Εφημερίδα FreeSunday: Τεχνικές διαχείρισης θυμού & επιθετικότητας για παιδιά
06/09/2017Τα κυριότερα ορόσημα στην ανάπτυξη των παιδιών
08/09/2017Πολλές φορές, η πολλαπλή χρήση ενός αντικειμένου μπορεί να χρειαστεί σε όλους τους επαγγελματίες που ασχολούνται με την ειδική αγωγή και την αναπηρία. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε γιατί υπάρχει έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού, είτε γιατί η ‘πολλαπλή χρήση’ από μόνη της μπορεί να προσφέρει ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως είναι η πρωτοβουλία, η επίλυση προβλήματος, η προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, η φαντασία και η ευελιξία.
Σε αυτό το άρθρο γίνεται μία προσέγγιση δέκα χρήσεων για τα τουβλάκια lego.
ΧΡΗΣΗ 1
Κατασκευαστικό παιχνίδι. Σε αυτή την περίπτωση, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα τουβλάκια lego ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο που κατασκευάστηκαν. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, μπορούμε να βρούμε άπειρες εναλλακτικές προσεγγίσεις, ανάλογα τον επιθυμητό στόχο. Μερικά παραδείγματα είναι τα εξής:
- Ελεύθερη κατασκευή από το παιδί.
- Αντιγραφή τρισδιάστατων σχημάτων. Κατασκευάζει κάτι ο θεραπευτής και το παιδί ακολουθεί. Η διαδικασία κατασκευής από τον θεραπευτή μπορεί να είναι φανερή ή και στα κρυφά, ανάλογα το ζητούμενο στόχο. Σε αυτή την περίπτωση, επίσης, μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα σχήμα και είτε να δώσουμε στο παιδί ίδια τουβλάκια με αυτά που δημιουργήσαμε το σχήμα, είτε περισσότερα, ανάλογα το βαθμό δυσκολίας που επιθυμούμε.
- Ρεαλιστική κατασκευή αντικειμένων, με ζητούμενο να κατασκευαστεί κάτι από μνήμης.
- Παιχνίδι αντιθέσεων (διακρίσεων-συγκρίσεων). Μπορούμε να κατασκευάσουμε με το παιδί διάφορα σχήματα, παίζοντας με τις έννοιες ψηλό-κοντό, μεγάλο-μικρό, χοντρό-αδύνατο, μακρύ-κοντό, χρωματιστό-μονόχρωμο κτλ
ΧΡΗΣΗ 2
Ντόμινο. Τοποθετώντας τα τουβλάκια όρθια και το ένα πίσω από το άλλο, έχουμε δημιουργήσει μία σειρά για ντόμινο.
ΧΡΗΣΗ 3
Κατηγοριοποίηση. Με τα τουβλάκια πάνω στο χώρο εργασίας, μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να τα χωρίσει σε μικρές ομάδες βάσει χρώματος ή και σχήματος. Εάν έχουμε δύο ειδών τουβλάκια (μεγάλα και μικρά) μπορούμε να τα ανακατέψουμε και να γίνει η κατηγοριοποίηση βάσει μεγέθους.
ΧΡΗΣΗ 4
Για να μαζέψουμε τα τουβλάκια, συνήθως ζητάμε από το παιδί να τα βάλει πάλι πίσω στο κουτί. Ωστόσο, αυτή η μετακίνηση θα μπορούσε να γίνει με πολλούς τρόπους, ώστε ακόμη κι αυτή τη διαδικασία να την φέρουμε κοντά στο θεσπισμένο στόχο μας. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δραστηριότητες όπως το μπάσκετ (εάν απομακρύνουμε τον κουβά και τον κρατάμε στον αέρα), ποδόσφαιρο (τοποθετώντας τον κουβά κάτω και στο πλάι) ή και ακόμη δημιουργώντας έναν ρυθμό από τον ήχο που κάνουν τα τουβλάκια όταν πέφτουν μέσα στον κουβά (μπορούμε για παράδειγμα να τραγουδάμε ένα συγκεκριμένο κομμάτι και το παιδί να ρίχνει τα τουβλάκια μέσα, κρατώντας τον ρυθμό).
