Σύνδρομο «Asperger» : Τι πρέπει να γνωρίζουμε
06/04/20145 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί με ΔΕΠΥ να σας ακούσει
08/04/2014Η δυσγαρφία εκδηλώνεται ως δυσκολία του παιδιού να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι. Είναι μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να απαντάται μόνη της ή να συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες.
Δεν θα πρέπει να συγχέεται με την κακογραφία, η οποία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. Στη συνέχεια παρουσιάζονται πέντε μύθοι που έχουν κυριαρχήσει για τη Δυσαγραφία και τι ισχύει πραγματικά.
Μύθος 1: Το δυσανάγνωστο γραπτό σημαίνει σίγουρα Δυσγραφία
Πραγματικότητα: Αν και πολλά παιδιά με Δυσγραφία γράφουν δυσανάγνωστα, η προχειρότητα του χειρόγραφου δεν αποτελεί καθολικό γνώρισμα της Δυσγαρφίας. Ορισμένα παιδιά μπορούν και γράφουν τακτοποιημένα, αν και δαπανούν πολύ χρόνο για να το καταφέρουν. Εκτός από την προχειρότητα στη γραφή, υπάρχουν κι άλλες ενδείξεις για τη δυσγραφία, όπως η αργή γραφή, η απόσταση των γραμμάτων και τα άνισα σε μέγεθος γράμματα.
Μύθος 2: Τα παιδιά με Δυσγραφία έχουν χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης.
Πραγματικότητα: Είναι ένας μύθος ότι τα άτομα με προβλήματα μάθησης και προσοχής έχουν χαμηλή νοημοσύνη , και τα παιδιά με Δυσγραφία δεν αποτελούν εξαίρεση . Στην πραγματικότητα , τα άτομα με Δυσγραφία έχουν συνήθως μέση ή άνω του μέσου όρου νοημοσύνη.
Μύθος 3: Τα παιδιά με Δυσγραφία είναι τεμπέληδες.
Πραγματικότητα: Είναι γεγονός ότι τα παιδιά με Δυσγραφία αποφεύγουν την εμπλοκή τους σε γραπτές εργασίες, όχι όμως επειδή βαριούνται. Οι γραπτές εργασίες είναι τόσο απογοητευτικές γι’ αυτά τα παιδιά. Αν και φαίνονται σαν τεμπέληδες, δεν είναι. Το γράψιμο για τα παιδιά με Δυσγραφία είναι μια αργή και κουραστική διαδικασία που στο τέλος πάντα τα αποθαρρύνει.
Μύθος 4: Η Δυσγραφία είναι το ίδιο με τη Δυσλεξία
Πραγματικότητα: Τόσο η Δυσγαρφία όσο και η Δυσλεξία επηρεάζουν την ικανότητα του παιδιού να μάθει στο σχολείο. Ωστόσο είναι δύο διαφορετικές Μαθησιακές Δυσκολίες που επηρεάζουν με πολύ διαφορετικό τρόπο την ικανότητα μάθησης του παιδιού.
Μύθος 5: Η Δυσγραφία ξεπερνιέται με το χρόνο
Πραγματικότητα: Η Δυσγραφία είναι μια δια βίου κατάσταση κι όπως όλες οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι ιάσιμη. Αυτό δε σημαίνει ότι το παιδί με Δυσγραφία δεν μπορεί να καταφέρει να μάθει να γράφει σωστά ή να πετύχει σε άλλους τομείς της μάθησης που βασίζονται στη γλώσσα. Με την κατάλληλη υποστήριξη και βοήθεια από ειδικό, θα μπορέσει να ξεπεράσει πολλές από τις δυσκολίες του που σχετίζονται με τη γραφή.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία