταν λειτουργικότερη η ρύθμιση να τροποποιηθεί ως εξής: “Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης αναφέρεται και τοποθετείται στη σχολική τάξη και όχι αποκλειστικά στο μαθητή”.
Άρθρο 12
“4. Διευθυντές των ΣΜΕΑΕ επιλέγονται εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έχουν τα προσόντα τοποθέτησης σε θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού αυτών και τουλάχιστον 3ετή προϋπηρεσία σε ΣΜΕΑΕ ή ΚΕΔΔΥ. Για τις προϋποθέσεις, τα προσόντα, τα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις περί επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Η επιλογή τους γίνεται από τα οικεία Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΠΕ) και τα οικεία Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ).
Για την κάλυψη θέσης διευθυντή και υποδιευθυντή σε ΣΜΕΑΕ όλων των τύπων και βαθμίδων επιλέγονται από τα αρμόδια συμβούλια επιλογής στελεχών και ΠΕ μέλη ΕΕΠ όλων των κλάδων τα οποία υπηρετούν σε ΣΜΕΑΕ ή ΚΕΔΔΥ με δεκαετή τουλάχιστον αναγνωρισμένη εκπαιδευτική υπηρεσία και οι οποίοι έχουν ασκήσει ειδικά εκπαιδευτικά καθήκοντα επί οκτώ τουλάχιστον έτη σε ΣΜΕΑΕ αντίστοιχη της υπό κάλυψης θέσης ή ΚΕΔΔΥ.”
ΣΧΟΛΙΟ: Το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό(Ε.Ε.Π), ως γνωστόν, έχει διακριτό ρόλο στην εκπαίδευση. Αποτελεί εν πολλοίς υποστηρικτικό εκπαιδευτικό προσωπικό. “Εκπαιδεύει” υπό την ευρεία έννοια. Όμως σε θέματα διοίκησης Σ.Μ.Ε.Α.Ε έχει τον ίδιο ρόλο με αυτόν των εκπαιδευτικών. Οπότε από την ανωτέρω ρύθμιση πρέπει να αφαιρεθεί το ” αντίστοιχη της υπό κάλυψης θέσης” και να τροποποιηθεί ως εξής: “… με δεκαετή τουλάχιστον αναγνωρισμένη εκπαιδευτική υπηρεσία και οι οποίοι έχουν ασκήσει ειδικά εκπαιδευτικά καθήκοντα επί οκτώ τουλάχιστον έτη σε ΣΜΕΑΕ ή ΚΕΔΔΥ.”
Άρθρο 13
“3. Σε όλα τα ανωτέρω ΚΕΔΔΥ τοποθετείται και υπηρετεί το εξής Εκπαιδευτικό Προσωπικό ΕΠ), ΕΕΠ και Διοικητικό Προσωπικό (ΔΠ):
ΠΕ60.50 ή ΠΕ61 – Νηπιαγωγών
ΠΕ70.50 ή ΠΕ71 – Δασκάλων
ΠΕ02.50 – Φιλολόγων
ΠΕ03.50 – Μαθηματικών
ΠΕ26 ή ΠΕ21 – Λογοθεραπευτών
ΠΕ24 – Παιδοψυχιάτρων ή ΠΕ35 – Παιδιάτρων με εξειδίκευση στην Παιδονευρολογία ή Νευρολόγων με εξειδίκευση στην Παιδονευρολογία
ΠΕ23 – Ψυχολόγων
ΠΕ30 – Κοινωνικών Λειτουργών
ΔΕ – Διοικητικών”
ΣΧΟΛΙΟ: Αν το ζητούμενο είναι η Διεπιστημονικότητα στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ, οι ειδικότητες του Φυσικοθεραπευτή(ΠΕ28), του Εργοθεραπευτή(ΠΕ29), των Ειδικών στη Νοηματική Γλώσσα/Επαγγελματικό Προσανατολισμό Τυφλών/Δεξιότητες Καθημερινής Διαβίωσης και Κινητικότητας Τυφλών(ΠΕ31), καθώς και των Γυμναστών ΠΕ11.01 ή ΠΕ 11.50 δεν περισσεύουν.