ΧΡΗΣΗ 5
Δημιουργία αντικειμένων μίας ιστορίας και role playing. Αφού σε συνεργασία με το παιδί έχουμε δομήσει μία ιστορία (φανταστική, διδακτική, κοινωνική κτλ), μπορούμε να ζητήσουμε να εντοπιστούν τα αντικείμενα της ιστορίας αυτής και με τη βοήθεια των lego να τα κατασκευάσουμε όλα. Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο, όπου το σπίτι, για παράδειγμα, θα κατασκευαστεί στο πάτωμα ώστε το άτομο να μπαίνει μέσα κυριολεκτικά, είτε σε ένα φανταστικό πλαίσιο με αντικείμενα μινιατούρες.
ΧΡΗΣΗ 6
Bowling με τα χέρια. Με τα τουβλάκια μας κατασκευάζουμε δέκα πύργους και τους τοποθετούμε σαν κορύνες. Με τα υπόλοιπα τουβλάκια, φτιάχνουμε μία γερή κατασκευή (συνήθως μία τετράγωνη βολεύει καλύτερα) και τη χρησιμοποιούμε ως μπάλα.
ΧΡΗΣΗ 7
Τρισδιάστατος λαβύρινθος στο πάτωμα. Βάζοντας το ένα τουβλάκι δίπλα στο άλλο και σχηματίζοντας πολλούς δρόμους (ή και τοίχους), μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα τρισδιάστατο λαβύρινθο που το παιδί μπαίνει μέσα σε αυτόν και προσπαθεί να πάει από το ένα ορισμένο σημείο σε ένα άλλο. Αυτή η δραστηριότητα ενώ απαιτεί χρόνο και είναι δύσκολο να προετοιμαστεί, μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη γκάμα προσαρμογών και διαβαθμίσεων δυσκολίας.
ΧΡΗΣΗ 8
Κούρσα. Τοποθετώντας τουβλάκια σε διάφορα μέρη του σώματος, ζητάμε από το παιδί να μετακινηθεί στο χώρο – το ίδιο κάνουμε κι εμείς. Ποιος θα φτάσει πρώτος στο επιθυμητό σημείο;
Σε αυτή τη χρήση μπορούμε να αυξήσουμε τη δυσκολία ανάλογα το μέλος του σώματος που τοποθετούνται τα τουβλάκια, τον αριθμό των Lego, την απόσταση που πρέπει να διανυθεί, την ταχύτητα ή και τη διάρκεια που κρατάει η δραστηριότητα.
ΧΡΗΣΗ 9
Στην περίπτωση που τα τουβλάκια είναι μεγάλα και αντέχουν ένα ελάχιστο βάρος, μπορούμε να χτίσουμε ολόκληρο πάτωμα ή και κομμάτια πατώματος για κινητικά παιχνίδια, όπως πίστα εμποδίων, πίστα ισορροπίας ή και συνδυασμού αυτών των δύο.
ΧΡΗΣΗ 10
Έργα τέχνης. Μία πολύ ιδιαίτερη δραστηριότητα που αρέσει σχεδόν σε όλα τα παιδιά είναι το μαντείο. Τι καλύτερο λοιπόν από το να φτιάξει ο καθένας ένα δικό του σουρεαλιστικό έργο τέχνης (είτε μεγάλο είτε μικρό) και να πρέπει ο συμπαίκτης να μαντέψει τι είναι. Σε αυτή τη δραστηριότητα, ως συν-κινητές όλου του εγχειρήματος θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ‘ακούσουμε’ τι έχει να μας πει το παιδί και να ‘εκμεταλλευτούμε’ οποιαδήποτε πληροφορία προκύψει.
Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης
Εργοθεραπευτής
Εμψυχωτής Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού
Συνεργάτης του www.eidikospaidagogos.gr
Δείτε επίσης: Οι 3 Τύποι της ΔΕΠΥ & τα συμπτώματα τους