Παγκόσμια Ημέρα Συνδρόμου Down 2024
21/03/2024Υπουργείο Παιδείας: Διαδικασία πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών
01/04/2024Από την 1η Νοεμβρίου 2007, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ,
καθιερώθηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού στις 2 Απριλίου, αρχής γενομένης από το 2008.
Σκοπός της ημέρας αυτής είναι η ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία. Η ενημέρωση έχει διττό στόχο: το σεβασμό στην προσωπικότητα και τη μοναδικότητα του αυτιστικού παιδιού και τη δημιουργία δομών για την πρώιμη διάγνωση και φροντίδα των παιδιών αυτών και των οικογενειών τους. Η Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης και Ενημέρωσης για τον Αυτισμό είναι πάνω απ’ όλα μια ημέρα αφιερωμένη στο αυτιστικό παιδί.
– Βίντεο: Αυτισμός: Τα πρώιμα σημάδια του – Δείτε το ΕΔΩ
Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη αναπτυξιακή διαταραχή που συνήθως εμφανίζεται κατά τη διάρκεια της πρώιμης παιδικής ηλικίας, αν και τα λειτουργικά προβλήματα μπορούν να εμφανιστούν αργότερα.
Ανήκει στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) κι εμφανίζεται σε όλες τις φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες. Σημαντικό να σημειωθεί είναι ότι 4 στα 5 παιδιά με αυτισμό είναι αγόρια.
Δεν μπορούμε να πούμε με ακρίβεια από τι προκαλείται. Οι ερευνητές ωστόσο εστιάζουν το ενδιαφέρον τους για την εύρεση της αιτίας σε τρεις βασικές κατηγορίες: σε γενετικούς, περιβαλλοντικούς και ανοσολογικούς παράγοντες.
– Βίντεο: Αυτισμός: Ποια είναι η αιτία εκδήλωσής του; – Δείτε το ΕΔΩ
Ο αυτισμός διαγιγνώσκεται συγκρίνοντας τις συμπεριφορές του ατόμου με τα συμπτώματα που περιγράφονται σε καταλόγους επίσημων διαγνωστικών κριτηρίων, όπως είναι το DSM-V (εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας) και το ICD-10 6 (εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας). Και τα δύο διαγνωστικά συστήματα ορίζουν τα ίδια διαγνωστικά συμπτώματα για τα άτομα που βρίσκονται στο Φάσμα του Αυτισμού:
- Επίμονα ελλείματα στη κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση σε πολλές καταστάσεις
- Περιορισμένα επαναληπτικά πρότυπα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων ή δραστηριοτήτων
Ο αυτισμός μπορεί να διαγνωστεί με αξιοπιστία από την ηλικία των 3 ετών. Με βάση όμως τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα, οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα σημάδια του αυτισμού μπορούν να εντοπιστούν και σε μικρότερη ηλικία.
– Βρείτε άρθρα, υλικό και πληροφορίες που αφορούν τον Αυτισμό πατώντας ΕΔΩ
Σύμφωνα με την Autism Europe, σήμερα το 1% του πληθυσμού της Γης, είναι αυτιστικά άτομα (περίπου 70.000.000). Στις ΗΠΑ γεννιέται 1 αυτιστικό παιδί κάθε 20 λεπτά.
Όλα τα άτομα με αυτισμό μπορούν να επωφεληθούν από την έγκαιρη διάγνωση, την πρόσβαση σε κατάλληλες υπηρεσίες και την υποστήριξη.
Υπ. Δρ. Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Ανακαλύψτε τα νέα βιβλία “Μάθε με” του Ειδικού Παιδαγωγού Φώτη Παπαναστασίου με θέμα τις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός:
ΒΙΒΛΙΟ 1
Συγκεκριμένα:
* Απαντώνται βασικά ερωτήματα για τη φύση του αυτισμού, ενώ δίνονται εργαλεία ανίχνευσης και διάγνωσης.
* Αναλύονται οι γνωστικές δεξιότητες των ατόμων με ΔΑΦ και πώς τα ελλείμματα σ’ αυτές επηρεάζουν την καθημερινότητά τους.
* Παρουσιάζονται τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των παιδιών με ΔΑΦ και πώς αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν.
* Αναφέρονται οι αισθητηριακές δυσκολίες που πιθανότατα αντιμετωπίζουν, ενώ γίνονται πρακτικές προτάσεις για απαραίτητες αλλαγές τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι.
* Παρέχονται αναλυτικές οδηγίες και συμβουλές προς όλους τους εμπλεκόμενος με ένα παιδί ΔΑΦ για το πώς μπορούν να το υποστηρίξουν καθημερινά, ώστε να οδηγηθεί στην ανεξαρτητοποίηση και στην πλήρη αυτοεξυπηρέτηση.
Συγκεκριμένα:
* Αναλύονται οι δυσκολίες και τα ελλείμματα των παιδιών με ΔΑΦ στη γλώσσα, την ομιλία και την επικοινωνία, ενώ προσφέρονται τεχνικές και υλικό για την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων.
* Παρουσιάζονται οι δυσκολίες των παιδιών με ΔΑΦ στην αναγνώριση, διαχείριση και έκφραση των συναισθημάτων τους, ενώ προτείνονται ασκήσεις για την υποστήριξη της συναισθηματικής έκφρασης.
* Παρέχονται οδηγίες και υλικό για την οργάνωση του χώρου και του χρόνου.
* Αναφέρονται οι πιθανές αιτίες που το άτομο με ΔΑΦ μπορεί να βιώσει σχολικό εκφοβισμό, ενώ προτείνονται τρόποι παρέμβασης για την πρόληψη ή αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.