Άρθρο 21 & Άρθρο 24
“8.6.Οι τοποθετημένοι οργανικά εκπαιδευτικοί ΕΑΕ στις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ, μετατίθενται ή αποσπώνται εφόσον έχει συμπληρώσει τριετή προϋπηρεσία στην οργανική τους θέση.”
“7. Το τοποθετημένο οργανικά ΕΕΠ στις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ, μετατίθεται ή αποσπάται εφόσον έχει συμπληρώσει τριετή προϋπηρεσία στην οργανική τους θέση.”
ΣΧΟΛΙΟ: Υπάρχει προσφάτως ψηφισθείσα ρύθμιση (παρ. 2, του άρ.39, του ν. 4115/2013), η οποία ομιλεί περί προϋπηρεσίας ενός(1) έτους στην οργανική θέση. Οι λόγοι που επικαλέστηκε ο νομοθέτης για την ψήφιση αυτής της ρύθμισης, ισχύουν – φαντάζομαι- για όλους και για τους εργαζόμενους στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Άρθρο 22 & Άρθρο 24
“ii) Κοινωνικά κριτήρια
− Η επ’ αόριστον αναπηρία σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), σε μια μόνο αναπηρία και εφόσον αυτή, σε κανένα ποσοστό δεν οφείλεται σε παθήσεις ψυχικών διαταραχών και είναι ικανοί για εργασία (εκπαιδευτικό έργο), τρεις (3) μονάδες”
ΣΧΟΛΙΟ: Ο νομοθέτης πρέπει να εξασφαλίσει τη δίκαιη μεταχείριση των συναδέλφων ΑμεΑ, καθώς και τη στήριξη του έργου τους στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, επανεξετάζοντας την ως άνω ρύθμιση.
Άρθρο 24
“Διορισμοί ΕΕΠ και ΕΒΠ Υπηρεσιακές μεταβολές ΕΕΠ και ΕΒΠ
i) Ακαδημαϊκά κριτήρια:
α) Ο βαθμός του πτυχίου: για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10) υπολογίζεται μια (1) μονάδα για κάθε βαθμό του πτυχίου πάνω από το βαθμό πέντε (5), καθώς και κλάσματα αυτής με αναγωγή στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. Σε περίπτωση που η κλίμακα είναι διαφορετική, ο βαθμός υπολογίζεται με αναγωγή στην κλίμακα αυτή.
β) είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος στην ΕΑΕ, έξι (6) μονάδες
γ) είναι κάτοχοι τίτλου μεταπτυχιακών σπουδών στην ΕΑΕ ή στη σχολική ψυχολογία, τρεις (3) μονάδες
δ) είναι κάτοχοι δευτέρου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην ΕΑΕ, διαφορετικού γνωστικού αντικειμένου από το πρώτο, δύο (2) μονάδα
ε) είναι κάτοχοι δευτέρου τίτλου σπουδών στην ΕΑΕ, διαφορετικού γνωστικού αντικειμένου από το πρώτο, μιάμιση (1,5) μονάδα
ζ) είναι κάτοχοι πιστοποιητικού παρακολούθησης πιστοποιημένης ετήσιας επιμόρφωσης στην ΕΑΕ που υλοποιείται από Πανεπιστήμια μιάμιση (1,5) μονάδα.”
ΣΧΟΛΙΟ: Να μοριοδοτούνται και οι Μεταπτυχικοί τίτλοι και τα Δεύτερα Πτυχία γενικώς. Έτσι θα επιτευχθεί το ζητούμενο που όπως μας λέει το Υπουργείο είναι οι αναπληρωτές να προσλαμβάνονται αθροίζοντας το σύνολο των μορίων τους από ακαδημαϊκά κριτήρια, από προϋπηρεσία και από κοινωνικά κριτήρια.
Βασίλης Βούγιας